بخشی از مقاله

خلاصه

هدف کلی تحقیق حاضر بررسی رابطه بین میزان بکارگیری فناوری اطلاعات و هوش سازمانی در دستگاه های اجرایی شهر کرمان می باشد. این تحقیق از نظر ماهیت و روش توصیفی و از نوع همبستگی است و از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری در این تحقیق مدیران و معاونین و کارشناسان فن آوری اطلاعات به تعداد190 نفر می باشد که از این تعداد 126 نفربا استفاده از جدول مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید.

در این پژوهش از دو پرسشنامه میزان بکارگیری فناوری اطلاعات و هوش سازمانی استفاده گردید، که روایی آن در تحقیقات گذشته در حد قابل قبولی به دست آمده بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته های مهم پژوهش حاکی از آن بود که بین میزان بکارگیری فناوری اطلاعات و هوش سازمانی در دستگاه های اجرایی شهر کرمان رابطه معناداری وجود داردودر نهایت پیشنهاداتی با توجه به یافته های تحقیق ارائه گردید.

مقدمه

امروزه اطلاعات عامل اساسی کسب قدرت است و تسلط واقعی، تسلط اطلاعاتی است . جنگ میان کشورهای غنی و فقیر در واقع جنگ اطلاعاتی است و    کشورهای تسلطگر که خواستار استمرار بهرهجویی خود از منابع و ثروت کشورهای عقب مانده هستند، علاقه ای به ایجاد زیر بناهای اطلاعاتی در این کشورها ندارند دستیابی به ماده و انرژی و سپس تبدیل آنها، پایه های قدرت در جامعه قدیمی بشری به شمار می آمدند. امروزه سازمانها با تغییرات سریع و    گسترده ای در محیط سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، تکنولوژیکی و اقتصادی روبه رو می شوند.

واکنش موفق سازمانها در یک جو بسیار پویا و متغیر، بستگی به توانایی آنها جهت فراهم کردن اطلاعات ذیربط و یافتن راه حل های مناسب برای مشکلاتی است که با آنها روبه رو هستند، در این شرایط، توجه نظریه پردازان و مدیران سازمانی، روی یک جنبه متمرکز است، روی طراحی آن چه توانایی های فکری یک سازمان نامیده میشود اکثر مدیران اجرایی بر این باور هستند که دانش مهمترین موهبت یا نعمت در سازمان است .

آنها باور می کنند که آگاهی مغزی،ذهنی و هوشیاری، اصل عمده و مهم در سازمان آنهاست، همان چیزی که موجب ایجاد رقابت در سازمان می شود، لذا تلاش می کنند تا از هوش سازمانی که شامل تمامی اطلاعات ،تجزیه ،فهم از مسائل سازمانی و یادگیری که شامل توسعه ،رفتار انطباقی به منظور درک سازمانی و همچنین توانمندی تصمیم گیری سازمان در موقعیتهای عادی و غیر عادی و نیز نو آوری ،تولید دانش و عمل موثر بر پایه دانش ایجاد شده است، بهره ببرند تا به یک رقابت صحیح دست یابند - سیمک1،. - 2005

مفهوم فناوری اطلاعات

فناوری اطلاعات عبارتست از کاربرد رایانه ها و دیگر فناوری ها برای کار با اطلاعات ،در اینجا هر گونه فناوری اعم از هرگونه وسیله یا تکنیک مد نظر است.عموما در فناوری اطلاعات به اشتباه ،کار با اطلاعات تنها از طریق فناوریهای رایانه و ارتباطات و محصولات مرتبط مد نظر قرار گرفته است .باید توجه داشت که واژه فناوری عبارتست از مطالعه چگونگی استفاده از ساخته های بشری در دستیابی به اهداف و مقاصدی مانند ارائه محصول و خدمات ،این واژه تنها به خود مصنوعات بشری اشاره نمیکند - اردلان،. - 1390

به طور کلی واژه فناوری اطلاعات و ارتباطات تمام نوآوری های تکنولوژیکی و همگرایی در اطلاعات و ارتباطات را در بر می گیرد که دنیای ما را به آن چه که جامعه اطلاعاتی و جامعه دانشمحور می نامند تبدیل می کند .دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک ایران در سال1378 تعریف زیر را برای فناوری اطلاعات ارائه داده است. فناوری اطلاعات به مجموعه به هم پیوسته ای از روش ها، سخت افزارها، نرم افزارها و تجهیزات ارتباطی اطلاق می شود که اطلاعات را در اشکال گوناگون - صدا، تصویر و متن - گردآوری،ذخیره سازی، بازیابی، پردازش، انتقال و یا عرضه می کنند .

فناوری اطلاعات مانند محور مرکز مجموع های از فعالیت های هدایت شده است که کنترل مدیریت، بهره وری، تولید، آموزش و ارتقای یک سیستم، با یک مرکزیت را به عهده دارد - شاه منصوری ،. - 1384 به هر آنچه موجب جمع آوری ، گردش ، پردازش و انتقال اطلاعات و پیامها بدون محدودیت های مکانی و زمانی باشد فناوری اطلاعات گفته میشود .برخی ، این تعریف از فناوری اطلاعات را صنعت فناوری اطلاعات می گویند.

رایانه ها شبکه های رایانه ای ،نرم افزارهای کاربردی و تخصصی یا عمومی ، تجهیزات مخابراتی و ارتباطات ،تجهیزات چند رسانه و فراگیر ، ارتباطات بدون سیم و امثال اینها ،همه در حوزه صنعت و فناوری جای می گیرند.با این تعابیر ،می توان حدس زد که تقریبا تمامی افراد به نوعی از فناوری اطلاعات استفاده می کنند.طبیعی است که ترکیب استراتژی ، فکرو اندیشه ، تجهیزات و ابزار، همگی می توانند بر اساس یک طرح اجرایی کامل و گویا ،مزایا و فرصت های جدید و قابل توجهی را برای سازمان ها ایجاد کنند - تولایی،. - 1389

خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه

تجارت و اشتغال:

بنگاه های کوچک و متوسط با سیستمهای مانندERP2 وCRM3و استفاده از شبکه های باند پهن باعث ارتقاء تجارت الکترونیک، مبادلات خودکار با دولت محلی و ارائه خدمات توسعه یافته به مشتریان خواهند شد.

مدیریت عمومی:

شهروندان از طریق کانال های مختلف مانند پورتال شهرالکترونیک، تلفن همراه و کیوسکهای اطلاعاتی به کلیه منابع، خدمات و اطلاعات عمومی دسترسی خواهند داشت .شناسایی و ارائه خدمات به شهروندان به وسیله کار تهای الکترونیکی هوشمند خواهد بود و شهروندان می توانند به راحتی از خدمات و منابع عمومی استفاده کنند.

خدمات در شهر :

شهروندان قادر خواهند بود که به کلیه اطلاعات ممکن در مورد هر نقطه از شهردسترسی داشته باشند .راهنمای بر خط شهر به همراه خدمات الکترونیک، شهروندان را به عنوان بخشی ازفضای مجازی معرفی خواهد کرد که در آن تمام اطلاعات به صورت رایگان قابل استفاده خواهند بود.

خدمات در خانه :

شهروندان قادر خواهند بود ازسرویس های سرگرمی مانند فیلم های درخواستی استفاده کنند .همچنین شهروندان دارای معلولیت می توانند به وسیله سیستم های درمان از راه دورمورد رسیدگی قرار گیرند .

خدمات اقتصاد محلی :

شامل برنامه های آموزشی مهارت های فناوری اطلاعات زیر نظر اداره محلی،ارائه خدمات کار از راه دور برای افراد بیکار وشرکتهای تازه تاسیس و در نهایت بازار محلی که به رشد و توسعه محصولات محلی منجر خواهد شد.

خدمات آموزشی و فرهنگی:

شامل ارائه نسخه دیجیتالی شده محصولات فرهنگی محلی به وسیله موزه های مجازی و مجموعههای رسانهای،ارسال و پخش به هنگام رویدادهای فرهنگی از طریق شبکه، کلاسهای آموزشی مجازی برای دانشآموزان و کارمندان و امکان درخواست کتاب از کتابخانههای عمومی و مدارس به صورت به هنگام و دریافت کتاب به وسیله پست - تی ساکالاس،. - 2004 در زمینه حمل و نقل شهری یکی دیگر از امکانات دیگراین است که اگر تمام خودروها به سیستم موقعیت یاب محلی مجهز شوند در تمام طول مسیر از قدرت تشخیص موقعیت جغرافیایی خود برخوردار خواهند بود و پلیس نیز به این ترتیب توان مدیریت ترافیک را به راحتی در دست خواهد داشت.

در یک شهر دیجیتالی وجود سیستم هوشمند قادرخواهد بود خدمات اورژانسی را گسترش دهد .برای مثال فردی را در نظر بگیرید که از یک طرف دچارعارضه قلبی شده و هر ثانیه برای او حکم مرگ وزندگی دارد و از طرف دیگر مرکز اورژانس هم نمی تواند در مورد صحت هر تماس تلفنی اطمینان حاصل کند، در این شرایط سیستم هوشمند به مرکزاورژانس این امکان را می دهد که به مجرد برقراری تماس تلفنی، محل سکونت تماس گیرنده و حتی مالک آن روی مانیتور مرکز اورژانس حک شود - تی ساکالاس،. - 2004 در نتیجه با استفاده از فناوری اطلاعات کارها را می توان بسیار ساده تر و با اطمینان خاطر بیشتری انجام داد واز آنجا که در بیشتر شهرها اکثر کارهای روزمره از طریق کامپیوتر و اینترنت انجام می شود در وقت وهزینه به میزان چشمگیری صرفه جویی می گردد - نظری،.

ابعاد فناوری اطلاعات

نرم افزارهای کاربردی نرم افزارهای کاربردی ،نرم افزارهایی هستند که برای انجام وظایف خاص ،براساس نیاز کاربران طراحی و تولید شده اند.نرم افزارهای کاربردی بسیار متنوع هستند و می توان برای انجام یک کار، ده ها نرم افزار کاربردی مختلف یافت .اما معمولا تمام این نرم افزارها دارای ویژگی های مشابهی هستندو آشنایی با یکی از آن ها یادگیری و درک بقیه را آسان می سازد - سیف الهی وممتحنی،. - 1387 پایگاه داده پایگاه داده در اصل مجموعه ای سازمان یافته از اطلاعات است - پایگاه داده ها یا بانک اطلاعاتی - به مجموعه ای از اطلاعات با ساختار منظم و سامانمند گفته می شود.

این پاگاهی های اطلاعاتی معمولاً در قالبی که برای دستگاه ها و رایانه ها قابل خواندن و قابل دسترسی باشند ذخیره می شوند مفهوم اصلی پایگاه داده این است که پایگاه داده مجموعه ای از رکورد ها یا تکه هایی از یک موجودیت است.نوعا در یک پایگاه داده توصیف ساخت یافته ای برای موجودیت های نگه داری شده در پایگاه داده وجود دارد - رضائیان،. - 1384 اینترنت اینترنت یک شبکه جهانی است که صدها هزار شبکه کوچک تر را در سراسر دنیا به هم مرتبط کرده است تعداد شبکه های موجود در اینترنت همواره در حال افزایش است به طوری که نمی توانید حجم داده ها و اطلاعات موجود در اینترنت را تصور کنید - سیف الهی وممتحنی،. - 1387

تاریخچه و مفهوم هوش در سازمان

مفهوم هوش به طور کلی دارای تاریخچهای بیش ا ز 2000سال است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید