بخشی از مقاله

چکیده

سبک های دلبستگی پرستاران به عنوان مراقبان و اعضاء تیم های مراقبت، تحمل پریشانی هیجانی به عنوان ظرفیت تجربه و تحمل حالات روانشناختی منفی و همدلی به عنوان ظرفیتی اساسی که در مدیریت روابط و بینش به کیفیت روابط پرستار- بیمار سهیم است، موضوعات ارزشمندی برای مطالعات می باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی و تحمل پریشانی هیجانی با همدلی در پرستاران شاغل در بیمارستان پیامبران شهر تهران انجام شد. این مطالعه در مورد 120پرستار انجام شد. از شرکت کنندگان خواسته شد تا پرسشنامه سبک های دلبستگی، تحمل پریشانی هیجانی و همدلی را تکمیل کنند.. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

به منظور بررسی رابطه بین متغیر ها ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد استفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که سبک دلبستگی ایمن با همدلی همبستگی مثبت معنادار - - p>0/05 و سبک دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا - با همدلی رابطه منفی معنادار داشته اند. - p<0/05 نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای دلبستگی و تحمل پریشانی هیجانی مشترکا %33 واریانس همدلی را پیش بینی می کنند - . - P=0/001 ارزیابی و شناخت سبک های دلبستگی پرستاران و ارتباط سبک های دلبستگی و تحمل پریشانی هیجانی با همدلی، می تواند رهنمودهای ارزشمندی را در زمینه تأمین بهداشت روانی برای قشر پرستاران به همراه داشته باشد.

-1 مقدمه

در بین گروه های بهداشتی، تنها گروهی که ارتباط مستقیم و طولانی با بیمار دارد گروه پرستاران می باشد. در واقع پرستاران، بزرگترین گروه ارائه دهنده ی خدمات در نظام بهداشتی و درمانی بوده و دارای نیروی قابل توجهی هستند که می توانند بر کیفیت مراقبتهای بهداشتی و درمانی تاثیر بگذارند. روابط بیمار و پرستار بوسیله سبک دلبستگی پرستاران و واکنش پرستاران به سبک دلبستگی بیماران تحت تاثیر قرار می گیرد.

سبک دلبستگی پرستاران نقش مهمی در نوع رابطه ای که بین بیمار و پرستار ایجاد می شود برعهده دارد - کایا،. - 2010 دلبستگی پیوند عاطفی و هیجانی نسبتا پایدار و عمیقی است که شخص در ارتباط با افراد دیگر شکل می دهد - ارز؛ میکولینسر؛ وان ایژ زن دورن و کرننبرگ1،. - 2007 تحقیقات نشان داده است سبک دلبستگی ایمن با اعتماد به خود، شایستگی، رفتارهای اجتماعی، عفو - ارز؛ میکولینسر؛ وان ایژزندرون و کروننبرگ - 1992 2، کیفیت روابط - لیبرمن؛ دویال و مارکوییز3، - 1999،صمیمیت با افراد دیگر - آپدگراف؛ مودن-دردیش؛ استرادا؛ سالس و لئونارد4، - 2002، افزایش عواطف مثبت، شیوه های کنار آمدن انطباقی و کاهش عواطف منفی - میکولینسر و شیور5، - 2001 و سبک دلبستگی ناایمن با سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکلی، سوء مصرف مواد، افسردگی - بری؛ باروکلاف و ویردن6، - 2007، کاهش خودکارآمدی اجتماعی و سطوح بالاتری از اضطراب - وی؛ راسل و زاکالیک7، - 2005 در ارتباط است.

در نظریه بالبی سبک دلبستگی ایمن نشان دهنده احساس اعتماد و امنیت در رابطه با دیگران است. افرادی که در سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی قرار می گیرند، اظهار می کنند روابط آنها با دیگران سطحی و رسیدن به اهداف خودشان، مهمتر از ایجاد رابطه با دیگران است. افرادی که در سبک دلبستگی ناایمن اضطرابی قرار می گیرند، اظهار می کنند برای آنها مهم این است که دیگران آنها را دوست بدارند بااینحال تحقیقات اندکی به مطالعه سبک های دلبستگی در پرستاران پرداخته اند - هاوکینز؛ هووارد و ایباد8،2007؛ کایا؛ کایا و اویگا9،. - 2007 آگاهی از سبک های دلبستگی و نیازهای ارتباطیکه آنها به دنبال دارند، به متخصصان مراقبت در جهت آگاهی از نقشی که سبک های دلبستگی در رابطه پرستار- بیمار ایفا می کند، کمک می نمایند.

سبک های دلبستگی پرستاران به عنوان مراقبان و اعضاء تیم های پزشکی، موضوع ارزشمندی برای مطالعه است - کایا،. - 2010 یکی از هدفهای پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک های دلبستگی و تحمل پریشانی هیجانی با همدلی در پرستاران است. پزشکان و پرستاران از معدود کسانی هستند که وقتی بیماران تحت فشارهای شدید عواطف خود قرار می گیرند، در کنار آنان هستند و آنگاه که بیماران تلاش می کنند با مشکلات توانفرسا دست و پنجه نرم نمایند، شاهد ناکامی و موفقیت های آنها هستند - خدابخش و منصوری،. - 1390 یکی از انواع برقراری رابطه، ایجاد همدلی با بیماران است - امانی؛ اسفندیاری و غلامی،. - 1393 همدلی تعاریف مختلفی دارد و دارای اجزای شناختی و عاطفی می باشد.

منظور از جزء شناختی، یعنی توانایی درک دیدگاه و آگاهی از تأثیر شخص بر سایرین و منظور از جزء عاطفی، نیات احساسی شخص در پاسخ به تجارب احساسی دیگران می باشد - اوزونی و ناکاکیس1،. - 2012 در واقع، همدلی یک خصیصه شناختی است که شامل درک تجارب بیماران همراه با ظرفیت برقراری ارتباط، درک ارتباط و با قصد ارایه کمک به بیماران می باشد - فیلدس و همکاران2،2011؛ ویلیامز، براون، مک کنا، بوویچ و اترینگتون، - 2016 و عنصر ضروری برای عملکردهای موفقیت آمیز بین شخصی است - دسوسا؛ مک دونالد؛ روشبی؛ لی اس و ای3،. - 2011 همدلی تلویحات مهمی در پرستاری و پزشکی در زمینه مراقبت و مداوای بیمار دارد. پری - 2012 ؛ لتیزیا، سابین، لوییسا و آدالجیزا4، - 2014دریافتند که پرستارانی که کیفیت مراقبتی بالایی دارند و ارتباطات عاطفی با بیمارانشان برقرار می کنند، در زندگی حرفه ای خود احساس بسیار رضایت بخشی دارند.

هنگامی که پرستار و پزشک از وضعیت عاطفی بیمار، همانند وضعیت جسمانی وی آگاه باشند و آن را درک کنند، دقت تشخیص آنها نیز افزایش می یابد، در غیر اینصورت عدم درک وضعیت عاطفی بیمار به دلیل پریشانی و آشفتگی هیجانی و تحمل هیجانی پایین قدرت تشخیصی درست را کاهش می دهد - خدابخش،. - 1391 تحمل پریشانی به عنوان ظرفیت تجربه و تحمل حالات روانشناختی منفی تعریف می شود. پریشانی ممکن است نتیجه فرآیندهای شناختی یا جسمانی باشد اما به صورت یک حالت هیجانی ظاهر می شود که اغلب با تمایلات عمل برای تسکین تجربه هیجانی مشخص می شود - سیمونس و گالر5، . - 2005 افراد دارای تحمل پریشانی پایین اولا هیجان را غیر قابل تحمل پریشانی می دانند و نمی توانند به پریشانی و آشفتگی شان رسیدگی نمایند.

ثانیا این افراد وجود هیجان را نمی پذیرند و از وجود آن احساس شرم و آشفتگی دارند زیرا که توانایی های مقابله ای خود با هیجانات را دست کم می گیرند. ثالثا افراد با تحمل پریشانی پایین، برای جلوگیری از هیجانات منفی و تسکین فوری هیجانات منفی تجربه شده تلاش فراوانی می کنند. اگر این افراد قادر به تسکین این هیجانات نباشند، تمام توجه شان جلب این هیجان آشفته کننده می گردد و عملکردشان به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.

در مطالعه ای تحت عنوان بررسی ارتباط سبک دلبستگی بالغین به والدین با تنش، اضطراب و افسردگی سبک دلبستگی ایمن به پدر و مادر ارتباطی منفی با تنش، اضطراب و افسردگی داشت که اگرچه این ارتباط در مورد مادر با تنش و اضطراب و در مورد پدر تنها با افسردگی معنی دار گردید، دال بر ارتباط منفی میان سبک دلبستگی ایمن با مؤلفه های فوق می باشد - نائبی نیا،. - 1390 لطیفیان و دلاورپور - - 1391 در پژوهش خود نشان دادند که دلبستگی ایمن به صورت مثبت و معنادار و دلبستگی اضطرابی به صورت منفی و معنادار، سلامت روان را پیش بینی می کنند. تیکدری - - 1393 در پژوهش خود با عنوان رابطه سبک های دلبستگی با تحمل پریشانی هیجانی در دانشجویان دختر نشان داد که بین انواع سبک های دلبستگی با تحمل پریشانی هیجانی رابطه وجود دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید