بخشی از مقاله

رابطه سبک های دلبستگی و پریشانی روان شناختی با توجه به میانجی گری ذهن آگاهی و هوش معنوی در بین دانش آموزان دختر شهر رشت انجام شد. پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانش آموزان دختر ناحیه 1شهر رشت در مقطع متوسطه اول می باشند. در این پژوهش از نمونهگیری تصادفی خوشه ای استفاده شده است و150 نفر از دانش آموزان بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه های پریشانی روانی، هوش معنوی، ذهن آگاهی و سبک های دلبستگی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج برنامه الحاقی پردازشگر هایس جهت بررسی میانجی گری در این فصل نشان داد که تأثیر مستقیم و غیر مستقیم دلبستگی ایمن بر پریشانی روانشناختی - افسردگی، اضطراب و استرس - غیر معنی دار بود. اما تأثیر مستقیم و غیر مستقیم دلبستگی اجتنابی از طریق ذهن آگاهی بر افسردگی معنی دار بود به عبارت دیگر دلبستگی اجتنابی بر افسردگی تأثیر داشته و با اضافه شدن ذهن آگاهی بر این رابطه ،تأثیر افزایش می یابد.

لذا ذهن آگاهی میانجی گر جزیی رابطه است. اما تنها ،تأثیر مستقیم دلبستگی اجتنابی بر اضطراب معنی دار بوده و تأثیر غیر مستقیم آن از طریق ذهن آگاهی معنی دار نبود ،که نشان می دهد ذهن آگاهی میانجی این رابطه نبوده است. از سویی دیگر تأثیر مستقیم دلبستگی اجتنابی بر استرس معنی دار نبوده ؛ تأثیر غیر مستقیم آن از طریق ذهن آگاهی معنی دار است که نشان می دهد ذهن آگاهی در این رابطه نقش میانجی کامل را دارد. در بررسی اثرات مستقیم و غیر مستقیم دلبستگی اجتنابی با پریشانی روانشناختی - افسردگی، اضطراب و استرس - از طریق هوش معنوی نیز نتایج نشان داد که اثر مستقیم این دلبستگی بر پریشانی روانشناختی - افسردگی، اضطراب و استرس - غیر معنی دار است در حالی که تأثیر غیر مستقیم آن از طریق هوش معنوی معنی دار بوده و لذا هوش معنوی در رابطه این نوع دلبستگی با پریشانی روانشناختی - افسردگی، اضطراب و استرس - نقش میانجی کامل را دارد.

هم چنین تأثیر مستقیم و غیر مستقیم دلبستگی اضطرابی بر پریشانی روانشناختی - افسردگی، اضطراب و استرس - معنی دار بود به عبارت دیگر، دلبستگی اضطرابی بر پریشانی روانشناختی - افسردگی ، اضطراب و استرس - تأثیر مستقیم معنی دار داشته و تأثیر غیر مستقیم ان نیز از طریق ذهن آگاهی و هوش معنوی معنی دار بود. از این رو ذهن آگاهی و هوش معنوی هر دو میانجی گر جزیی رابطه دلبستگی اضطرابی با پریشانی روانشناختی - افسردگی، اضطراب و استرس - بودند. توجه به نتایج بدست آمده نشان داد، آموزش ذهن آگاهی شناختی و آگاه سازی در دانش آموزان می تواند به افزایش سبک دلبستگی و بکارگیری سبک های مسأله گشایی کارآمد و نیز پیشرفت روند درمان کاهش پریشانی روانی تا حدود زیادی کمک کند.

کلید واژه : سبک های دلبستگی ، پریشانی روان شناختی، ذهن آگاهی ، هوش معنوی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید