بخشی از مقاله

چکیده

مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه دلبستگی به والدین بادلبستگی به خدا ورضایت جنسی در زوجین شهر ارسنجان انجام شده است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل زوجین شهر ارسنجان بوده که حداکثر 5 سال از ازدواج شان گذشته بود و دارای فرزند نبودند. برای دستیابی به اهداف پژوهش، تعداد 100 زوج 200 - نفر - از میان جامعهی آماری پژوهش با میانگین و انحراف معیار سنی 29/54 و 4/96 به وسیله روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور بررسی میزان دلبستگی به والدین در شرکت کنندگان، از مقیاس دلبستگی هازن وشیور ،برای بررسی میزان دلبستگی به خدااز مقیاس سیم و لاه و برای بررسی رضایت جنسی از مقیاس هادسون استفاده شد. در این مطالعه از روش آلفای کرونباخ برای محاسبه پایایی ابزارها استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از آمار توصیفی - فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد - و آمار استنباطی - همبستگی پیرسون - استفاده گردید. یافته های کلی پژوهش نشان داد که بین دلبستگی به والدین ودلبستگی به خدا رابطه مثبت و معنادار وجودداردوهمچنین بین رضایت جنسی و دلبستگی به خدا نیز ×رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.

کلید واژه: دلبستگی به والدین ،دلبستگی به خدا، رضایت جنسی، زوجین

مقدمه

به اعتقاد بسیاری از روان شناسان رابطه هر فرد با انسان های دیگر از همان دوران کودکی شروع می شود و این رابطه تا دوران بزرگسالی نیز کما بیش یکسان می ماند - بالبی،1982؛ به نقل از خوشنویس،. - 1387 برای ایجاد سازگاری، احساس ایمنی و شیور حمایت شدگی واقعی یا ادراک شده از تعامل نزدیک و صمیمی، موضوع دلبستگیُ ضروری است - هازن و . - 2000دلبستگی به والدین را می توان اینگونه تعریف کرد: رابطه عاطفی بین نوزاد و شخص خاص که از او مراقبت می کند. یا کسی که بهتر از دیگری می تواند کودک را آرام کند و کودک به هنگام بازی و تسلا یافتن به سمتش می رود - برک، 2007؛ ترجمه نوروزی ویسرودی، . - 1390به نظر بالبی - 1982 - برای تامین سلامت روانی و رشد هیجانی و عاطفی مطلوب کودک،برقراری روابط صمیمی، گرم، دائمی و رضایت بخش بین او و مراقب ضروری است.

بر اساس نظریه دلبستگی، فعالیت سیستم دلبستگی محدود به دوران کودکی نبوده، بلکه در طول دوران زندگی با ایجاد پیوندهای عاطفی با دیگران چون دوستی های مدرسه ای، ازدواج، روابط خویشاوندی و غیره فعال باقی می ماند. انسان ها در هیچ مرحله ای از مراحل حساس زندگی به طور شیور،. - 2000 این امر نشان می کامل از احساس اعتماد نسبت به افراد مهم در زندگی خود، آزاد نیستند - به نقل از هازن و دهد، واکنش های افراد در محیط زندگی تا چه اندازه در زندگی اجتماعی تاثیر می گذارد. به هر حال دلبستگی های دوران ×کودکی به خاطر اینکه اطلاعات بعدی را در طرحواره قبلی سازماندهی می کند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

عملکرد مطلوب سیستم دلبستگی و به تبع آن دلبستگی ایمن متاثر از کیفیت تعامل بین کودک و تصاویر دلبستگی است که حاصل درون سازی انتظارات کودک از حساسیت، در دسترس بودن و پاسخگو و حامی بودن تصویر دلبستگی در مواقع ضروری می باشد. به این ترتیب که کودک در طول سال اول زندگی انتظاراتی را از نحوه تعامل خود با تصویر دلبستگی و اتفاقاتی که که بالبی آن ها را 5 در پیرامونش رخ می دهد شکل داده، به تدریج این انتظارات را در قالب یکسری بازنمایی های ذهنی ×الگوهای فعال درونیّ می نامند درون سازی می کند - اینزورث،1994؛ به نقل از سپاه منصور، . - 1381دلبستگی کودکان به والدین تعیین کننده سلامت او در بزرگسالی بوده و موجب برقراری پیوند عاطفی با پدر و مادر و خویشاوندان می باشد - تراپمن،1996؛به نقل از شهابی زاده، . - 1387

یکی از اصول نظریه دلبستگی، بر این نکته تاکید دارد که روابط دلبستگی اولیه بر عملکرد زندگی فرد در طول عمر تاثیر می گذارد. به اعتقاد برخی از پژوهشگران به منزله یک تغییر سبک دلبستگی به منزله یک واکنش به شرایط کنونی فرد است در حالی که برخی دیگر آنرا ناشی از تفاوت های فردی در حساسیت به تغییر و ثبات عوامل آسیب پذیر دانسته اند - داویلاوبرگ، 1997 به نقل از شهابی زاده، . - 1387 تاثیر دلبستگی بر اعتقادات مذهبی نسبت با تاثیر آن بر روابط عاطفی بزرگسال صریح تر و روشن تر است. اولین نکته مشخص در تاثیر دلبستگی بر مذهب، مشاهده بررسی ارتباط فرد با خداست. به طور کلی دلبستگی به خدا را میتوان اینگونه تعریف کرد: پیوند عاطفی، شناختی و رفتاری با باریتعالی که زیر بنای بسیاری از رفتارها و هیجانات مذهبی و معنوی می باشد - مانیرو غباری بناب، . - 1390مطالعه کرک پاتریک 1994 - ؛ به نقل از تقی یاره،مظاهری،آزاد فلاح. - 1384 نشان داد، پاسخ 2/3 آزمودنی ها به این ×سوال "آیا شما احساس می کنید ارتباط شخصی با خدا دارید"، مثبت بود.

نکته دیگر اهمیت هیجان، دوست داشتن و صمیمیت در نظام اعتقاد مذهبی است. تجربه های عاطفی و هیجانی که اغلب در ارتباط با مذهب مطرح می شوند از لحاظ کیفی با تجربه روابط عاطفی فرد بزرگسال متفاوتند. در حقیقت شکل تجربه عشق نسبت به خدا، دقیقا شبیه دلبستگی کودک، مادر است - کرک پاتریک، 1994؛ به نقل از شهابی زاده، . - 1387 بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت، دو ویژگی ارتباط با موضوع دلبستگی و عاطفه و هیجانی که فرد با وی تجربه می کند در ارتباط با خدا نیز ×وجود دارد.این باور که اعتقاد و ارتباط با خدا و روابط با پدر و مادر و مفاهیم ایمنی با یکدیگر مرتبط اند، موضوع تازه ای نیست. فروید 1961 - ؛به نقل از تقی یاره و همکاران، - 1384 خدا را یک چهره پدرانه قدرتمند و مذهب را در مقابل جهان ترسناک،پناهگاهی برای احساس ایمنی می داند. بعدها هازن و شیور - 1994 - از نظریه های دلبستگی برای توجیه و تبیین روابط اجتماعی، عاشقانه و روابط جنسیْ در دوران نوجوانی و بزرگسالی استفاده کردند.

از نظر آن ها سبک های دلبستگی، بازنمایی ذهنی از خود و دیگران را انعکاس می دهند و منجر به جهت گیری های مختلف در ارتباطات نزدیک می شوند و به عنوان ابعاد شخصیتی ثابت در نظر گرفته می شوند، که نه تنها در کودکی بلکه در بزرگسالی هم نقش بسیار اساسی در برقراری ارتباط با دیگران دارند.از عوامل موثر بر میل جنسیَ می تواند رضامندی زناشویی باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده یکی از علل اساسی اختلالات عملکرد جنسی، مشکلات ارتباطی و پریشانی در رابطه زناشویی می باشد - تیمورپور، بیدختی، پور شهباز، . - 1389در یک مطالعه پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که ارتباط بین زن و شوهر، یکی از عوامل تاثیرگذار بر سازگاری میل جنسی و عملکرد روانی زنان مبتلا به اختلال میل جنسی کم کار است.

رابطه جنسی، دلبستگی بین زوجین را نسبت به هم زیاد می کند.رابطه جنسی را می توان اینگونه تعریف کرد رضایت جنسی به وسیله رضایت از کیفیت و میزان تکرار تناوب جنسی و عدم وجود اختلا لات جنسی - بدنمن ولدرمن، 2006؛ به نقل از هنر پروران، . - 1390برای بسیاری از زوج ها ارتباط جنسی زمانی اتفاق می افتد که قادر باشند ارتباط لطیف تر و ظریف تری را با یکدیگر برقرار کنند و نیازهای دلبستگی شان را پاسخ گویند. روابط جنسی جزئی از ارتباط های عاشقانه بین زوجین است و پیوندهای عاشقانه و صمیمیت و رضایت از رابطه جنسی و ×عوامل کلیدی در دلبستگی زوجین هستند - بهرامی، . - 1389

بنابراین با توجه به تاثیری که این سه متغیر بر زندگی افراد دارد، مطالعه و پژوهش درباره عوامل تاثیرگذار بر آن ها و همچنین عوامل مرتبط با آن ها دارای اهمیت ویژه است. علی رغم رشد روز افزون علم و فناوری، همچنان بسیاری از مشکلات و ناهنجاری ها، شاید بتوان ریشهی بخش قابل توجهی از مشکلات رفتاری را در نظام خانواده یافت و با توجه به اینکه زوجین ×یکی از مهمترین ارکان خانواده هستند، انجام مطالعه روی این قشر از جامعه می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات باشد.اکنون با توجه به مباحث مطرح شده فوق، محقق بر آن شد تا پژوهشی را با هدف تبیین رابطه دلبستگی به والدین با ×دلبستگی به خدا و رضایت جنسی در زوجین شهر ارسنجان را مورد بررسی قرار دهد.

روش شناسی

طرح پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه زوجین شهر ارسنجان بوده است که حداکثر پنج سال از ازدواجشان گذشته بود، دارای فرزند نبودند، سن آنها بین 20 تا 30 سال و تحصیلات بالاتر از دیپلم داشتند. در این پژوهش از روش آمار توصیفی به منظور پیش بینی متغیرهای مورد مطالعه استفاده شد و از ضریب همبستگی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید