بخشی از مقاله

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی کارکنان شرکت پتروشیمی مبین میباشد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی مقطعی و در سال 1393 میان کارکنان شرکت پتروشیمی مبین پارس جنوبی - عسلویه - انجام گرفت و 297 نفر به صورت تصادفی – طبقهاي و با استفاده از جدول مورگان به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعآوري و با استفاده از نرمافزار آماري SPSS مورد تحلیل قرار گرفتند.

عمده ترین نتایج این پژوهش حاکی از آن است که بین فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی رابطه مثبت و معناداري وجوددارد. همچنین نتایج آزمون فرضیههاي فرعی نشان دهنده آن بود که بین مؤلفههاي فرهنگ سازمانی - سلسله مراتبی، قبیله، بازار و وضعیت سالار - و رضایت شغلی رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. همچنین فرهنگ قبیله و سلسله مراتبی از ابعاد فرهنگ سازمانی، بیشترین تأثیر را بر رضایت شغلی کارکنان داشتند.

-1 مقدمه

سازمانها به عنوان رکن اصلی اجتماعات کنونی نقش تعیین کنندهاي در برآوردن انتظارات جوامع دارند و نیروي انسانی با ارزشترین منبع براي سازمانها به شمار میآید. از اینرو به منظور افزایش بهرهوري و کارآیی سازمانها توجه به نیازهاي کارکنان و تأمین سلامت روانی و جسمانی و جلب رضایت آنها، اهمیت ویژهاي می یابد - زمینی و همکاران، 1390ص . - 30 با وجود همه پیچیدگیها، بسیاري از رفتارها را در محیطهاي خاص میتوان مورد شناسایی قرار داد و نتایج مورد انتظار را پیشبینی نمود.

فرهنگ سازمانی1 یکی از عوامل است که هویت، ارزشها و باورهاي افراد را در درون یک محیط سازمانی مورد مطالعه قرار میدهد - هارینگتون و همکاران2، 1995ص . - 37 به عبارت دیگر فرهنگ سازمانی عبارتست از نهادهاي پیچیده اي از ارزش ها، اعتقادات، مدل هاي رفتاري و نمادهایی که در میان اعضاي سازمان اشتراك گذاشته شده است - خلقانی و همکاران، 2013ص . - 148 اگر مدیریت خواستار توجه فرهنگ سازمان توسط کارکنان باشد میبایست ابتدا ابعاد زیربنایی آن و همچنین متغیرهاي مربوط به کارکنان نظیر رضایت شغلی3 را شناسایی نماید.

یکی از عمدهترین و شاید جنجال برانگیزترین مفاهیمی که از یک سو تلاش هاي نظري و بنیادي بسیاري را به خود معطوف ساخته و از دگر سو در تمامی سطوح مدیریت و منابع نیروي انسانی سازمان ها اهمیت زیادي پیدا کرده، رضایت شغلی است - نقی5، 1996 ص . - 48 رضایت شغلی یک فرد که بر اساس تعیین میزان سازش یافتگی و ویژگی هاي روانی- اجتماعی آن با شرایط کار، ارزیابی میشود، معیاري جهت تعیین میزان عملکرد شغلی میباشد - زمینی و حسینی نسب، 1388 ص. - 124 موفقیتهاي چشمگیر دههي اخیر سازمانهایی با حداقل امکانات از یک طرف و شکست سازمانهایی با بهترین تواناییهاي مادي از طرف دیگر، بیانگر نقش قابل توجه عوامل غیر مادي و معنوي در موفقیت آنها بوده است که در این میان فرهنگ سازمانی به عنوان عاملی مؤثر در عملکرد سازمان تلقی میگردد.

تقویت و توجه به فرهنگ سازمانی از اهمیت به سزایی در سازمانها برخوردار است؛ چراکه عدم رضایت شغلی منجر به مشکلاتی از قبیل جابهجایی و ترك خدمت، غیبت، بیعلاقگی و از دست دادن کار و انگیزش و کاهش روحیهي کاري و بعضاً پرخاشگري و آسیب رساندن به خود و دیگران و یا اموال سازمان میشود. با ارتقاء سطح فرهنگی سازمان و استقرار الگوي مطلوب فرهنگ سازمانی، سطح روابط، فعالیتها، ساز و کارهاي سازمانی به گونهاي تنظیم خواهد شد که رضایت شغلی کارکنان را ارتقاء خواهد بخشید . - نصیريپور و همکاران، 1388ص . - 18

-2 مبانی نظري

1-2 فرهنگ سازمانی

سازمانهاي امروزي مجبور به تطبیق خود با محیط در حال تغییر و متلاطم براي دستیابی به اهدافشان هستند؛ آنها همچنین مجبور به تشخیص فرهنگ سازمانی خود می باشند. شناسایی و ارزیابی تأثیر بالقوه فرهنگ و مدیریت منجر به درك بهتر تأثیر مشهود و نامشهود فرهنگ در مدیریت میشود - هکاك و همکاران، 2013 ص . - 20 فرهنگ سازمانی اشاره به فرایند عملیاتی سازمان و ارزش تقسیم شده دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید