بخشی از مقاله

چکیده 

هدف این پژوهش بررسی رابطه بین فناوری اطلاعات با موفقیت کارآفرینان سازمان آموزش فنی و حرفهای منطقه 18 تهران در سال 91 بود. بدین منظور ابتدا شاخصهای مرتبط با موفقیت کارآفرینان بر اساس مدل شناسایی شدند. این شاخصها عبارت بودند از: دانش روز، ابتکار و نو آوری، توانایی بکارگیری ریسکهای حساب شده و اعتماد به نفس کارآفرینان. جامعه آماری پژوهش شامل 210 نفر از کارآفرینان سازمان آموزش فنی و حرفهای منطقه 18 تهران بودند که از بین آنها 136 نفر به روش تصادفی نسبی انتخاب شدهاند. روش پژوهش از نوع، توصیفی- پیمایشی و همبستگی بوده است. جهت جمع آوری دادهها، از دو پرسشنامه استفاده شد، پرسشنامه محقق ساخته جهت ارزیابی نگرش کارآفرینان در زمینه فناوری اطلاعات و پرسشنامه استاندارد نامان و اسلوین برای اندازه گیری موفقیت کارآفرینان. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی چون آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شد. نتایج حاصل این بود که بین فناوری اطلاعات با موفقیت کارآفرینان سازمان آموزش فنی و حرفهای منطقه 18 تهران رابطه معنی داری وجود دارد.

واژههای کلیدی: فناوری اطلاعات، موفقیت کارآفرینان، دانش روز، ابتکار و نوآوری، اعتماد به نفس.

مقدمه

امروزه فناوری اطلاعات به عنوان یکی از فناوری های نوین بشری، نه تنها خود دستخوش تغییرات ژرفی شده، بلکه به سرعت در حال تاثیرگذاری بر الگوی زندگی، شیوه تحقیق، آموزش، مدیریت، تجارت، حمل ونقل، مقوله-های ایمنی و امنیتی و دیگر زمینه های زندگی انسان است. فناوری اطلاعات همچنین می تواند در شکوفایی تحقیقات بشری در عرصه های مختلف علوم و مهندسی نقش تعیین کننده ای ایفا نماید - خاندوزی، 1389، ص . - 14باو و پیو 1 - 2006 - یکی از ویژگی های جالب اقتصاد جهان نقش کارآفرینی و نقش فناوری اطلاعات پیشرفته در توسعه صنایع جدید و ایجاد رفاه اقتصادی است. موفقیت در کارآفرینی و سرمایه گذاری های جدید در عوامل مختلف، از جمله فناوری اطلاعات، نهفته است.

به تازگی نقش کارآفرینان و اقدامات استراتژیک در زمینه فناوری اطلاعات و کارآفرینی توجه زیادی از دانشمندان را به خود جلب کرده است.در قرن بیستویکم، سازمان ها باید افرادرا برای ورود به دنیایی که از اطلاعات و فنآوری ریشه گرفته است آماده سازند.سازمان آموزش فنی و حرفه ای به عنوان یکی از مهمترین نهادها تلقی می شود که باید خود را با تغییرات همگام کند تا بتواند جوابگوی نیازهای جامعه و افراد تحت تعلیم خود باشد. استفاده از فنآوری اطلاعات در فرایند آموزش کارآفرینان و موفقیت آن ها در سازمان آموزش فنی و حرفه ای یک ضرورت انکارناپذیر است - توکلی، . - 1380توانمندی درک چارچوبهای جدید جامعه اطلاعاتی و امکان همسویی با آن از رسالتهای نوین سازمان های آموزش فنی و حرفه ای است.

مزایای بی شمار فناوری اطلاعات در زمینه موفقیت کارآفرینان، سازمان های آموزش فنی و حرفه ای را ترغیب کرده است تا زمینه دسترسی و آموزش این فناوری عظیم را برای کارآموزان خود فراهم سازند و به توسعه استفاده از آن بپردازند. به دنبال گسترش مهارتها ی مربوط به فناوری اطلاعات به عنوان یک مهارت اصلی برای کارآفرینان در زندگی کاری، استفاده از این ابزار در سازمان آموزش فنی و حرفه ای به اجرا در آمده است، لازم است عملکرد کاری کارآفرینان با توجه به میزان استفاده از فناوری اطلاعات و نحوه کاربرد آن بررسی شود تا بتوان اثربخشی این فنآوری را ارتقاء داد و از این رهگذر به جایگاه و نقش آن در فعال کردن کارآفرینان برای پیدا کردن حل مسائل و کشف راه حلهای جدید که همان هدف اساسی سازمان آموزش فنی و حرفه ای است سوق داده و افراد را از منفعل بودن به فعال بودن تبدیل ساخته است.

سازمان های فنی و حرفه ای از مهم ترین مولفه های نظام آموزش و مهارت و از اساسی ترین عناصر توسعه و پیشرفت در هرکشوری به شمار می آیند و کارآفرینان هر چه بتوانند از فناوری اطلاعات بیش تر بهره ببرند و خدمات و ایده های خود را با کیفیت بهتر و موفقیت بیش تر ارائه دهند، توسعه و پیشرفت آن کشور شتاب بیش تری خواهد گرفت.در راستای موضوع این تحقیق پژوهش های متعددی در داخل و خارج از کشور انجام شده است.جوردی ویلسکا و همکاران 1 - 2004 - در تحقیقی تحت عنوان » استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات، به عنوان مولفه ای برای موفقیت نوآوری کارآفرینان« که در کشور اسپانیا و روی 2038 نفر از کارآفرینان انجام شد، نشان دادند که رابطه مثبتی بین استفاده از فناوری و ارتباطات و اطلاعات و بهبود فرایندهای مرتبط با نوآوری افراد برقرار است.

همچنین این تحقیق نشان داد که سازمان هایی که از فناوری ارتباطات و اطلاعات مناسب استفاده می کنند، از ارتباطات داخلی و خارجی مناسبی بهره مند بود. و فعالیت های گروهی و فرایندهای نوآوری در آن ها به شکل کار آفرینانه ای در جریان است و بین دانش فناوری اطلاعات و نوآوری کارآفرینان رابطه مثبت و معناداری را تایید کرد.ویلیامز و همکاران 2 - 2002 - معتقد است برای موفقیت کارآفرینان به مجموعه وسیعی از مهارت ها نیاز است. مهارت های فناوری اطلاعات که در سازمان آموزش فنی و حرفه ای مورد توجه قرار می گیرند، برای موفقیت در فرایند کسب و کار ضروری هستند.

شهرزاد مصطفوی که در سال 1388 تحقیقی تحت عنوان »بررسی تاثیر فناوری اطلاعات در موفقیت کارآفرینان استان کرمان - در صنعت - « انجام داده است و نتایج حاکی از آن بود که در نظر گرفتن فناوری اطلاعات باعث ریسک های مالی، روانی و اجتماعی حساب شده در رسیدن به رضایت فردی و مالی و موفقیت کارآفرینان بوده است که بانتایج پژوهش حاضرمطابقت دارد.سازمان آموزش فنی و حرفه ای، آموزش فناوری اطلاعات را در کنارسایرآموزش ها افزایش داده است تا موجب رشد و بهره وری افراد به عنوان کارآفرینان موفق در جامعه شود و از اتلاف منابع مادی و انسانی جلوگیری کند. - تهرانی، 1384، ص - 4 هنسمارک 1 - 1998 - در تحقیق خود تحت عنوان » تاثیر فناوری های اطلاعات و ارتباطات بر تقویت اعتماد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید