بخشی از مقاله

چکیده:

دراین مقاله سعی بر این شده است که با استفاده از تکنیک سوآت نقاط قوت و ضعف داخلی وفرصت ها و تهدیدات خارجی سازمان فنی و حرفه ای گرگان مورد شناسایی قرار گرفته و با توجه به آن استراتژی مطلوب انتخاب و تدوین شود. لذا در این راستا با تنظیم پرسشنامه 16 گویه ای محقق ساخته و با بهره گیری از تکنیک دلفی، پرسشنامه به تعداد 10 نفر از خبرگان توزیع گردیده و اطلاعات حاصل گردآوری و در جدول های مورد نظر محاسبه شد. .نتایج نشان داد که استراتژی st استراتژی مطلوب سازمان فنی و حرفه ای گرگان می باشد.

مقدمه

اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان گلستان ، آموزشهای مهارتی را در دو بخش دولتی و غیر دولتی با بهرهگیری از مربیان مجرب و تجهیزات پیشرفته کارگاهی، مطابق با استانداردهای آموزشی روز در خوشههای صنعت ، کشاورزی ، خدمات و فرهنگ و هنر ارائه میدهد. این اداره کل با تعداد 19 مرکز آموزش دولتی فعال ،122 کارگاه ثابت شهری فعال ،14 کارگاه جوار شهری ، 69 کارگاه جوار روستایی ، یک کارگاه جوار صنعت - نیاک گرگان - ،27 کارگاه صنایع ضمن کار و اصناف ، 12 کارگاه جوار دانشگاه ،15 کارگاه جوار پادگان ،12 کارگاه جوار زندان، آموزشهای فنی و حرفهای را در بخش دولتی به صورت رایگان ارائه مینماید.

همچنین در بخش خصوصی با تعداد 268 آموزشگاه آزاد فعال فنی و حرفهای شامل 207: آموزشگاه ویژه زنان و تعداد19 آموزشگاه ویژه مردان و تعداد60 آموزشگاه دو منظوره ، آموزشهای مهارتی را طبق شهریه مصوب هیات نظارت مرکزی سازمان آموزش فنی حرفهای کشور به متقاضیان ارائه میدهد. آموزشهای فنی و حرفهای مجموعه آموزشهای نظری و عملی است که با هدف ارتقاء دانش و ایجاد مهارتهای لازم و به فعلیت رساندن استعدادهای نهفته در افراد اجرا میگردد و مهارت آموزان را برای احراز شغل ، حرفه و کسب و کار در مشاغل گوناگون تا سطوح مشخص آماده میکند و توانایی آنان را برای انجام کار و فعالیت درحرفههای مختلف افزایش میدهد. گروههای هدف این سازمان: شاغلان اصناف وصنایع،کارجویان،روستاییان،دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی و زنان هستند.

مزایای گواهینامه مهارت :

.1دارای اعتبار بینالمللی

.2دارای اعتباربهمنظور احرازصلاحیت حرفهای دربخشهای مختلف

3.    احتساب ساعات آموزش به عنوان سنوات تجربی درکارگاههای مشمول طرح طبقه بندی مشاغل

4.    قابلیت تطبیق با برخی واحدهای درسی آموزش و پرورش به منظورکسب مدرک دیپلم در رشتههای کاردانی

.5امکان برخورداری از تسهیلات خود اشتغالی و کار آفرینی نزد بانکها براساس ظوابط مربوطه

.6اولویت در صدور پروانه کسب

سازمان آموزش فنی و حرفهای به عنوان تنها متولی ارائه آموزشهای رسمی مهارت آموزی ،اهداف تعیین شده در سند چشم انداز بیست ساله کشور را پیگیری مینماید این سازمان نهادی ، ستادی متولی سیاست گذاری ، برنامه ریزی ، راهبردی و نظارت بر توسعه آموزشهایی را ایجاد نموده ، تا بدین وسیله ارتقای مهارت شاغلین در بخشهای مختلف صنایع ، خدمات و کشاورزی در مرکز استان و روستاها و همچنین آموزش نیروهای فاقد مهارت را تحقق بخشد برنامه ریزی ، فرآیندی در تعیین اهداف یک سازمان و ابداع شیوههای مناسب در جهت رسیدن به آنها است در این مقاله در راستای بهینه سازی اهداف و برنامههای مشخص شده برای آموزشهای سازمان فنی و حرفهای، از مدل سوآت برای شناسایی نقاط قوت و ضعف و تهدید ات و فرصت ها بهره می گیرییم. و سپس استراتژی مطلوب را پیشنهاد مینماییم روش تحقیق بکار گرفته شده از طریق مصاحبه و نظر خواهی ازگروه خبرگان سازمان آموزش فنی و حرفهای و همچنین مشاهدات میدانی بوده است.

روش تحقیق

این پژوهش از طریق مشاهدات میدانی به روش دلفی ، مصاحبه و نظر خواهی از گروه کارشناسان مستقر در سازمان آموزش فنی و حرفهای به تعداد دوازده نفر با روش تصادفی از طریق تکمیل فرمهای نظر خواهی صورت گرفته است که نتایج جمع بندی نظرات کلیه مصاحبه شوندگان در بخش یافتهها بیان شده است.

گام نخست : شناسایی عوامل داخلی و خارجی

ابتدا عوامل داخلی و خارجی شناسایی میشود و پس از مشخص شدن تمامی نقاط قوت و ضعف ،تهدید و فرصتها ماتریس ارزیابی عوامل داخلی - قوت و ضعف - و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی - فرصت و تهدید - تشکیل میشود. پس از مشخص شدن و نمره دهی عوامل بیرونی و درونی این عوامل در جدول ماتریس استراتژیها قرارمیگیرند.

گام دوم:تعیین اوزان عوامل داخلی و خارجی

پس از شناسایی عوامل داخلی و خارجی و دستهبندی آنها در قالب نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدید ، باید میزان اهمیت هر یک ازآنها مشخص شود. با استفاده از مدل فرایند تحلیل سلسله مراتبی وزن هر یک از شاخص های عوامل داخلی و خارجی مشخص میشود.

گام سوم: ایجاد ماتریس ارزیابی عوامل داخلی وخارجی

برای تهیهی ماتریس ارزیابی عوامل داخلی ابتدا نقاط قوت و سپس نقاط ضعف را لیست کرده و به هرعامل یک ضریب وزنی بین صفر - بیاهمیت - تا یک - بسیارمهم - اختصاص میدهیم. دراین صورت جمع ضرایب وزنی اختصاص داده شده باید مساوی یک باشد. به هر یک از عاملها نمره 1تا 4 میدهیم. نمره 1بیانگر ضعف اساسی ،نمره 2 ضعفکم، نمره 3 بیانگر نقطه قوت ونمره 4نشان دهنده قوت بسیار بالای عامل میباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید