بخشی از مقاله

چکیده :

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه خودکارآمدی و سلامت عمومی با رضایت شغلی کارمندان بانک ملی شهر اهواز بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارمندان بانک ملی شهر اهوازدر سال 1395 بود که از این جامعه آماری257 نفربر اساس جدول کرجسی و مورگان با توجه به حجم جامعه 760 - نفر - به صورت تصادفی مرحله ایبه عنوان نمونه انتخاب شدند.برای گردآوری دادهها از پرسشنامه رضایت شغلی - JSQ - ،مقیاس خودکارآمدی - SS - و پرسشنامه سلامت عمومی - GHQ - استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد و اطلاعات به دست آمده از نمونه پژوهش از طریق نرم افزار SPSS مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج همبستگی پیرسون نشان داد بین خودکارآمدی و سلامت عمومی با رضایت شغلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون به روش ورود نشان داد که متغیرهای پیشبین این پژوهش به طور معناداری توانایی پیش بینی رضایت شغلی را در کارمندان دارند و روی هم رفته 41/9 درصد از واریانس رضایت شغلی را در کارمندان تبیین کردند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون به روش گام به گام نشان داد که از میان متغیرهای پیش بین به ترتیب خودکارآمدی و سلامت عمومی پیش بینی کننده های رضایت شغلی محسوب می شود.

مقدمه

دنیای امروز دنیای انسان هاست و متولیان سازمانهای مختلف انسانها هستند. سازمانها بدون وجود انسان نه تنها مفهوم نخواهند داشت، بلکه اداره آنها نیز میسرنخواهدبود - لانگ1، . - 2008درراستای نیل به اهداف هر سازمان، باید شرایطی را فراهم ساخت تا کارکنان و کارمندان سازمان در محیطهای جذاب و باخشنودی2 و رضایت3 کامل به انجام وظایف محوله بپردازند، تا کارایی و اثربخشی لازم را در اجرای این امر خطیرداشته باشند.

بدیهی است که رضایت شغلی ماهیت پیچیدهای دارد و تحت تأثیر عوامل درونی و بیرونی متعددی میباشد. گروهی معتقد هستند که رضایت شغلی به شدت با عوامل روانی و خانوادگی ارتباط دارد، به عبارت دیگر این عده رضایت شغلی را در درجه اول از دیدگاه روانی و خصوصیات فردی توجیه میکنند و معتقدند که رضایت شغلی زاییده عواملی نظیر: شرایط کار، نظام سازمانی شغل، باورهای افراد، شرایط خانوادگی و تأثیر عوامل فرهنگی و روانی است - شفیع آبادی، . - 2010 رضایت شغلی به گفته بسیاری از کارشناسان، یکی از چالش برانگیزترین مفاهیم سازمانی و پایهی بسیاری از سیاستها و خط مشیها برای افزایش بهره وری و کارایی سازمانها میباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید