بخشی از مقاله

چکیده

این پژوهش به بررسی رابطه سلامت روانی با هوش هیجانی در بین کارکنان کمیته امداد شهرستان کرمانشاه در سال 1393 پرداخته شد. تعداد 100 نفر از کارکنان کمیته امداد امام خمینی به شیوه دسترس در این پژوهش شرکت کردند. و پرسشنامه های سلامت روان گلدبرگ، پرسشنامه هوش هیجانی - برادبری و گریوز - مورد استفاده قرار گرفت. پژوهش حاضر ازنوع همبستگی است و از روش های تحلیل آماری ضریب همبستگی،گشتاوری پیرسون، رگرسیون همزمان استفاده شد . نتایج حاصل از یافته های پژوهشی نشان داد که بین سلامت روان با تمام ابعاد هوش هیجانی رابطه معنی داری وجود دارد.

کلیدواژه ها: سلامت روانی، هوش هیجانی، کمیته امداد

مقدمه

بهداشت روانی و شاخص های سلامت روانی، در هرجامعه ای نقش اساسی در تخمین پویایی و کامیابی جامعه ایفا می نمایند. سلامت روانی افراد در پیشبرد اهداف ملی و آرمانی جوامع از بیشترین اهمیت از لحاظ صرفه جویی در هزینه های مادی و معنوی برخوردار است .بر اساس یافته های موجود اختلالات روانی به عنوان یکی از مهمترین و معنی دارترین اجزای بار کلی بیماریها می باشد و پیش بینی می شود که در سال 2020 سهم اختلالات روانی و عصبی از بار کلی بیماریها 50 درصد افزایش10/5 درصد کنونی به 15 درصد کل باردرمانی بیماریها برسد - وو1 و همکاران ،. - 2006 لذا توجه به بهداشت روانی در تمام عرصه های زندگی از جمله زندگی فردی و اجتماعی و شغلی حائزاهمیت است . سازمان بهداشت جهانی در سال 1991 اعلام کرد افراد شاغل در جامعه از ابتلا، آسیب و میرایی بیشتری برخوردارند - کورماک2، . - 1991

بررسی سلامت کارکنان کمیته امداد نیز میتواند یکی از حوزه های توسعه سلامتی در جامعه باشد.در حوزه سلامت روانی و هوش هیجانی می توان گفت که هوش هیجانی شامل درک، فهم و استدلال و اداره هیجان در خود و دیگران است - سالوی و همکاران، - 2000 و مجموعه ای از تواناییها، کفایت ها و مهارتهای غیرشناختی است که توانایی فرد برای کسب موفقیت در مقابله با اقتضائات محیطی را تحت تأثیر قرار می دهدوباعث فائق آمدن فردبر فشارها و نیازهای محیط می گردد - بار- اون، - 1997 نظریه پردازان هوش هیجانی براین باورند که بین هوش هیجانی و قدرت مقابله با موقعیتهای مخاطره آمیز رابطه مثبت وجود دارد - سالوی، بدل، دیتویلر و مایر، - 2000 و بالا بودن هوش هیجانی را به عنوان یک عامل محافظت کننده مطرح نمودند..این پژوهش سعی بر این دارد که به تعیین رابطه سلامت روانی با هوش هیجانی بین کارکنان کمیته امداد استان کرمانشاه بپردازد. تا نقاط قوت و ضعف شناسایی و از نتایج حاصل برای بهبود و تعالی سازمانی کمیته امداد مورد مطالعه استفاده شود.

بیان مساله

سلامت روانی افراد در پیشبرد اهداف ملی و آرمانی جوامع از بیشترین اهمیت از لحاظ صرفه جویی در هزینه های مادی و معنوی برخوردار است. انسان موجودی پیچیده و دارای ابعاد مختلفی است که حیات وی در اثر تعادل نسبی این ابعاد هضم شده و دوام می آورد .یکی از این ابعاد، سلامت روان می باشد که نظام نامه ی سازمان سلامت روان بهداشت جهانی آن را اینگونه تعریف می کند ، حالت کامل آسایش و کامیابی زیستی - روانی و اجتماعی است و صرف فقدان بیماری یا معلولیت نمی باشد سلامت روانی در مفهوم عام خود نیز به سلامت فکر و تعادل روانی و دارا بودن خصوصیات مثبت روانی اتلاق می گردد و راههای دست یابی به سلامت فکر و روح که برای تعالی و تکامل فردی و ا جتماعی انسانها ناظم است با پرداختن به آن روشن می شود وهمچنین در مفهوم تخصصی خود رشته ای از بهداشت است که افراد تحصیلکرده و دارای مهارت و تجربیات خاص با اتخاذ روشهای علمی ، آن را به مردم آموزش می دهند. کار و شغل، نقش مهمی در زندگی افراد داشته، تأثیرات قابل توجهی در سلامت روانی آنها دارد.

از دهه 1960 تاکنون، توجه به شغل، سهم عمده ای از زندگی افراد را تشکیل داده و اشتغال را یک چالش هیجان آور برای افراد دانسته است مایر و همکاران - 2002 - هوش هیجانی3 را به عنوان مجموعهای از تواناییها در نظر گرفته اند که ادراک، بیان، جذب، فهم و تنظیم هیجان را میسر می سازد. به علاوه رشد فکری و عاطفی را بر میانگیزد - مایر4 و سالووی5 ، 1997؛ مایر و همکاران، . - 2000 کافتسیوس6، - 2004 - دریافتند که هوش هیجانی شامل چهار توانایی است: -1 توانایی ادراک هیجان. -2 ادراک هیجان به منظور استفاده در دیگر فرایندهای ذهنی -3 فهم هیجان. -4 توانایی مدیریت هیجان. با توجه به این که پرخاشگری نوعی هیجان محسوب می شود - گلمن، - 1995 و یکی از مؤلفه های هوش هیجانی مدیریت هیجانات است - کیاروچی و فورگاس، - 2001 با آموزش این توانایی ها به کارکنان هیجان ها را میشود کنترل کرد.

هوش معنوی نیز برای نخستین بار در سال 1996 توسط استیونز7 مطرح شد. بعد در سال 1999 توسط امونز8 گسترش یافت. امونز - - 2000 پیدایش سازه هوش معنوی را به عنوان کاربرد ظرفیتها و منابع معنوی در زمینهها و موقعیت عملی در نظر میگیرد. هوش معنوی یا SQ همان توانایی است که به ما قدرت دیدن رؤیاها و تلاش و کوشش برای دست یافتن به آنها را ارزانی میدارد. این هوش زمینه تمام آن چیزهایی است که ما به آنها اعتقاد داریم و نقش باورها، عقاید و ارزشها را در فعالیتهایی که بر عهده میگیریم، دارا میباشد. هوشی که به واسطه آن به سؤال سازی در رابطه با مسایل بنیادی زندگیمان میپردازیم و با کمک آن، تحول و تغییر را در زندگی پذیرا میشویم، هوشی که قادریم توسط آن به فعالیتها و نحوه عملکردهایمان مفهومی وسیعتر، غنی تر، پربارتر و پرمعناتر بخشیم. براین اساس وبادرنظرگرفتن این واقعیت که کمیته امداد امام خمینی - ره - خود یکی از مهمترین سازمان های مشاوره دهنده به جامعه هدف مددجویی می باشد، این پژوهش قصد دارد که به رابطه سلامت روانی براساس هوش هیجانی در بین این قشر بپردازد لذا شیوه نامه حاضر بنابرضرورت ونیاز فوق تهیه وتدوین گردیده که امید است شاهد نتایج مثمر ثمر آن برکارکنان ، با هدف شناخت آسیب ها و پیشگیری ودرمان باشیم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید