بخشی از مقاله

چکیده مقاله:

با مطالعه مروری بر مقالات و کتاب ها و پایان نامه های مرتبط با موضوع می توان گفت که هدف کلی پژوهش حاضر تعیین رابطه طرحواره شناختی - ناسازگار اولیه - با خودپنداره و هوش هیجانی. نتایج کلی که از مطالب مقالات وکتاب ها و پایان نامه های مرتبط با موضوع مطرح شده نشان می دهد که: بین طرحوارههای وابستگی/ بیکفایتی، شکست و محرومیت هیجانی با خودپنداره رابطه منفی معنیداری وجود دا شته ا ست؛ و بین خودپنداره و هوش هیجانی رابطه مثبت معنیداری را نشان داده است؛ همچنین طرحوارههای وابستگی/ بیکفایتی، پذیرشجویی/ جلب توجه وخودپنداره قادر به پیشبینی هوش هیجانی هستند. یعنی با کاهش این طرحوارههای ناکارآمد، خودپنداره افزایش مییابد، و با افزایش خودپنداره هوش هیجانی نیز افزایش مییابد. بنابراین با بهبود طرحوارهها و افزایش خودپنداره میتوان پیشبینی کرد که هوش هیجانی افزایش مییابد. و لازم به ذکر است که، طرحوارههای محرومیت هیجانی، شکست و خویشتنداری رابطه معنیداری با هوش هیجانی ندارد. - یاری آذر - 1393.

کلمات کلیدی:طرحواره ش ناختی – وابستگی - بی ک فایتی – هوش هی جانی – خودپ نداره – محروم یت خویشتنداری

مقدمه:

اهداف مقاله حاضر :

هدف اصلی پژوهش عبارت از مطالعه وجود رابطه بین طرحواره ها با خودپنداره و هوش هیجانی دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان است. و از دیگر اهداف پژوهش بررسی رابطه طرحواره ها با خودپنداره است و همچنین بررسی رابطه بین خودپنداره و هوش هیجانی می باشد.چنانچه از طریق این پژوهش، تاثیرات جدی طرحواره ها بر خودپنداره و هوش هیجانی به ثبوت برسد، به آموزش و پرورش،مربیان و مشاوران مدارس کمک می شود تا با استفاده از فنون طرحواره درمانی،خودپنداره و هوش هیجانی:موجبات ارتقای دانش آموزان ومتعاقباً ایجاد تغییر در حیطه های حل مسئله، شادمانی، استقلال، روابط بین فردی، کنترل تکانه و ... را فراهم آورند . و مراکز مشاوره نیزمی توانند با استفاده از نتایج پژوهش حاضر، برنامه های درمانی و فرایندهای کاری خودشان را تنظیم نمایند.

یکی از اهداف و وظایف مهم، ایجاد زمینه برای رشد همه جانبه فرد و تربیت انسانهای سالم،کارآمد و مسئوول برای ایفای نقش در زندگی فردی و اجتماعی است.از انجایی که دانش اموزان به عنوان رکن اساسی نظام آموزشی کشور، در دستیابی به اهداف نظام آموزشی نقش وجایگاه ویژه ای دارند،توجه به این قشر جامعه از لحاظ آموزشی وتربیتی، باروری و شکوفایی هر چه بیشتر نظام آموزشی و تربیتی جامعه را موجب می گردد.یکی از عوامل بسیار مهم و اثر گذار در عملکرد تحصیلی دانش اموزان عوامل روانشناختی آنان است، و از جمله ویژگی روانشناختی مهمی که عملکرد تحصیلی را تحت تاثیر قرار می دهد ،طرحواره ها، خودپنداره و هوش هیجانی هستند.

طرحواره ها باور های بنیادینی هستند که تشکیل دهنده دیدگاه فرد درباره خود ،جهان اطراف و دیگران می باشند ،از نظر یانگ طرحواره ها قدیمی ترین مولفه های شناختی محسوب می شوند و حتی گاهی اوقات پیش از انکه کودک زبان را بیاموزد شکل می گیرند و اغلب نفوذ خود را بر سیستم پردازش اطلاعات در زیر آستانه هوشیاری اعمال می کنند. پردازش طرحواره ای به راحتی و بدون اینکه نیازمند توجه از سوی شخص باشد ،صورت می گیرد و حالتی خود آیند داردطرحواره های ناسازگار اولیه در دوران کودکی یا نوجوانی شکل گرفته ، در سیر زندگی تداوم دارند. یانگ و همکاران بر این باورند که طرحواره های ناسازگار به دلیل ارضا نشدن پنج نیاز هیجانی اساسی دوران کودکی به وجود آمده اند .و این پنج نیاز را شامل دلبستگی ایمن به دیگران ،خود گردانی ، هویت،آزادی در بیان نیازها و هیجان های سالم ، خود انگیختگی وتفریح،محدودیت های واقعه بینانه و خویشتنداری برشمرد - منتظری،کاوه فارسانی ،مهرابی و شکیبا،. - 1392

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید