بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه محتوای شغلی و سلامت معنوی با فرسودگی شغلی در کارکنان انجام گرفت. مواد و روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیهی کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی تعداد 100 کارمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامهی فرسودگی شغلی ماسلاچ و جکسون - 1981 - ، پرسشنامه تجزیهوتحلیل شغلی - پینگو و هوسیامند، - 2015 و مقیاس سلامت معنوی پالوتزیان و الیسون - 1983 - برای جمعآوری دادهها استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی از گزارش فراوانی، میانگین، انحراف معیار، حداقل و حداکثر و در بخش آمار استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون و تجزیهوتحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین محتوای شغلی با فرسودگی و بین سلامت معنوی با فرسودگی شغلی رابطه منفی معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان دادند که محتوای شغلی و سلامت معنوی بهطورکلی توانایی پیشبینی فرسودگی شغلی را دارند، درنتیجه میتوان گفت که محتوای شغلی و سلامت معنوی کارکنان توانایی بالایی برای پیشبینی فرسودگی شغلی کارکنان را داشته و نیازمند برنامههای برای بهبود این متغیرها در کارکنان میباشد.

واژگان کلیدی: محتوای شغلی، سلامت معنوی، فرسودگی شغلی.

مقدمه

اشتغال در زندگی هر فردی بخش مهمی از حیات وی به شمار میآید که صرفنظر از کسب درآمد، تعداد زیادی از نیازهای اساسی آدمی مانند، پیوندهای اجتماعی، احساس ارزشمندی، اعتمادبهنفس و احساس کفایت یا صلاحیت را برآورده میسازد. بااینهمه شغل ممکن است منبع عمده فشار روانی نیز باشد - جعفری، ملکی، عیوضی، خدایاری، واحدی نژاد، . - 2013 کار منبع مهمی از تنیدگی در تمام حرفهها محسوب میشود که فرسودگی شغلی را به همراه دارد - فینی، استریوپلاس، هانسل، باناتو، دوا، . - 2013 در عصر حاضر انتظارات از کارکنان در درون و بیرون سازمانها بسیار زیاد شده است و آنهادائماً تحتفشار کاری هستند.

این فشاراحتمالاً آنان را بیشازپیش تحت تأثیر قرار میدهد و سلامت و آسایش شخصی آنان را به خطر میاندازد و آنان را دچار استرس - فشار روانی - میکند در اثر فشارهایی که بر آنان وارد میشود پس از مدتی از توان و انرژی اولیه این نیروی مهم کاسته می-شود و به همین خاطر ممکن است از کارایی و اثربخشی آنها نیز کاسته شود این استرس اگر ادامه داشته باشد موجبات واماندگی و فرسودگی آنان را به وجود میآورد - پیج و نیلسون1، . - 2017 درواقع فرسودگی شغلی2 یک حالت فرسودگی مفرط است که از کار سخت و بدون انگیزه و بدون علاقه ناشی میشود. فرسودگی شغلی سندرومی است که در پاسخ به فشار روانی مزمن به وجود میآید و شامل سه مؤلفه است: مؤلفه اول، خستگی هیجانی است که کامل همانند متغیر فشار روانی عمل کرده و ممکن است فرد بیرغبت شده و شغل هیچ احساس مثبتی را در او ایجاد نکند. مؤلفه دوم، مسخ شخصیت است که به واکنشهای منفی و عیب جویانه به سایر افراد در محیط کار اشاره دارد و یک سازوکار مقابلهای است که موجب میشود تا فرد نوعی جدایی از کار و فاصله گرفتن عاطفی را تجربه کند. مؤلفه سوم، کاهش احساس کفایت شخصی است که به کاهش احساس شایستگی و

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید