بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین بهزیستی ذهنی با سازگاری زناشویی در دانشجویان متاهل انجام شد طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان متاهل 20 تا 50 سال دانشگاه آزاد قزوین سال تحصیلی 95-1394، بودند. حجم نمونه 76 - 148 زن و 72 مرد - نفر بودند که با روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و با پرسشنامه های بهزیستی ذهنی کبیز و ماگیارمو - 2003 - و سازگاری زناشویی اسپانیر - 1976 - مورد آزمون قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با روش رگرسیون چند متغیری و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. چنین نتیجه گیری شد که بعد بهزیستی ذهنی به صورت مثبت و معنادار، با سازگاری زناشویی رابطه دارد . - p<0/05 - با توجه به یافته های مذکور، تقویت بهزیستی ذهنی زوجین به عنوان یکی از روش های مناسب برای بهبود و ارتقای سازگاری زناشویی زوجین مورد مطالعه، پیشنهاد می شود.

مقدمه

سازگاری زناشویی با توجه به اهمیت نهاد خانواده در جوامع امروزی، ارتباط آن با کیفیت زندگی و تاثیر گذاری بر جنبه های مختلف از جمله سلامت جسمی و روانی از دهه 1990 مورد توجه قرار گرفته است. سازگاری زناشویی عبارت از وضعیتی است که در آن زن و شوهر در بیشتر مواقع احساس ناشی از خوشبختی و رضایت از همدیگر را دارند و فرایندی است که در طول زندگی زن و شوهر به وجود می آید که لازمه آن انطباق سلیقه ها، شناخت صفات شخصیتی، ایجاد قواعد رفتاری و شکل گیری الگوهای مراوده ای است سازگاری زناشویی با متغیرهایی نظیر رضایت زناشویی، کیفیت زندگی، رابطه جنسی، مدیریت تعارض، مهارت های ارتباطی رابطه مستقیم دارد و از مهم ترین تعیین کننده های عملکرد بهینه ی خانواده ها به شمار می ورد. خصوصیات زوجین سازگار را به شرح زیر بیان می کنند:

-1 زن و شوهر با رابطه ای که دارند خود را خوشبخت می دانند.

- 2 ارضاء کامل نیازهای جسمانی و عاطفی انجام می گیرد.

-3 هر یک از همسران زندگی همسرش را بارور می گرداند.

-4 محیط زناشویی، شخصیت هر کدام از زن و شوهر را ارزشمند می گرداند و به هریک امکان می دهد و کمک می کند که به عنوان یک شخص، استعدادهای ذاتی خود را شکوفا سازد و تحقق بخشد.

-5 پشتیبانی متقابل دارند، هر یک زا زن و شوهر "من" دیگری را تهدید نمی کند و از بودن با همدیگر احساس آرامش می کنند.

-6 نسبت به هم درک و قبول متقابل دارند.

-7 رابطه زن و شوهر به شکل های مراقبت، توجه به رفاه و خوشبختی یکدیگر، احترام متقابل، احساس مسئولیت اختیاری - نه اجباری - نسبت به نیازهای یکدیگر منعکس می شود. بنابراین سازگاری زناشویی، فرایندی تکاملی بین زن و شوهر است که در طول زندگی زوجین به وجود می آید و لازمه ی پیدایش آن، انطباق سلیقه ها، شناخت صفات طرفین، وضع قوانین رفتاری و شکل گیری الگوهای مناسب است - حیرت، فاتحی زاده، احمدی، اعتمادی و بهرامی، . - 1393 متغیر بهزیستی ذهنی، متغیر دیگری است که در این پژوهش در ارتباط با سازگاری زناشویی بررسی گردید.

احساس ذهنی بهزیستی یا رضایت از زندگی، حوزه ای از روانشناسی مثبت نگر است که تلاش می کند ارزیابی شناختی - قضاوت کلی در مورد رضایت از زندگی - و عاطفی - تجربه هیجانات خوشایند و ناخوشایند - مردم از زندگی شان را مورد بررسی قرار دهد. احساس خرسندی و رضایت از زندگی از مولفه های نگرش مثبت افراد نسبت به جهانی است که در آن زندگی می کنند. رضایت از زندگی با ارزشها، ارتباطی نزدیک اما پیچیده دارد. معیارهایی که افراد بر پایه آن درک ذهنی خود را از خوشبختی ارزیابی می کنند، متفاوت است.

در واقع تجربه شادکامی و رضایت از زندگی، هدف برتر زندگی به شمار می آید و احساس غم و ناخرسندی اغلب مانعی در راه انجام وظایف شمرده می شود - آناس4، به نقل از لاگین و هیونبر5، . - 2001 بهزیستی ذهنی، می تواند پیش بینی کننده سازگاری زناشویی باشد. زمانی که خانواده از تحکیم و تداوم و سازگاری برخوردار خواهد بود که درک مطلوبی بین زوجین نسبت به یکدیگر وجود داشته باشد. این درک قطعا ناشی از درک روانی و عاطفی است که زوجین از ابتدای تشکیل خانواده در آن نقش دارند. این درک روانی و عاطفی که به آن بهزیستی ذهنی می گویند عبارت است از ارزشیابی زندگی برحسب رضایت و تعامل داشتن بین حالات عاطفی مثبت و منفی - گودمن، . - 1999 بهزیستی ذهنی از سه مولفه اصلی تشکیل شده است.

اولین مولفه، رضایت از زندگی است که در واقع این مولفه، ارزیابی قضاوتی- شناختی از زندگی را در بر می گیرد. قضاوت در مورد چگونگی رضایت هر فرد از زندگی، بستگی به ملاک های فرد داشته و می تواند اکتسابی باشد - گاتمن6، 1994؛ به نقل از شاه سیاه، بهرامی، محبی و تبرایی، . - 1390 با توجه به اهمیت و ضرورت سازگاری زناشویی، پژوهش حاضر، سعی در پاسخ به این سوال دارد که: آیا بین بهزیستی ذهنی با سازگاری زناشویی رابطه وجود دارد؟

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید