بخشی از مقاله

چکیده

هدف این پژوهش بررسی رابطه بین نشخوار فکری با سازگاری زناشویی در زنان بود.پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان دانشجو دانشگاه پیام نور کرمانشاه بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 230 نفر از آنها انتخاب شدند و پرسشنامه های سازگاری زناشویی، نشخوار فکری تکمیل نمودند. نتایج نشان داد که نشخوار فکری با سازگاری زناشویی رابطه منفی معناداری دارد و اینکه نشخوار فکری توان پیش بینی سازگاری زناشویی را دارند.

کلید واژه ها: نشخوار فکری، سازگاری زناشویی

مقدمه

رضایت فرد از زندگی زناشویی، به منزله ی رضایت از خانواده محسوب می شود و رضایت از خانواده به مفهوم رضایت از زندگی بوده و در نتیجه تسهیل در امر رشد و تعالی و پیشرفت مادی و معنوی جامعه خواهد شد - . - Edalati &Redzuan,2010 داشتن روابط اجتماعی نزدیک مانند ازدواج هم با بهزیستی افراد و هم باپیامدهای سلامتی روانشناختی و جسمانی در ارتباط است -  Baucom,2011 ، . - 2011 سازگاری زناشویی فرایندی است که در طی آن هر دو عضو به صورت انفرادی و یا با همکاری یکدیگر الگوهای رفتاری شان را برای رسیدن به حداکثر رضایت زناشویی در روابطشان، تغییر و اصلاح می نمایند و در نتیجه رضایت ادراک شده ی هر یک از همسران را از رابطه و نیز میل به تداوم رابطه افزایش می دهد - . - Peterson-Post, Rhoades & Stanley,2014یکی از متغیرهایی که در رابطه با سازگاری زناشویی در این پژوهش مورد بررسی قرار می گیرد نشخوار فکری است.

در سال های اخیر نشخوار فکری به عنوان گرایش به افکار منفی تکراری در شروع، تداوم و عود افسردگی، توجه نظری و عملی بسیاری از پژوهشگران را جلب کرده است - . - Goetter,2010 نشخوار فکری به عنوان یک سبک تفکر با مشخصات اصلی افکار تکراری، عود کننده، مزاحم و کنترل ناپذیر تعریف شده است - . - Nolen-Hoeksema S, Wisco BE , Lyumbomirsky,2008   نشخوار فکری به عنوان افکاری مقاوم و عودکننده پیرامون یک موضوع تعریف می شود. این افکار به طریق غیرارادی، وارد آگاهی می شوند و توجه را از موضوعات مورد نظر و اهداف فعلی منحرف می سازند - . - Joormann,2006بنابراین با توجه به اهمیت بحث خانواده و اینکه خانواده کانون مهر و محبت، تربیت ومبنای شکل گیری زندگی اجتماعی انسان هاست و زنان که عضو اصلی خانواده اند و نیمی از پیکر اجتماع می باشند و به عنوان هسته ی اصلی، نقش اساسی در سلامت اعضای خانواده دارند بنابراین پژوهش حاضر به هدف بررسی رابطه نشخوار فکری با سازگاری زناشویی در زنان انجام شد.

روش

پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع و اهداف مورد نظر، از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه ی دانشجویان زن متاهل دانشگاه پیام نور شهر کرمانشاه بود که حجم نمونه با توجه به تعدادجامعه آماری پژوهش مذکور و براساس جدول مورگان تعداد 230 نفر بود. روش نمونه گیری به صورت تصادفی ساده انجام شد. وپس از جلب رضایت و همکاری آزمودنی ها پرسشنامه های پژوهش توزیع گردید و ازآزمودنی ها خواسته شد پرسشنامه ها را تکمیل کنند. پس از اجرای تحقیق، 230 پرسشنامه در مرحله فرضیه آزمایی تحلیل شدند. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی - محاسبه میانگین، انحراف معیار، همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان - استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از SPSS نسخه19 انجام گرفت. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارتند ازمقیاس سازگاری زناشویی: این مقیاس توسط - 1976 - spanir ساخته شده و شامل 32 سوال است که برای ارزیابی و سنجش میزان سازگاری و کیفیت رابطه زناشویی به کار می رود. این مقیاس 4 بعد رابطه را می سنجد:

رضایت دونفری و ابراز محبت. در این مقیاس نمره کل بین صفر تا 151 است و نمره های بالا سازگاری زناشویی بیشتر را منعکس می کند. نمره گذاری این مقیاس نیز به شیوه لیکرت است که درجه بندی پاسخ ها متفاوت است. پایایی کل مقیاس با آلفای کرونباخ0/96 برآورد شده است. در ایران - 2001 - molazadeh اعتبار مقیاس را با روش بازآزمایی 0/86 و با روش آلفای کرونباخ 0/89 گزارش کرد.مقیاس نشخوار فکری: توسط - 1991 - Nolen-Hoeksema ساخته شده و چهار نوع متفاوت از واکنش به خلق منفی را مورد ارزیابی قرار می دهد. پرسش نامه پاسخ نشخواری 22 عبارت دارد که از پاسخ دهندگان خواسته می شود. بر پایه شواهد تجربی این پرسشنامه دارای اعتبار درونی بالایی است. ضریب آلفای کرونباخ در دامه از 0/88 تا 0/92 قرار دارد. اعتبار بازآزمایی نیز 0/67 گزارش شده است.

یافته ها

جدول 1میانگین، انحراف استاندارد، سازگاری زناشویی و نشخورا فکری را برای نمونه مورد بررسی نشان می دهد.نتایج جدول 2 نشان می دهد که بین نشخوار فکری با سازگاری زناشویی رابطه منفی معناداری وجود دارد,

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید