بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ویژگیهای شخصیتی با انگاره پردازی خودکشی در بیماران افسرده شهر کرمانشاه انجام گرفت .جامعه آماری مطالعه حاضر کلیه افراد مراجعه کننده بالاتر از 20 سال با میزان سواد حداقل ابتدایی که به مراکز روانپزشکی و مشاوره در استان کرمانشاه در سال 1393 مراجعه نمودند بودند.نمونه مطالعه حاضر 100نفر بیمار بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.روش پژوهش از نوع همبستگی از نوع رابطه ای بود.برای گرد آوری داده ها از پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت مککری و کاستا - - 1989 و پرسشنامه انگاره پردازی خودکشی ماخ - - 1979 استفاده شد.برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین ویژگی های شخصیتی با انگاره پردازی خودکشی رابطه معناداری وجود دارد و امید است که نتایج این تحقیق مورد توجه برنامه ریزان سلامت روان در این حوزه قرار گیرد.

کلید واژه ها: ویژگی های شخصیتی، انگاره پردازی خودکشی، افسردگی

مقدمو

افسردگی اختلال روانی شایع محسوب می شود که در قلمرو آسیب شناسی روانی پژوهش های فراوانی را به خود اختصاص داده اند؛ لیکن هنوز عوامل موثر بر بروز و تداوم این اختلال ها به خوبی روشن نشده است DSM-IV-TR - به نقل از سادوک و سادوک،1001 ترجمه پور افکاری،. - 1380در زبان روزمره اصطلاح افسردگی برای اشاره به یک حالت احساسی ،واکنش به یک موقعیت، سبک رفتار مختص به فرد به کار می رود.احساس افسردگی معمولا به اندوه شناخته می شود.افراد افسرده عموما عزت نفس ایینی دارند و احساس می کنند که آینده بیشتر از گذشته امیدوار کننده نیست.چنین نا امیدی پیش بینی کننده خوبی برای خودکشی نهایی به شمار می آید. - بک و همکاران، به نقل از ساراسون و ساراسون،1987؛ترجمه نجاریان و همکاران - . خودکشی دارای ریشه لاتین است و مرکب از دو لغت Sui به معنی خود و Caedere کشتن می باشد. مرگی که ناشی از خودکشی عمدی و توسط خود شخص روی می دهد، اقدامی آگاهانه در جهت نابودسازی خود می باشد .روشن ترین دلیل خودکشی، مشکلات پیچیده انسان نیازمندی است که برای رهایی از مشکلات خود، خودکشی را به عنوان بهترین راه حل انتخاب می کند .

خودکشی عملی اتفاقی و بی معنی نیست ، بلکه راهی برای رها شدن از یک مشکل یا بحران است که شخص را به طور شدید رنج می دهد در این بین ویژگی های شخصیتی افراد تاثیر گذار هستند.اگرچه خصوصیات شخصیتی زیادی وجود دارد اما از جمله مهمترین و با نفوذترین مدلها در بررسی صفات شخصیت در دهههای اخیر مدل پنج عاملی بوده است که بیش از همه، پژوهش در حوزه شخصیت را به خود اختصاص داده است - کریمی،. - 1389 این پنج عامل اصلی شخصیت عبارتند از: رواننژندی1، برونگرایی2، انعطافپذیری3، دلپذیری4 و وظیفه شناسی5، که مککری و کاستا - 1987 - 6 اساسا این پنج عامل را به عنوان تمایلاتی که زمینه زیستی دارند معرفی کردهاند شناسایی عوامل موثر در انگاره پردازی خودکشی اهمیت فراوان دارد زیرا با شناسایی این عوامل از پیامدهای منفی آن در زمینه مسائل روانی، و هزینه های مادی پیشگیری می شود.بنابراین با توجه به مطالب ذکر شده در بالا هدف از انجام پژوهش حاضر رابطه ویژگی های شخصیتی با انگاره پردازی خودکشی در بیماران افسرده شهر کرمانشاه می باشد.

بیان مساله

افسردگی ×یکی ×از ×شایعترین ×اختلالات ×روانی ×در ×جوامع ×امروزی ×به ×شمار ×می ×رودبه طوری که عنوان سرما خوردگی روانی به آن تعلق گرفته است.خیل مهمی از مردم جهان سالانه با مشکلات روانی ناشی از افسردگی درگیر می شوند. - راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی،. - 2001 با توجه به روند رو به رشد مشکلات روانی و ابعاد گسترش این بیماری بررسی عوارض و جوانب و عوامل تأثیر گذار بر روی این بیماری های شایع از جمله ضرورتهای تحقیق های امروزی است. . فکر×خودکشی×پدیدهای×را×که×نسبتا×ممکن×است×با گذشت×زمان× کاهش×یا×افزایش×یابد،×تصمیم×برای×ارتکاب×رفتار×خودکشی×ممکن×است×تکانشی،×بدون× اندیشیدن قبلی×کافی×بوده×یا×نتیجه×نشخوار×ذهنی×طولانی×باشد. در تحقیقات گذشته ویژگی های شخصیتی و کمال گرایی با انگاره پردازی خودکشی در افراد افسرده مرتبط بوده اند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید