بخشی از مقاله

چکیده

این پژوهش با عنوان رابطهی استفاده از اینترنت با نگرش اخلاقی و جنسیت و وضعیت تأهل دانشجویان است. جامعهی آماری این پژوهش را دانشجویان تمامی مقاطع دانشگاه خوارزمی تهران واحد پردیس کرج تشکیل میدهند. به منظور انجام پژوهش حاضر 496 نفز از دانشجویان این دانشگاه، به عنوان گروه نمونهی آماری انتخاب شدند. روش نمونهگیری تصادفی نسبتی است بدین ترتیب که از بین دانشجویان دختر تعداد 336 نفر و از بین دانشجویان پسر 160 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند و البته نسبت ورودیهای مختلف و دانشکدهها نیز در نظر گرفته شد. روش پژوهش از نوع پیمایشی است. ابزار اندازهگیری این پژوهش پرسشنامهای است که نگرش اخلاقی دانشجویان را میسنجد. برای جمعآوری دادهها پرسشنامهها بین نمونهی ذکر شده توزیع و پس از جمعآوری با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی - همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یکراهه یا - ANOVA تحلیل شد. ضریب پایایی به دست آمده از اجرای آلفای کرانباخ 0/79 نشان میدهد که ابزار مورد استفاده از پایایی بالایی برخوردار است. نتایج این پژوهش نشان داد بین میزان استفاده از اینترنت و نگرش اخلاقی دانشجویان رابطهی معنادار و معکوس وجود دارد.

واژههای کلیدی: اینترنت، نگرش اخلاقی، وضعیت تأهل، جنسیت، خانواده، دانشجویان.

مقدمه

حجم روزافزون منابع اطلاعاتی و نیاز شدید افراد در دسترسی به این اطلاعات در سراسر دنیا از یک سو و دنیای شگفتانگیز ارتباطات رایانهای از سوی دیگر موجب به وجود آمدن شبکههای گوناگون و بزرگ رایانهای در سطح بینالمللی شده است. اینترنت از ارتباط و اتصال شبکههای موجود در اقصینقاط دنیا به یکدیگر بدون هیچ محدودیت جغرافیایی تشکیل شده است. وسعت و گسترش این شبکه به قدری است که مردم اکثر امور روزمره-شان را در منزل یا محل کار از طریق این شبکه انجام میدهند. اگر چه اینترنت فعالانه با زندگی روزمرهی میلیونها انسان همخوان شده است، اما نوعی اضطراب فزاینده وجود دارد که از عدم شناخت کامل پیامدهای استفاده از اینترنت حاصل میشود. انواع منابع اطلاعاتی و تنوع موضوعات سبب شده تا از پرطرفدارترین و جذابترین شبکهها در دنیا محسوب شود.

باید توجه داشت که فرصتهای حاصل از اینترنت برای افراد مختلف معانی متفاوتی دارد. با توجه به استفادههای متعدد و امکانات گوناگون در اینترنت اغلب کاربران و استفادهکنندگان ایرانی به دلیل عدم آگاهی یا اطلاعات نادرست نمیتوانند بهرهی کافی و لازم را ببرند. توسعهی جوامع به ویژه جوامعی که جهان سوم، پیرامونی و توسعه نیافته نامیده شدهاند، یکی از مقولات مهمی است که اینترنت در کند شدن یا تسریع آن تأثیر اجتناب-ناپذیری دارد. توسعه به فناوریهای دیجیتالی و فشردگی زمان و مکان از ویژگیهای این عصر است. در این فرآیند ابتدا رایانهها به جامعه راه مییابند و سپس رایانههای شخصی به منازل و حوزههای خصوصی افراد و خانوادهها وارد میشوند و بزرگراه اطلاعات را از وسط منازل عبور میدهند.

وصل شدن رایانهها به خطوط تلفن و دسترسی آسان ونسبتاً کمهزینه به اینترنت، افراد را به اطلاعات انبوه و جهانی متصل ساخته و این همه، جنبه های مختلف زندگی ما را تحت تأثیر قرار میدهد. یکی از جنبههای مهمی که از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی جامعهی اطلاعاتی تأثیر میپذیرد، نگرشهای فرد است. به همین دلیل است که ظهور جامعهی1 اطلاعاتی و اثرات آن بسیار مورد توجه صاحبنظران قرار گرفته است. سالروز تولد اینترنت کنونی را اول ژانویهی 1984 می-دانند که قرارداد ارتباطی اینترنت از پروتکل کنترل شبکه به شکل کنترل انتقال و پروتکل اینترنت تغییر پیدا کرد. به این ترتیب و در کمتر از یک دهه، اینترنت از انحصار نظامی - امنیتی خارج و به حوزههای پژوهشهای دانشگاهی و سپس عرصههای عمومی وارد شد.

فراگیری جهانی این ابررسانه در دههی1990 صورت گرفت - پاتریشیا ولیس، ترجمهی قنادی و همکاران، . - 1382 در ایران قشر دانشگاهی جزء اولین پدیدآورندگان و کاربران اینترنت بودهاند و این وضعیت به اوضاع اینترنت در آمریکایشمالی و اروپا شباهت دارد - زکریایی، . - 1381 در سال 1368 - معادل 1989 تا - 1990 پس از افتتاح مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات1، بنابر درخواست استادهای دانشگاه که در خارج از ایران با پدیدهای به نام ایمیل آشنا شده بودند، به منظور ایجاد و ادارهی پروژههای تحقیقاتی و اشاعهی تماس علمی بین دانشگاههای ایران و مؤسسات بینالمللی آغاز به کار کرد - طهماسبی، . - 1389

نگرش

نگرش، ارزیابی یا برآوردی است که به صورت مطلوب یا نامطلوب دربارهی شی یا فرد یا رویدادی صورت می-گیرد. نگرش بازتابی از شیوهی احساس فرد نسبت به یک چیز یا یک فرد است - رابینز،1376؛ ترجمهی علی پارسایان و محمد اعرابی، نقل از شرفالدین، . - 1377 افراد با خصایص مشخص به دنیا میآیند و این خصایص بر نگرش آنها اثر میگذارد.برخی اعتقاد دارند چهار شرط عمده برای پیدایش یک نگرش نیاز میباشد که عبارت است از، اولین شرط، تراکم تجربه است که عبارت از سروکار داشتن با موضوعی و یا گروهی از اشخاص و تجربیات نزدیک یا مشابه است. دومین شرط مبتنی بر تمایز گذاشتن آن است؛ یعنی، در تجربیات جدیدی که به دست میآیند، نگرش مشخصی از نگرشهای نزدیک به آن متمایز میسازد.

سومین شرط بر پایهی یک ضربهی عاطفی یا یک تجربه دراماتیک قرار دارد که شخص یا موضوعی در آن دخیل است. اما آن چیزی که بر شرط چهارمین استوار است واحتمالاً اهمیت بیشتری هم دارد این است که باید در اینجا، شمار زیادی از نگرشهای پذیرفتهشده از طریق تقلید از والدین، دوستان، استادان و غیره را مشخص ساخت - مارک روش بلاو و ادیل نیون، ترجمهی سید محمد دادگران؛ نقل از شرفالدین، . - 1377 گسترهی وسیعی از ادبیات نظری بر پیامدهای فناوری اطلاعات و ارتباطات

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید