بخشی از مقاله

چکیده

پیشرفت و موفقیت علمی هر کشور در پرتو تعلیم و تربیت و توجه به اهمیت و جایگاه آن است، تربیت فرزندان سالم، نیاز به جامعهای سالم دارد و تعامل سه عنصر مدرسه، جامعه و خانواده و برنامهریزی مطلوب برای پیشبرد اهداف نیاز است. مهمترین نقشی که آموزگاران با توجه به فرهنگ و طبقهی اجتماعی دانشآموز دارند ایجاد تغییرات مطلوب در سازماندهی ذهنی اوست. برای بهبود فرایند یادگیری بخش تقریب از درس ریاضی پایه ششم با استفاده از روشهای مشاهده، مصاحبه با اولیاء در جلسه آموزش خانواده و دادن پرسشنامه به همکاران و بهرهمندی از تجارب ایشان در جلسه معلمان، اجرای ارزشیابیهای - تشخیصی، تکوینی و پایانی - و گردآوری اطلاعات ازایندست اقدامات لازم است.

لذا با مطالعه کتابهای تربیتی و آموزشی، مجلات رشد و تجربیات شخصی در آموزش برای بهبود مشکلات از قبیل پایین بودن انگیزه یادگیری در این بخش، نداشتن برنامهریزی درسی مناسب، مشارکت پایین در فرایند تدریس و کسب امتیازات کم در آزمون، با تجزیه و تحلیل این اطلاعات و تأثیرات منفی عدم موفقیتهای کوچک در زندگی روزمره با بحرانهای آینده دانشآموز در عهدهدار شدن بخشهای مدیریتی که آیندهساز یک مملکت به شمار میرود تأمل برانگیز است راهکارهایی را در نظر گرفت.

با توکل به خداوند متعال و امید به اینکه بتوانم گوشهای از رسالت فرهنگی خود را ادا نمایم با استفاده از روشهای فعال یادگیری و بالا بردن حس مسئولیت و همکاری در گروه، تلفیق درس برنامهریزی مناسب در مطالعات اجتماعی، انگیزه و مهارت را در ایشان به سطح بالاتری برسانم.  این مهم را با پژوهش در مورد »راهکارهای بهبود یادگیری روشهای تقریب در ریاضی پایه ششم با کلید خاموش و روشن« انجام دهم و نتیجه بهبود در آزمونها و یاد داشتهای روزانه دانش آموزان و خانواده مشهود بود.

.1 مقدمه و اهمیت تحقیق

برای تحول و تغییر اساسی در آموزش و پرورش، عوامل گوناگونی نقش آفرینند، اما مهمترین عامل معلم است باید در بینش، نگرش، مهارتها و نوع عملکرد معلم تغییر جدی ایجاد شود زیرا در سند تحول بنیادین، شاه بیت تغییر و تحول معلم است - قمصری، رشد آموزش ابتدایی، اسفند 94 ص . - 4 معلمان مسألهای را که برای خود و دانش آموزانشان دشواریهایی را ایجاد کرده است انتخاب کرده و برای برطرف کردن آنها از تجارب همکاران، مطالعه، نرم افزارها، تجهیزات و روشهای نوین آموزشی با همراهی والدین سود میجویند.  دانش آموزان از مبحث تقریب در فصل چهارم کتاب ششم ابتدایی که شامل دو بخش گرد کردن و قطع کردن میباشد، میآموزند که در زندگی روزمره و متناسب با موضوعاتی که سرو کار دارند، در صورت نیاز از اعداد تقریبی به جای مقدارهای واقعی استفاده میکنند.

آنان. باید در انتخاب دقتِ تقریب مهارت پیدا کنند، به طوری که نتیجه عمل، همان دقتی را داشته باشند که لازم دارند« - کتاب راهنمای معلم، ریاضی 6، ص . - 70 با توجه به ضرورت و گستردگی مسالهی پیش رو و به منظور بهبود یادگیری اعداد تقریبی با استفاده از فرضیات مطرح شده و رسیدن به پاسخهای احتمالی و تجزیه و تحلیل این اطلاعات راههای رسیدن به حالتهای مطلوب آموزشی که لازمهی آن آزمودن راه حلهای مناسب و ابزارهای نوین آموزشی و ارتباط مناسب با دانش آموزان و ایجاد شور و نشاط در تدریس و بالا بردن خلاقیت، استفاده مناسب از رفتارهای کلامی و غیرکلامی، ایجاد فضای علمی و متنوع در آموزش فراگیران، دست یابیم. اعظم زارع در اقدام پژوهی خود راه علاقهمندی دانش آموزان به ریاضی را تشکیل انجمن ریاضیدانان کوچک با قانون خود بیان نمود. زیور بیگدلی برای بهبود مشکلات مفاهیم ریاضی بیان مسائل به زبان ریاضی را پیشنهاد میکند. مطالعه اینگونه تحقیقات در ذهنم ایدههای خوبی ایجاد میکرد.

.2 همگام با دانش آموزان و روش بهبود آموزش تقریب

یک معلم ساخت و سازگرا در کلاس درس با فعالیت های مختلف مثل آزمایش و حل مسالهی زندگی واقعی فضایی ایجاد می کند تا دانش آموزان بتوانند دانش بیشتری را توسط خود بسازند و با صحبت درباره این که چگونه دانسته های آنها تغییر کرده است دانش بیشتری می آفریند. - سیف - 1389 بدلیل کیفیت بخشی به آموزش و یادگیری، با بکار گیری ابزار ها و فنون لازم، مطالعه مجلات رشد،کتابهای آموزشی، استفاده از تجربهی همکاران و با توجه به اینکه مبحث تقریب در زندگی روز مره مانند استفاده از ماشین حساب و قطع کردن یا گرد کردن اعداد آن، تقریب زدن در خرید های روزانه، ساده کردن محاسبات ذهنی که نیاز به سرعت و پاسخ حدودی با مشاهدهی مسائل دارد و گسترده شدن این بخش در دروس دوره های متوسطه بر آن شدم تا با روشهای مناسب اقدام به رفع مشکل یادگیری تقریب نمایم. ابتدا با آزمونی که از فصل تقریب برگزار کردم به نتیجه ی زیر رسیدم .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید