بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله،ابتدا به معرّفی "حالتهاي چلانده فوتونافزوده درهمتنیده دومدي" میپردازیم. سپس، مشخصه درهمتنیدگی آنها را مورد بررسی قرار میدهیم و در ادامه برخی از رفتارهاي غیر کلاسیکی آنها از قبیل آمار فوتونی زیرپواسونی، آمار احتمال توزیع نوسانی و میزان همبستگی دو مد میدان را مطالعه میکنیم. علاوه بر این، تأثیر فوتونافزودگی دو مد میدان را بر روي درهمتنیدگی و سایر رفتارهاي غیرکلاسیکی ذکر شده این حالتها مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهیم.

مقدمه

در دو دهه اخیر، درهمتنیدگی به یکی از مهمترین موضوعات مکانیک کوانتومی تبدیل شده است. این واژه که براي نخستین بار توسط شرودینگر در سال 1935 مطرح شد[1]، به آن ویژگی یک سامانه دومدي اتلاق میشود که نتوان تابع حالت آن را بر حسب حاصل ضرب تابع حالتهاي زیرسامانهها نوشت. حالتهاي کوانتومی درهمتنیده کاربردهاي بسیاري در فرایند اطّلاعات کوانتومی دارند که در میان آنها میتوان به رمزنگاري کوانتومی[2]، محاسبات کوانتومی3]و[ انتقال اطّلاعات کوانتومی[4] اشاره کرد.

اخیراً، با استفاده از معمولترین حالتهاي کوانتومی نوع متغیر پیوسته یعنی حالتهاي همدوس و چلانده، حالتهاي کوانتومی درهمتنیده متنوع بسیاريمعرّفی و طرحهاي نظري و تجربی فراوانی به منظور تولید آنها پیشنهاد شده است5]،.[6 به عنوان یکی از ویژگیهاي غیرکلاسیکی نور، چلاندگیتوجه بسیاري را به خود جلب کرده است . حالت میدان تابشی را چلانده مینامیم، چنانچه تغییرات یکی از کوادراتورهاي میدان نسبت به حالتهاي همدوس کاهش و دیگري افزایش یابد، به گونهاي که تغییرات آنهادر رابطه عدم قطعیت هایزنبرگ صدق کند.

7] بهعنوان برخی از کاربردهاي این حالتها میتوان از ارتباطات با نوفه کم[8] و اندازهگیريهاي دقیق[9] نام برد. به دنبال معرّفی حالتهاي چلانده درهمتنیده و ارائه طرحهاي نظري و تجربی به منظور تولید آنها، حالتهاي چلانده درهمتنیده فوتونافزوده تکمدي[10]و یا دو مدي معرّفی شدند و ویژگیهاي غیرکلاسیکی آنها نیز مورد مطالعه قرار گرفتند. در این مقاله، با استفاده از حالتهاي چلانده زوج و فرد فوتونافزوده، شکل جدیدي از حالتهاي چلانده درهمتنیده به نام "حالتهاي چلانده فوتونافزوده درهمتنیده دومدي"را معرّفی میکنیم. سپس، به مطالعه میزان درهمتنیدگی و برخی از ویژگیهاي غیر کلاسیکی آنها به ازاي مقادیر متفاوت فوتونافزودگی دو مد میدان خواهیم پرداخت و در نهایت، با ارائه نتیجهگیري مقاله را به پایان خواهیم برد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید