بخشی از مقاله

چکیده

حسابداري مدیریت محیط زیست به عنوان بخشی از تفکرات و برنامه هاي در حال توسعه است که بوجود آمده تا به سازمانها در استفاده از اطلاعات حسابداري در تصمیم گیري هاي حساس داخلی در خصوص محیط زیست یاري برساند . حسابداري زیست محیطی شامل مجموعه فعالیت هایی است که موجب افزایش توان سیستم هاي حسابداري در جهت شناسایی ، ثبت و گزارشگري آثار ناشی از تخریب و آلودگی زیست محیطی می شود .

هدف حسابداري زیست محیطی فراهم آوردن اطلاعاتی است که براي ارزیابی عملکرد ، تصمیم گیري ، کنترل و گزارشگري به مدیران یاري رساند. تقریباًمیتوان گفت در این نوع حسابداري بدون هیچ گونه تغییري در اصول حسابداري که مورد قبول همه در ضبط و حفظ هزینه هاي حساس محیطی ، بجز هنجارهاي افشاسازي اختیاري است.یکی از مباحث مهم در این حوزه مبحث روش شناسی توسعه می باشد. در این مقاله به شناسایی و مطالعه روشهاي توسعه در این حوزه از حسابداري می پردازیم.

-1 مقدمه

در دهه ي اخیر حسابداري مدیریت محیطی از یک بحث سطحی تبدیل به یک موضوع کاري در خور توجه شده است . در این دوره محققان و متخصصان سراسر جهان براي گسترش مرزهاي حسابداري مدیریتی و پذیرفتن اندازه گیري هاي محیطی و تغییرات روش شناختی اي که ممکن است از سازمانهایی با تصمیم گیري هاي سازگار با محیط زیست حمایت کنند ، نظرات گوناگونی ارائه داده اند . بازنگري متون مربوط به موضوع نشان میدهد که حسابداري مدیریت محیطی - EMA - از یک حسابداري محیط زیستی جزئی به بخش مستقل مطالعاتی شامل سیستمهاي تصمیم گیري و اطلاعاتی که ممکن است از مدیریت سازمان در جهت پایداري حمایت کند ، تبدیل شده است .

[10] در طی دهه ي اخیر مشارکت در زمینه ي حسابداري محیط زیست از جانب کشورها ، صنایع و سازمانهاي فردي پیشروي گوناگونی ثبت شده است . مقالات تحقیقی منتشر شده در این موضوع شامل مطالعات اولیه و زمینه اي میشود که از گسترش زمینه ي تحقیقات حمایت کرده اند و همچنین به موضوعات دیگري مانند بوم شناسی صنعتی و علوم پایداري نیز ارتباط پیدا کرده اند . هدف این مقاله بررسی متون در دسترس و فهمیدن رشد در جریان روش شناسی بعنوان حوزه ي مطالعاتی مستقل میباشد . جدا از این موضوع ما همچنین خلاصه اي از مطالعات منتشر شده در مورد EMA که مزیت ها و اهداف و پایه هاي روش شناسی در این موضوع را گسترش داده اند را مورد بحث قرار خواهیم داد.

خوش طینت و جعفري - - 1385 بیان کرده اند که حسابداري زیست محیطی مبتنی بر تلفیق زیست محیطی به عنوان منبع سرمایه و در نظر گرفتن هزینه هایزیست محیطی به عنوان یکی از هزینه هاي قابل قبول در فرآیندهاي اقتصادي و محاسباتی است .حسابداري زیست محیطی بر مفاهیم اقتصادي و زیست محیطی بنا شده و به دلیل عدم استفاده از ارزش هاي مبتنی بربازار، کاربرد آن مستلزم ایجاد تغییر در فرهنگ است . حسابداري زیست محیطی بخشی از این تغییرات را در سازمان و وسیع تر از آن را در جامعه ارائه می کند و با ارائه شناخت اساسی بیشتر و مشارکت درفعالیت هاي کاري روزانه به تعیین هدف توسعه مستمر به عنوان رویکردي خاص کمک می کند.[2]

حسابداري محیط زیست اطلاعاتی را فراهم می کند که در امر ارزیابی عملکرد، کنترل، تصمیم گیري وگزارشگري به مدیران کمک می کنند و همچنین بر مفاهیم اقتصادي و زیست محیطی بنا شده و از آنجایی که از ارزش هایی استفاده می کند که از بازار ناشی نمی شود، استفاده از آن مستلزم ایجاد تغییر در فرهنگ است. حسابداري زیست محیطی، بخشی از این تغییرات را در سازمان و وسیعتر از آن در جامعه ارائه می کند و با ارائه شناخت اساسی بیشتر و مشارکت در فعالیت هاي کاري روزانه، به تعیین هدف توسعه مستمر به عنوان رویکردي خاص کمک می کند .

حسابداري محیط زیست، شاخه اي از حسابداري است که به جمع آوري اطلاعات هزینه هاي زیست محیطی و به کارگیري اطلاعات در انجام محاسبات مربوط به قیمت تمام شده کالاها و خدمات می پردازد.[5] تعریف دیگري که نیز وجود دارد که توسط اتحدیه جهانی حفظ منابع طبیعی - 1911 - بیان شده،حسابداري محیط زیست، ابزاري مهم براي درك نقشی است که محیط زیست طبیعی در اقتصاد بازیمی کند .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید