بخشی از مقاله

چکیده

بنگاه های اقتصادی کوچک - SEMs - را می توان نیروی پیشرانه اقتصاد هر کشور نامید، با این وجود، مشاهده می شود که اغلب پتاسیل های مبتکرانه و نهان خود را به طور کامل مورد استفاده قرار نمی دهند. چرا که بسیاری از این شرکت ها ابزاری را که فن آوری جدید امروزی برای ما فراهم کرده است مورد استفاده قرار نداده و از مزایای بی بدیل شبکه های اجتماعی استفاده نمی کنند. مقاله حاضر درصدد است بحثی در مورد موثرترین شیوه های استفاده شده در شبکه های اجتماعی به عنوان ابزار ارتباطات بازاریابی استراتژیک در بنگاه های کوچک و متوسط ارائه کند. روش مورد استفاده در پژوهش شامل تجزیه و تحلیل وضعیت علم، مطالعه اکتشافی در استفاده از شبکه های اجتماعی و مطالعات موردی مربوط به موفقیت کاربرد این ابزار است. همانطور که نتایج نشان می دهند، یافته های حاصل دو موضوع عمده را برجسته کرده و به ادبیات موضوعی این حوزه کمک می کند: الف - شناسایی موثرترین راه ها در استفاده از شبکه های اجتماعی و ب - شبکه های اجتماعی به عنوان یک استراتژی بازاریابی برای بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط.

واژگان کلیدی: موثرترین شیوه، شبکه های اجتماعی، بنگاه های کوچک و متوسط

.1 مقدمه

شرکت های کوچک و متوسط - SEMs - اغلب نیروی محرکه اقتصاد هر کشور هستند، با این حال، همیشه ظرفیت های نوآورانه و خلاق خود را به طور کامل مورد بهره برداری قرار نمی دهند چرا که بسیاری از این شرکت ها ابزاری را که فن آوری جدید امروزی برای ما فراهم کرده است مورد استفاده قرار نمی دهند. اینترنت فرصت های متعددی را برای ما به ارمغان آورده است، از جمله بازاریابی آنلاین که با استفاده از مکانیسم های تبلیغاتی مانند وبلاگ ها، پادکست ها و رسانه های اجتماعی برای دسترسی به مصرف کنندگان استفاده می شود - Thach, 2009 - ، کاربران از طریق وب می توانند به برقراری تعامل با یکدیگر و ایجاد جوامع مختلفی بپردازند . - Lopez & Garcia, 2011 -

در این زمینه، شبکه های اجتماعی به عنوان گروه معینی از افراد، سازمان ها و یا جوامع تعریف شده اند که در آن اعضا به تعامل، بحث و گفتگو و تبادل دانش می پردازند - Palacios & Padilla, 2005 - ، از سوی دیگر، شبکه های اجتماعی به عنوان نوعی خدمات مبتنی بر وب تعریف می شوند که ایجاد گروه های عمومی یا نیمه عمومی در یک سیستم محدود را برای افراد میسر می کنند و از طریق لیستی از کاربران که می توانند با اعضای مشترک مربوط به سیستم خود و یا سیستم دیگری ارتباط برقرار کنند، توسعه می یابند - Boyd & Ellison. 2007 - .از جمله شبکه های اجتماعی محبوب می توان به فیس بوک، یوتیوب و توییتر اشاره کرد و این محبوبیت با توجه به سطح فعالیت های ارائه شده توسط اعضای آن اندازه گیری می شود.

شبکه های اجتماعی در واقع شبکه های سنتی را به چالش کشیده اند و بر موانع جغرافیایی آنها غلبه کرده اند و تعامل در حوزه جهانی را تسهیل ساخته اند - Scherer, . - 2005هدف مطالعه حاضر تجزیه و تحلیل بهترین شیوه ها در استفاده از شبکه های اجتماعی به عنوان ابزارهای ارتباطی بازاریابی استراتژیک است که دستیابی به مزیت رقابتی را برای شرکت ها امکان پذیر می کند.ساختار این پژوهش به شرح زیر سازمان یافته است:بخش مقدماتی، که مرجع کوتاهی در مورد بافت مفهومی و ساختاری پژوهش است. به دنبال آن بخش روش شناسی مطرح می شود که روند بررسی اهداف علمی و برآورده شدن آنها را بررسی کرده و سپس بخش موضوعی یعنی تحقیق کیفی با اشاره به مطالعات ادبیات موضوعی بیان خواهد شد.

از مصاحبه و مطالعات موردی در زمینه موفقیت بهترین شیوه ها در استفاده از شبکه های اجتماعی و تحقیقات کمی در شهر تهران واقع در ایران در ارتباط با شرکت های کوچک و متوسط استفاده شده است. سپس ما در بخش نتایج پس از تجزیه و تحلیل عمیق مسئله مطرح شده، به ارائه یافته های خود می پردازیم. به طور کلی پنج مگا کانسپت1 پیشنهاد شده که به لحاظ نظری پشتیبانی شده و در برنامه های گسترده تر اعمال می شوند. در قسمت بحث، مدلی ارائه شده است که اجازه می دهد شرکتهای کوچک و متوسط از مرجعی برای کاربرد شبکه های اجتماعی پیشنهادی و رقابت بیشتر برخوردار گردند. در نهایت، نتیجه گیری اصلی و ارائه پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی ارائه خواهد شد.

.2 روش تحقیق 

به منظور دستیابی به هدف پژوهش، مطالعه حاضر به دو مرحله تقسیم می شود: نخست تجزیه و تحلیل ادبیات موضوعی در استفاده شبکه های اجتماعی در کسب و کار انجام شده است. در این مرحله ما به جستجو در پایگاه داده های بزرگ متوسل شده و حدود 75 مورد را برای تجزیه و تحلیل به دست آورده ایم که ایده های مربوطه از آن استخراج شده و سپس از طریق یک ماتریس فراوانی تکرار شده اند و در نهایت چهار "مگا کانسپت" به دست آمده که مطالعات نویسندگان مختلف را یکپارچه می کند. در مرحله دوم، یک مطالعه اکتشافی به منظور شناخت بهترین شیوه های استفاده از شبکه های اجتماعی در شرکتهای کوچک و متوسط پیاده سازی شده است.

برای انجام این فعالیت در ایران، تحقیقات خاصی انجام شد و نمونه مورد بررسی به 186 شرکت کوچک و متوسط و حتی مشاغل خانگی در منطقه شهری تهران محدود شد و 30 مصاحبه اکتشافی عمیق درآن انجام شده است که مشابه راهنمای توسعه پرسشنامه و 186 نظر سنجی خود مختار می باشد. محل انجام مصاحبه نیز شرکت های مختلف بودند و بررسی ها از طریق اینترنت و از همه کسانی که به مدیریت شبکه های اجتماعی در شرکت ها می پرداختند، به عمل آمد. روش جمع آوری داده ها غیر تصاوفی بود، به طوری که نتایج را نمی توان تعمیم داد. در نهایت مقایسه ای بین مگا کانسپت یافت شده در مطالعه ادبیات موضوعی و بهترین شیوه های استفاده از شبکه اجتماعی در شرکتهای کوچک و متوسط صورت گرفت.

.3 یافته ها

استراتژی های بازاریابی در سال های اخیر به شدت بر مشتریان تمرکز کرده و تعداد کاربران شبکه های اجتماعی در پیج ها و گروه های شرکتهای کوچک و متوسط را افزایش داده است و آنها را وادار کرده تا چنین سیستم هایی را به عنوان ابزاری برای جذب، نگهداری و مدیریت مشتریان و همچنین به عنوان منبعی برای به دست آوردن اطلاعات در مورد رفتار بازار و مصرف کننده مورد ملاحظه قرار دهند. با توجه به این سابقه، نتایج کمی و کیفی تحقیقات انجام شده ارائه می گردند.

1,3.مرحله اول: نقد و بررسی ادبیات موضوعی و مطالعات موردی

این بخش، حدود 75 مقاله را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است که 37 مورد از آنها به طور مستقیم با موضوع مورد بررسی ما در ارتباط است. سپس همانطور که در جدول 1 دیده می شود، از یک ماتریس فراوانی برای توسعه 5 نکته کلیدی تحت عنوان "مگا کانسپت" استفاده شده که مفروضات اساسی و زیر بنای تحقیقات تجربی در حوزه " کاربرد شبکه های اجتماعی در کسب و کار" هستند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید