بخشی از مقاله

چکیده

"جهاد" از مفاهیم بنیادین اسلام بوده که به تلاش های آدمی در عرصه های گوناگون زندگی، برای نیل به موفقیت اطلاق می شود. دشمنان اسلام که خود را در رویارویی نظامی با جهان اسلام شکست خورده میدانند، پیروزی خود را در گرو تغییر باورهای مسلمانان از طریق جنگ نرم تصور نموده و با گسترش موج بیداری اسلامی و عملیات شهادت طلبانه گروه های جهادی، موضوع تحریف آیات جهاد برای آنها حساسیت بیشتری پیدا کرده است.

به شواهد تاریخی و دلایل عقلی و نقلی، یهودیان سرسختترین دشمنان اسلاماند که با نزول قرآن کریم، در تحریف آیات آن همواره نقشی پیشرو داشتهاند.برخی محققان در زمینه تحریف آیات جهاد از دید مستشرقان به نقد آراء آنان پرداخته اند؛ اما هیچگاه به طور ویژه به تبیین دیدگاه یهود آن هم در عصر حاضر و بر اساس ترجمه های عبری قرآن کریم، اقدامی صورت نگرفته است. نوشتار پیش رو با استفاده از روش کتابخانهای به تجزیه و تحلیل ترجمه های عبری و آراء مستشرقان یهود پیرامون آیات جهاد پرداخته است.

پرسش های تحقیق

.1یهودیان در ترجمه معانی قرآن در طی قرون گذشته، چه تلاش هایی را سامان داده اند ؟

.2واژه "جهاد" در ترجمه معانی قرآن توسط یهود، دستخوش چه تغییراتی شده است ؟

پیشینه پژوهش

در حوزه بررسی مفهوم جهاد از دیدگاه مستشرقان، پژوهش های گوناگونی صورت گرفته است. محمود کریمی و سید سجاد طباطبایی - - 1391 در مقاله"تحلیل انتقادی نظرات"اتان کولبرگ" در موضوع جهاد از دیدگاه امامیه"، از نظر محتوایی و نقد منابع، آراء این مستشرق را که در مقاله ای با عنوان"تطور نظریه جهاد در شیعه امامیه" گرد آمده، در بوته برررسی و نقد قرار داده اند. حسین عبد المحمدی - - 1391 در مقاله"نقدی بر دیدگاه مستشرقان درباره نقش جهاد در گسترش اسلام - در عصر پیامبر صلی االله علیه و آله و سلم - "، به دیدگاه مستشرقان درباره عوامل گسترش اسلام و نقد نظریه"رابطه گسترش اسلام با جهاد" پرداخته است.

عبدالکریم قاسمی راد - 1391 - در رساله کارشناسی ارشد با عنوان"تفسیر تاریخی آیات جهاد و بررسی شبهات وارده"، به لحاظ تاریخی، غزوات پیامبر را مورد یررسی قرار داده است. سمیه باقری - 1390 - در رساله کارشناسی ارشد با عنوان"بررسی سیر تحول نظام حقوق جنگ در اسلام - با تأکید بر اندیشه سیاسی شیعه - ، با توجه به فلسفه جهاد در اسلام و دیدگاه دانشمندان مسلمان و مستشرقان، به تبیین اهمیت و جایگاه جهاد می پردازد.

سعید نمازی زادگان - - 1388  در مقاله ای با عنوان"نقد آرای مستشرقان پیرامون آیات جهاد"، اتهام های خاورشناسان، مبنی بر اینکه گسترش اسلام در سایه جنگ و شمشیر و غنایم بدست آمده از جنگ ها بوده است، را مطرح نموده و به هر یک پاسخ داده اند. با بررسی اجمالی تلاش های صورت گرفته، محققان گاه با دیدی تحلیلی به بررسی و نقد نظرات یک مستشرق خاص پرداخته، بعضی به تبیین رابطه جهاد با دیگر مؤلفه ها اشاره کرده و برخی نیز از جنبه تاریخی یا حقوقی به قضیه توجه کرده اند. تنها پژوهشی که با تحقیق پیش رو دیدگاه مشابهی دارد، مقاله " نقد آرای مستشرقان پیرامون آیات جهاد " است که آن نیز در گستره وسیعی به این امر پرداخته است. آنچه نوشتار حاضر را از سایر کارها در این حوزه متمایز می سازد، بررسی مفهوم جهاد به طور ویژه از دیدگاه مترجمان و مستشرقان یهود است.

مفاهیم نظری پژوهش

در ابتدای بحث برای تبیین بهتر موضوع، معنای مستشرقان یهودی و جهاد، ارائه می شود مستشرقان یهود: در مقاله "اثر الیهود و الصهیونیه علی الاستشراق"، مستشرقان یهود، به آن دسته از محققان یهود گفته شده که در عرصه های گوناگون بررسی تحقیقی شرق فعال بوده و با تلاش زیاد در ترویج بسیاری از نظریات و افکار بر ضد تمدن اسلامی سهیم هستند. - الزیادی، مجله رساله الجهاد، شماره 73 - 74 ، ص - 114 با تأمل در این تعریف، بر سه مؤلفه؛ .1 یهودی بودن محققان .2 شرق شناسانه بودن موضوع تحقیقات و .3 ضد اسلامی بودن تلاش های مستشرقان یهود، تأکید شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید