بخشی از مقاله

چکیده

در این تحقیق ضمن معرفی آثار مثبت به معمار هوش تجاری و مزایای آن به همراه نحوه برخورد و پیاده سازی آن پرداخته شده است، عوامل و تغییرات سریع در محیط عملیات سازمان ها، آنها را به سوی پشتیبانی رایانه ای از عملیاتشان سوق می دهد. بدین معنی که فشارهای خارجی منجر به ایجاد رویکرد پاسخ در سازمان ها می شود که با توجه به سرعت محیط، این پاسخ ها باید با سرعت همراه باشد؛ چرا که محیط بسیار رقابتی است و لذا برای دستیابی به پاسخ های سریع، لازم است سامانه های رایانه ای به کمک سازمان ها بیایند. سامانه های رایانه ای می توانند فرآیند پاسخ را تسهیل و تسریع نمایند.

-1مقدمه

پیدایش تکنولوژی های ارزان قیمت ذخیره داده و گستردگی ارتباطات اینترنتی ، دسترسی به مقادیر زیاد اطلاعات را برای اشخاص و سازمان ها را فراهم کرده است. اکثر داده ها در آغاز از نظر محتوا و نمایش، غیرهمگن شامل تراکنش های تجاری ، اقتصادی و اداری، آدرس های وب ، ایمیل ، متن ، ابرمتن ، نتایج آزمایشات پزشکی و ... هستند، که دسترسی به آنها می تواند فرصت ها و امید های تازه ای ایجاد کند. اما سوالی که مطرح است این است که آیا امکان دارد هر داده ای را به اطلاعات و دانش تبدیل کرد تا تصمیم گیرندگان بتوانند با استفاده از آن ها مدیریت سازمان را بهبود بخشند؟

هوش تجاری را می توان به عنوان یکسری مدل های ریاضی و روش های تحلیلی برای استخراج اطلاعات و دانش از داده های موجود دانست که برای فرآیند تصمیم گیری های پیچیده استفاده می شود. در سازمان های بزرگ تصمیمات بر یک پایه متناوب گرفته می شوند. برخی تصمیمات ممکن است بیشتر یا کمتر بحرانی باشند یا اثر دراز مدت یا کوتاه مدت داشته باشند و شامل افراد و نقش های متفاوت و سلسله مراتبی باشند. توانایی تصمیم گیری کارمندان دانشی یک سازمان به طور شخصی و جمعی ، یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر روی بهره وری و مزیت رقابتی یک سازمان می باشد. - کارلو ورلسی- - 2009

-2مروری بر سیستم هوش تجاری و ضرورت کاربرد آن

هوش ، مجموعه توانایی هایی است که در حل مسئله و ایجاد محصولات جدید که در یک فرهنگ ارزشمند تلقی می شوند، به کار می رود.یکی از مهم ترین انواع هوش که در محیط کسب و کار و برای مدیران ارشد سازمانی از اهمیت بالایی بر خوردار است، هوش تجاری می باشد. - هابول 2010 به نقل از حاجیپور شوشتری . - 1393ممکن است سیستم هوش تجاری، از دیدگاه های مختلف مورد تحلیل قرار می گیرند.سازمانها و تصمیم گیرندگان آنها، می بایستی سیستم هوش تجاری در سازمان را بر اساس فلسفه و متدلوژی ویژه سازمانها انجام دهند.

این فلسفه و متد لوژی متکی بر اطلاعات و دانش،ارتباطات گسترده ، اشتراک دانش همراه با رویکرد کل نگر و تحلیلی برای فرایند های تجاری سازمان است.فرض شده که سیستم های هوش تجاری ، راه حلهایی هستند که مسئول فراهم ساختن اطلاعات و دانش داده ها بوده، موظف به خلق محیطی اثر بخش ، تفکر و اقدام استراتژیک در سازمانها هستند .شکل - .1سلینا-زیمبا - 2007 در این فرایند با جمع آوری داده ها از منابع درون و برون سازمانی، داده ها را برای تجزیه و تحلیل آماده می کند، امکان اجرای پرس و جو را مهیا می سازد، گزارشات و داشبوردها را ایجاد می نماید به نحوی که این گزارشات در اختیار تصمیم گیران و همینطور کارکنان BPMS قرار می گیرد.

در ابتدا، ابزارهای هوش تجاری توسط تحلیلگران داده و سایر متخصصین ITاستفاده می شدند به صورتی که آن ها تحلیل ها را بر روی داده ها اجرا می کردند و گزارشات را به عنوان نتایج پرس و جو برای کاربران کسب و کار تولید می نمودند. هوش تجاری شامل مجموعه ی وسیعی از برنامه های کاربردی نظیر تحلیل های موردی و پرس و جو، گزارش سازی، پردازشگر تحلیلی آنلاین - - OLAP، هوش تجاری موبایل، هوش تجاری بلادرنگ، هوش تجاری عملکردی، هوش تجاری و سرویس های ابری، هوش تجاری متن باز، هوش تجاری اشتراکی و هوش منطقه ای می باشد.

داده های زیادی در سیستم های اطلاعاتی موجود در سازمان ها وجود دارد . قسمتی از این داده ها از تراکنش های داخلی سازمان و قسمتی از آن از منابع خارجی است. به هر حال حتی اگر آن ها به مدل های سیستماتیک و ساخت یافته جمع آوری و ذخیره شده باشند، نمی توان به طور مستقیم از آن ها برای تصمیم گیری استفاده نمود. این داده ها باید توسط ابزار مناسب استخراج و با استفاده از روش های تحلیل، پردازش و به اطلاعات و دانش مبدل شوند تا بتوان از آن ها در فرآیند تصمیم گیری استفاده کرد.

مهم ترین منفعت استفاده از سیستم های هوش تجاری، افزایش اثربخشی در فرآیند تصمیم گیری است - لاجوردی، . - 1391ارزش سیستم هوش تجاری در تجارت بطور عمده بر این واقعیت دلالت دارد که چنین سیستم هایی، اطلاعاتی ارائه می دهند که ممکن است به عنوان پایه ای برای ایجاد و تغییرات اساسی در یک شرکت خاص بکار روند.از جمله می توان به برقراری زمینه های جدید برای همکاری، کسب مشتریان جدید، شناسایی بازارهای جدید و ارائه محصولات جدید برای مشتریان اشاره کرد. - سلینا-زیمبا - 2007 سازمان با استفاده از هوش تجاری، اطلاعات و شاخص های محیط پیرامون را مقایسه نموده و روند کارها را در آینده پیش بینی می نماید و مدیران را قادر می سازد تا موقعیت سازمان را در مقایسه با رقبایشان بهتر درک نمایند - حقیقت منفرد و شعبان مایانی، - 1391

از مزایای استفاده از هوش تجاری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

تسریع و بهبود فرایند تصمیم گیری

بهبود فرایندهای داخلی

شناسایی فرصت های جدید

دستیابی به مزیت های رقابتی جدید

-3ابزار های هوش تجاری

سیستم های هوش تجاری به دلایل مختلف، متفاوت از سیستم های اطلاعاتی مدیریت مانند: - Dss،EIS و - ES هستند، نخست به خاطر اینکه دامنه موضوعی وسیعی را در بر می گیرند و سپس بخاطر تحلیلهای چند متغیری از منابع مختلف، امکان تصمیم گیری بهتری را به سازمان می دهند. - زیمبا 2007 به نقل از مهدی محمودی بهمن . - 87 با بررسی های صورت گرفته در سایت های معتبر، ابزارهای مختلفی جهت هوشمند سازی کسب و کار طراحی شده است. برخی از این ابزارها در حوزه ی امنیت و سفارشی سازی - مانند، - ActuateOne ، برخی درحوزه مدیریت عملکرد - مانند، - Oracle,IBM Congnos، برخی در حوزه ی مدیریت عملیات - مانند، - SAP BusinessObjects ، برخی از ابزارها امکان تحلیل حجم وسیع داده - مانند، - MicroStrategy را داشته، برخی منبع باز - مانند، - JasperSoft و برخی از نظر هزینه ای و وظایف مقرون به صرفه هستند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید