بخشی از مقاله

چکیده:

زنان نیمی از جمعیت هر جامعه ای را تشکیل می دهندو در عین حال پرورش دهنده ی همه ی افراد جامعه هستند. فراهم کردن غذا آموزش و پرورش و مراقبت های بهداشتی افراد خانواده برعهده ی زنان است پس خانواده باغی است که زن باغبان است وپدر سنگر بان آن؛الرجال قوامون علی النساء: پدر ها سنگر بان باغی هستند که باغبان دل آرام در آنجا باغبانی و شکوفایی میکند. روش کار در نگارش این مقاله، تحقیقات میدانی وکتابخانه ای بوده است که پس از بررسی کتب مربوطه چکیده وبرداشت نگارنده از کلیه مکاتب تحت عنوان مقاله حاضر ارائه شده است. همه ذرات هستی دارای مسئولیت هستند و بدیعی است که انسان غایت عالم آفرینش است مسئولیت سنگین تری بردوش دارد. تفاوت مسئولیت سایر موجودات با انسان در این است که مسئولیت آن ها برحسب عالم تکوین است حتی موجودات مجرد مانند ملائکه ، ولی مسئولیت انسان با اختیار است اما مسئولیت خانواده از بقیه مسئولیت ها سنگین تر است . خانواده نهاد مهم اجتماعی و فطرتی است که همتا ندارد درطول تاریخ زنان در خانواده نقش اساسی داشتند و یکی از مهم ترین محیط های مؤثر بر سلامت بدنی و روانی افراد به شمار رفته است .

زنان در خانواده شرایط لازم را برای رشد ورسیدن به توازن جسمی و روانی واجتماعی افراد خانواده را فراهم می کنند. در این مطالعه در رابطه با اهمیت زن در خانواده، حقوق و وظایف زن، عنایت خاصه خداوند نسبت به زن، مدیریت زن و همچنین راهکار هایی برای ایجاد سلامتی زنان در خانواده بحث شده است. خانواده حصار و محدودیت نیست بلکه اوج شکوفایی است و طبق فرموده ی پیامبر اکرم - ص - محبوب ترین بنا درهستی برای من خانواده است. در این تحقیق برای اینکه خانواده ای سالم وشاداب داشته باشیم راهکارهایی ارائه گردیده است .نتایج حاکی از آن است که رکن اصلی خانواده زن است، همه ی آرامش و تلاش و پویایی محور خلقت زن است این باغ بدون باغبان معنی ندارد واگر برای تربیت فرزندان ده سهم قائل شویم نه سهم از آن مادر است و پدر تنها یک سهم دارد آن هم رسیدگی به مادر است.

کلمات کلیدی : زنان، خانواده، حقوق

مقدمه:

اگر با چشم دل درعالم هستی بنگریم؛ به روشنی درمی یابیم که همه ی اشیاء، مادیات و مجردات دارای مسئولیت و چیزی نیست که بار مسئولیت بدوش نکشد و به خود واگذار شده باشد خورشید که تا چندسال پیش ساکن تلقی می شد بدنبال ستاره ای بنام وگا به مقصد شناخته شده ای در حرکت است. و حرکت خورشید به قدری تند وسریع است که علم میزان آن را نمی داند درعالم مجردات نیز وضع چنین است؛ یعنی در یک از ملائکه وظیفه ی ویژه ای به عهده دارد. و در حرکت عالم ماده یا عبارت خدا مسئولیتی بردوش می کشد واگریک لحظه از از وظایف خود سر باز زنذ نابود می شود بنابراین همه ذرات هستی دارای مسئولیت هستند و بدیهی است انسان که غایت عالم آفرینش است مسئولیت سنگین تری بر دوش دارد. تفاوت مسئولیت سایر موجودات با انسان در این است که مسئولیت آنها جبری برحسب عالم تکوین است حتی موجودات موجود مانند ملائکه ولی مسئولیت انسان با اختیار است »ابأ هدیناه اسبیل اما شاکراواماکفورا« سوره انسان آیه 3

انسان ومسئولیت

انسان دو نوع مسئولیت دارد

-1مسئولیت عبودی این وظایف بین خود و خدا است و در انجام آن کوتاهی بشود انسان از حوزه عبودیت انسان خارج می شود.

-2مسئولیت فردی ها بر دو نوع است:

الف - وظیف ای که انسان نسبت به جوارح خود دارد.

جسم بعد حیوانی انسان بر نزد مرکب است و برای عروج انسان به عالم ملکوت وسیله ای است لازم. انسان در برابر جسم خود مسئولیتهایی دارد وسستی در انجام آن باعث تولید اشکال در سیر معنوی می شود پس باید مواظب جسم خود بود. ب - وظیفه ای که انسان نسبت به بعد معنوی و روحی خود دارد. چنانچه در انجام آن کوتاهی شود روح بیمار خواهد شد و تمام افعال انسان را تحت تأثیر قرار خواهد داد. اگر این بیماری، روح و معنویت را بمیراند؛ انسان مصداق آیه ی شریفه می شود که فرمود: اِن شر الدواب عند االله الصم البکم الذین لایعقلون همانا پست ترین جانوران نزد خداوند کسانی هستند که بعد معنویشان نابود شده است و در برابر سخن حق، کرولال شده باشدو تعقل نکند.

-3 مسئولیت اجتماعی

منشا این وظیفه طبیعت انسان است و تکامل او وامدار این صفت است چنان که بدون حضور در میان اجتماع پیمودن راه برایش میسر نیست. مسئولیت های اجتماعی انسان به دوگروه تقسیم می شود: الف - وظایفی که مربوط به خانواده است و به آن تدبیر منزل می گویند. ب - وظایفی که عمومی است و انسانها نسبت به یک دیگر دارند چنانچه در ادای این مسئولیت همچون دو مسئولیت دیگر عبودی و    فردی کوتاهی شود انسان گناهکار است. مسئولیت خانواده از بقیه مسئولیت هایی که برشمردیم سنگین تر است و باید کاملا بر همه ی ابعاد آن آگاهی یافت و در انجام آن
بر پایه احکام الهی و سنت پیامبر وائمه کوشش و همت فراوان شود.1 همسر داری و تربیت فرزدان داری آئین واحکام ویژه ای است و هریک از ارکان خانواده وظایفی به عهده دارد و تنها با انجام این وظایف متقابل است کانون خانواده همواره گرم و سالم خواهد بود. اِن الخاسرین الذین خسروا انفسهم واهلیهم یوم القیمها اِلا ذلک هو اخسران المبین.   - سوره ی زمر آیه ی - 15

تشکیل خانواده

خانواده از آن رو که زیر بنا و ریشه ی همه ی نهاد های اجتماعی است قدرت مند ترین کانون اثر گذاری و مؤثرترین مرکز برای سامان دهی و یا ناسامانی اجتماع و عامل شکل و سیستم دهی به جامعه است هرگونه تغییر مثبت یا منفی در خانواده درجامعه ی بزرگ انسان ها تأثیر مستقیم و مؤثر دارد. ثبات یا بی ثباتی خانواده مستقیما بر ثبات یا بی ثباتی جامعه تأثیرگذار است. جوامعی که در آن ارزش ها در خانواده متزلزل گردد بی شک ارزش های اخلاقی در جامعه ی کلان سقوط خواهد کرد.

خانواده دراسلام.

اسلام نیز کار خود را از خانواده شروع کرده است چنانکه پیامبراسلام - صل االله علیه وآله - درآغاز رسالت از خانواده و عشیره اش آغاز کرد و در تداوم آن کار تبلیغ و توسعه ی جامعه ی اسلامی را از درون خانواده خویش با تربیت انسانهایی وارسته چون : فاطمه زهرا، امام حسن و امام حسین - علیه السلام - ادامه داد و به این ترتیب هر کدام از ائمه اطهار - علیع السلام - نیز قبل از هر اقدام از خانواده خود شروع کردند1 با اندک تاملی در سیره ی آن بزرگواران در نحوه ی ازدواج تربیت فرزند نوع ارتباط با همسر و فرزندان و سخن وصایا و سفارشات آنها به اهل بیت خود به خوبی در می یابیم که این بزرگ مردان تا چه اندازه به اهمیت خانواده و تأثیر غیر قابل تردید آن بر جامعه عنایت داشته اند2 بنابرین برای تشکیل یک جامعه ی آرمانی؛ تأسیس خانواده های آرمانی ضرورت دارد و خواستاران جامعه ی ایده ال باید به تشکیل خانواده های ایده آل بپردازند.

زن و خانواده

باتوجه به اینکه نیمی از جمعیت جامعه را زنان تشکیل می دهند و نقش بسزایی در حفظ سلامت افراد خانواده ونهایتاً جامعه دارند هر نوع برنامه ریزی و تلاش در جهت توانمندسازی زنان تضمینی برای بهره مندی از کودکانی سالم خانواده ای مستحکم و اجتماعی متعالی خواهد بود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید