بخشی از مقاله

چکیده

با توسعه دانش و فناوری و گسترش حیطه های کسب وکار محیط سازمان ها به محیطی رقابتی و پر از چالش تبدیل گردیده و پارادایم های جدیدی ظاهر شده که بقا را برای بسیاری از سازما ن ها مشکل ساخته است .در چنین محیطی است که امتیازهای رقابتی تغییر شکل دهند.بزرگترین امتیاز رقابتی در پارادیم های جدید کسب و کار، یادگیری بیان شده است.از این رو، مرکزیت پارادیم جدید، یادگیری است. بنابراین، سازمان هایی موفق تر هستند که زودتر، سریع تر و بهتر از رقبا یاد بگیرند. درست به همین دلیل است که مفهوم سازمان یادگیرنده و یادگیری سازمانی در سال های اخیر مطرح شده و رشد فزاینده ای داشته است .سازما ن ها به جای رفتارها و حرکت های سنتی خود که در بهترین شکل آن در برگیرنده آموزش نیز بود، تبدیل به سازمانی می شود که همواره یاد می گیرند، یعنی کوشش خود را در جهت یادگیری به عنوان یک امتیاز رقابتی به کار می برند.

کلیدواژه: سازمان، محیط کسب و کار، سازمان یادگیرنده، سازمان یاددهنده

مقدمه

تغییرات سریع و محسوس در عرصههای مختلف علم و فنآوری که به طور فزاینده ای جامعه بشری را تحت تأثیر قرار داده است، از یک طرف نشانگر پیچیدگی و پویایی روزافزون عوامل محیطی و از طرف دیگر بیانگر این است که دیگر سازمانهای سنتی قادر به هماهنگی با این تغییرات نیستند و در حال نابود شدن هستند. از این رو، سازمان یادگیرنده2 - فراگیر، زنده - 3 برای بقاء و هماهنگی با این تغییرات پا به عرصه وجود گذاشت - تیزرو،. - 1381 امروزه نیاز سازمانها به یادگیری و تغییر، فزونی یافته است. اگر یک سازمان آهسته تر از محیط پیرامون خویش میل به یادگیری داشته باشد، محکوم به فناست. از این رو، تمامی سازمانهای موجود بایستی یادگیرنده باشند بنابراین مفهوم یادگیرنده تنها به سازمانهایی گفته می شود که یادگیری سازمانی آنها خوب باشد.

این نوع سازمان ها به طور مستمر و از طریق ایجاد و پرورش قابلیت های مورد نیاز جهت انجام و ظایف و فعالیتهای خود توسعه می یابند. در سازمان های یادگیرنده محور توجه انسان است و فرآیند رشد و توسعه این نوع سازمان ها برروی انسان و سرمایه انسانی است - اسماعیلی راد و بابایی،. - 1386کلید موفقیت یک سازمان در گرو خلاقیت، نوآوری، دانش و مهارت نهفته در این کارکنان است. شاید بتوان گفت که امروزه، یادگیری، منشأ اصلی×مزیت رقابتی برای هر سازمان است و سازمانهای موفق آنهایی هستند که تمام کارکنان آنها برای ارتقاء توانمندهای خود بکوشند و این نیز میسرنخواهد شد؛ مگر از طریق یادگیری سازمانی و در بستر سازمان یاد گیرنده. × سازمان یادگیرنده دارای توانایی کسب و انتقال دانش است و رفتار خود را طوری تعدیل می کند که منعکس کننده دیدگاه های جدید باشد بنابراین قادرند به خوبی ماموریت های خود را انجام دهند - گاروین، . - 1994

تعاریف و نظریههایی در مورد سازمان یاد گیرنده

موضوع یادگیری سازمانی در حدود دهه 1970میلادی مطرح شد مفهوم یادگیری سازمانی، از لحاظ زمانی قبل از سازمان یادگیرنده توسعه داده شده است. کار جدی محققین درخصوص یادگیری سازمانی، زمینهساز شکلگیری نظریه سازمان یادگیرنده شد. یادگیری سازمانی، به طوری فزاینده در سازمانهای علاقهمند به افزایش مزیت رقابتی، نوآوری و اثربخشی، مورد توجه قرار گرفته است. »آرجریس و شون هوتن«4 پژوهشگران اولیه در این زمینه، یادگیری سازمانی را به عنوان»کشف و اصلاح خطا« تعریف کردهاند.»داجسون«5 یادگیری سازمانی را روشی میداند که سازمانها آن را »ایجاد، تکمیل و سازماندهی میکنند تا دانش و جریانهای عادی کار را در ارتباط با فعالیتها و فرهنگ سازمانی و نیز کارآیی سازمان را از طریق بهبود در به کارگیری مهارتهای گسترده نیروی کارشان، انطباق داده و توسعه بخشند - «بادگیسو، - 1385 رهنورد،1378

یادگیری سازمانی برای توصیف انواع خاصی از فعالیت هایی که در سازمان جریان دارد بکار گرفته می شود یادگیری سازمانی فرآیند کسب دانش، توزیع اطلاعات، تفسیر اطلاعات و حافظه سازمانی می باشد که در شرایط تغییر بطور موفقیت آمیزی خود را تطبیق م یدهد .در این زمینه چالش، انجام دادن برای یادگیری و یادگیری برای انجام است .سایمون - - 1991 یادگیری سازمانی را؛ رشد بینش و تجدید ساخت دهی و بازنگری موفقیت آمیز مشکلات سازمانی توسط افراد که نتایج آن در عوامل ساختاری و نتایج سازمان منعکس شود، تعریف کرده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید