بخشی از مقاله

چکیده

یکی از اهرم های رقابیتی سالم بین شرکتها ، شناخت کار و به دنبال آن صاحبان کار می باشد.آن دسته از شرکتهای مشاور و پیمانکار موفقتر خواهند بود که بهتر بتوانند ارتباط بیرونی با شرکتهای خود را به نحو مطلوبی برقرار کرده و قادر باشند شرکت خود را به نحو مؤثر و مطلوبتری به جامعه صاحبان کار - کارفرمایان - معرفی نمایند .

در راستای تحقق این هدف مهم کسب اطلاعات از صاحبان کار و شرکتهای رقیب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار میباشد. همچنین برای شرکتهای رقیب نیز میبایست اطلاعات مشابه لازم را گردآوری نمود. بدیهی است اطلاعات مربوط به هر یک جدا بوده و در مواردی نیز ممکن است مشترکاتی داشته باشد.

مقدمه

صاحبان کار به عنوان مشتریان شرکتها مطرح میباشند که خواستههای خود را در قالب اطلاعیههایی به صورت مناقصه عمومی، مناقصه محدود و یا ترک مناقصه و توافق مستقیم اعلام میدارند .

اصولاً ارجاع کار به پیمانکاران اجرا کننده ، دارای سیر تشریفات اداری و تخصصی متعددی است که شرکتهای پیمانکار ناگزیر به رعایت آن تشریفات برای جذب پروﮊه میباشند.

این به معنی آن است که در جامعه پیمانکاران نوعی رقابت وجود دارد تا آنها را در جذب کار موفق سازد. در این مقاله به فراهمسازی بستر رقابت میپردازیم تا مدیران شرکتهای پیمانکاری به صورت حرفهای ابزار لازم را برای جذب کار در شرکتهای خود فراهم آورند .

درمورد فراهمسازی شرایط مناسب برای رقابتهای سالم در کاریابی و جذب کار نیاز است تا به دو موضوع اساسی، توجه دقیق مبذول گردد که عبارتند از :

الف - تقویت عوامل بنیادی رقابت در شرکت ب - شناخت جوامع صاحبان کار و پیمانکاران رقیب

۱ -۱-  تقویت عوامل بنیادی رقابت در شرکت

یک شرکت پیمانکاری۱ در عرصه فعالیتهای جذب و اجرای پروﮊه دارای رقبای فراوانی میباشد. به ندرت میتوانیم عرصهای از فعالیتهای اجتماعی را پیدا کنیم که مجری و انجامدهنده آن انحصاری باشد. بنابراین باید این نکته مورد قبول همه پیمانکاران پروﮊهها باشد که در بازار کار دارای رقبای بسیاری هستند. اما برای اینکه شرکتهای پیمانکاری بتوانند در عرصه فعالیتهای رقابتی سالم موفق باشند؛ ناگزیر هستند تا برخی از عوامل مهم و شناخته شده ساختار درونی و ارتباطات با عوامل بیرونی شرکت را تحت نظر داشته و نسبت به ارتقاء و بهبود عملکرد آنها بکوشند.

در این مقاله سعی شده است به شرح مختصری از آن عوامل عمده و ارزشمند که در فضای رقابتی شرکت تعیینکننده هستند پردازیم .

۱ -۱ -۱ -   ساماندهی ساخت یافته شرکت

در دنیای امروز همه امور شرکتها مدون شده و با برنامه میباشد؛ تا اجرای تمامی آن امور بر اساس مفاهیم نرمافزارهای نوشته شده به انجام برسد. این نرمافزارها در شرکتهای مختلف با شرح اهداف و ماموریت متفاوت با یکدیگر تفاوت دارند و برحسب دستیابی به اهداف و برنامههای شرکتها طراحی و تدوین میگردند. در شرکتهای پیمانکاری که فعالیتهای عمرانی را دنبال مینمایند، نرمافزارهای عمده آنها عبارت خواهد بود از: اهداف استراتژی عمومی، فرآیندهای ۳اجرای کارهای پروﮊهای، شیوههای اجرای کارها و گردش کار آنها، ارتباطات بین فرآیندهای کاری، ساختار سازمانی آرایش و استقرار تجهیزات و وسایل و ابزار کار، برنامه و بودجه، تحقیق و توسعه، نحوه اجرای فعالیتها در واحدهای بدنه تشکیلات شرکت و ارتباطات سازمانی آنها، نظام مالی و اعتباری شرکت، ارزشیابی و ایجاد انگیزش، حفظ جایگاه و اقتدار شرکت، تأمین دانش فنی۴ از طریق به کارگیری نظام IT ، مشتری مداری ، ایفای تعهدات بر اساس مفهوم ]برنده - برنده[۵، حفظ چالاکی از طریق رعایت کیفیت انجام به موقع کار، جذب نیروی کار

۱ - در این مقاله در اکثر مواردی که از شرکت پیمانکاری نام برده میشود منظور مفهوم کلی و اهم آن شامل شرکتهای پیمانکاری و مشاوره میباشد مگر در موارد خاص که مفهوم پیمانکاری - اجرای عملیات موضوع پیمان - باشد

۲ - به مفهوم تدوین نظام عملیاتی و اجرایی شرکت با نگرش سیستمی Well Structured۲ - ساماندهی ساخت یافت - میباشد.

۳ - فرآیندهای کاری به دستهای از مجموعه اقدامات مرتبط با هم در هر فرآیند گفته میشود که بر اثر اجرای آنها ما Process - میتوانیم به اهداف خود دست یابیم مثل فرآیند تحویل زمین و فرآیند تجهیز کارگاه فرآیند معادل لغت - انگلیسی - میباشد یا تکنولوﮊی عبارت است از شناخت و مهارت عملی و تجربی انسان که با رعایت اصول [Technology]

۴ - دانش فنی مستندسازی، طراحی و تدوین شده که بر اثر تجربیات جدید همواره در حال تغییر و اصلاح و بهبود میباشد .

۵ - ”برنده - برنده“یعنی برقراری مناسبات و ارتباطات به صورتی که طرفین آن هر دو رضایت داشته باشند.

متخصص و یا شراکت به اشکال مختلف آن با اشخاص حقیقی و حقوقی، فراهم آوردن نظام جامع مبتنی بر اطلاعات مداری و برقراری ارتباطات الکترونیکی و مخابراتی مناسب .

۲ -۱ -۱ -   اخذ گواهینامه و رتبهها و تأئیدیهها از مراکز و مجامع و مراجع ذیصلاح

اخذ گواهینامههای علمی و تخصصی میتواند باعث تقویت بیرونی و محیطی شرکت پیمانکار باشد که در اقتدار و جایگاه آن اثر بگذارد . به این معنی که در بررسی صاحبان کار برای انتخاب پیمانکار، آنها را متقاعد نماید که با اطمینان و امتیاز بیشتری بتوانند کار را به شرکت دارای تأئیدیههای ارزشمند واگذار نمایند .

یکی از گواهینامههای با ارزشی که در داخل کشور عموم شرکتهای پیمانکاری علاقمند به دریافت آن میباشند، گواهینامه رتبهبندی سازمان مدیریت و برنامهریزی میباشد. این رتبهبندی بر اساس آییننامههای تشخیص صلاحیت شرکتها و ارجاع کار به پیمانکاران مصوب ۹۶۳۱ میباشد که بعداً در تاریخهای ۶۷۳۱ و ۱۸۳۱۶ اصلاحیههایی بر آن اعمال گردید که در حال حاضر سازمان مدیریت و برنامهریزی بر اساس آن مصوبه عمل مینماید.

این رتبهبندی دو نوع تسهیلات را برای شرکتهای پیمانکاری فراهم میآورد . نخست اینکه رتبه مذکور برای شرکتها امکانات ظرفیتکاری را فراهم میآورد تا بتوانند در حد مصوبه و مورد تأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی از دستگاههای مجری مختلف کار جذب نمایند. در ثانی میتوانند از طریق آن سازمان به صاحبان کار برای جذب و پذیرش کارهای پروﮊهای - به دستگاه مجری دولتی - معرفی شوند.

تحصیل گواهینامه رتبه علمی و تخصصی از سازمان مذکور برای شرکتهای پیمانکاری ایرانی از آن نظر اهمیت دارد که تنها مرجع ارایهکننده پروﮊههای عمرانی در کشور، سیستم دولتی میباشد؛ که این سازمان متولی برنامهریزی پروﮊههای مزبور در دستگاه دولتی میباشد.

گواهینامههای دیگری نیز مانند “ISO”۷ و “EFQM”۸ و امثالهم وجود دارد که میتوانند شرایط مناسبی را برای کاریابی شرکتهای پیمانکاری فراهم آورند . بنابراین توصیه میشود که شرکتهای پیمانکاری از نقش مؤثر این گواهینامهها غافل نباشند .

۳ -۱ -۱ -   استفاده از امکانات تبلیغی

امکانات تبلیغی در جامعه بسیار متنوع بوده و نقش اثرات آنها برحسب جامعه موردنظر متفاوت خواهد بود. مفهوم این جمله آن است که اثربخشی تبلیغات نوشتاری در جامعهای که افراد آنعموماً بیسوادند، در مقابل تبلیغات تصویری چندان قابل توجه نمیباشد . بطور مشابه میتوان بررسی نمود که خصوصیات جامعه مورد توجه چیست و فرهنگ آن چگونه میباشد تا بر طبق توجه و تمایلات آن نسبت به تعیین نوع و ابزار تبلیغ اقدام نمود.

۶ - برای اخذ اطلاعات بیشتر به مجموعه قوانین و مقررات و آییننامههای سازمان مدیریت و برنامهریزی مراجعه شود.
- یک سازمان بین المللی است که برای International Standard organization - سازمان استاندارد جهانی “ISO”۷-مستند شدن - استانداردسازی - شرکتها و سازمانها گواهینامه صادر مینمایند .

مبنای اروپایی مدیریت کیفیت شیوهای برای -“EFQM” [European Foundation Quality Management] ۸ استانداردسازی سازمانها میباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید