بخشی از مقاله

چکیده

امروزه منابع انسانی به عنوان سرمایه ی اصلی هر سازمان به شمار می آید، انسان ها عامل اصلی بقای هر سازمان است. در سازمان های استعداد محور امروزی منابع مالی و تکنولوژیک تنها مزیت سازمان ها به شمار نمی روند، بلکه اعتقاد بر این است که منابع انسانی، مهم ترین مزیت رقابتی و سرمایه سازمانی است.از جمله راه کار هایی که امروزه بیش از هر زمان دیگری به منظور افزایش بهره وری نیروی انسانی مورد نیاز است مدیریت استعداد سازمانی می باشد.

در چنین شرایطی دانستن مکانیزم هایی که به سازمان اجازه می دهد در مقابل تغییرات واکنش نشان دهد می تواند کمک چشم گیری به پیشرفت سازمان نماید. بنابر این مفهوم چابکی به عنوان مسئله کلیدی در مورد بقا و موفقیت سازمان به نظر می رسد. در این مقاله چابکی سازمان و مدیریت استعداد به عنوان دوعامل اصلی افزایش بهره وری و بقا سازمانی مطرح گردیده و سپس به بررسی عوامل تاثیرگذار براین دو موضوع پرداخته شده است و هدف بر آن است با ایجاد ارتباطی بین این دو موضوع بهره وری در سازمان را بیش از پیش بالا ببریم.

.1 مقدمه

تغییر یکی از مهمترین ویژگی سازمان ها در حوزه ی رقابت است.جابکی توانایی سازمان برای رویارویی با این تغییرات است تا فرصت هایی که از این تغییرات بوجود می آید را به موقعیت تبدیل کند.یکی از مهم ترین امتیازات سازمان های امروزی توانایی واکنش سریع نسبت به تغییرات و پاسخگویی به نیاز مشتری در این شرایط رقابتی می باشد.

اولین تلاشها برای شکلگیری مفهوم چابکی را میتوان به فعالیتهایی که از اواخر دهه 1980 تا اواسط دهه 1990 انجام پذیرفت نسبت داد. در این سالها ایالت متحده به این نتیجه دستیافت که رقابت دیگر از طریق پارادایمهای سنتی امکانپذیر نبوده و صنایع و سازمانها نیازمند به رویکردی جدید برای حفظ بقاء خود هستند. برای اولین بار در طی نشستی از بسیاری از متخصصان علمی و اجرایی صنعت، پارادایمی جدید در گزارشی با عنوان " راهبرد بنگاههای تولیدی در قرن " 21 و دیدگاه متخصصان صنعتی در موسسه یاکوکا منتشر و به همگان معرفی شد؛ بلافاصله پسازآن نیز عبارت تولید چابک بهطور مشترک با انتشار این گزارش مورداستفاده عمومی قرار گرفت.

در جهان در حال تغییر امروز چهار عامل مدام در حال تغییر است که شامل مواردی که در ادامه آمده است می باشد.-1 مصرفکننده. -2رقبا. -3 منابع. -4 فناوری - ژانگ - 1999 - ژانگ - 1999اعتقاد داشت، که معیار اصلی رقابت سازمانها با یکدیگر شامل عواملی که در شکل 1 آمده است می باشد. -1 تغییر مداوم. -2 واکنش سریع. -3 بهبود کیفیت. -4پاسخگویی اجتماعی

شکل :1 عوامل رقابتپذیری در چابکی سازمان

چابکی شامل دو مفهوم اساسی که در ادامه آمده است می باشد. -1 پاسخ به تغییرات - پیش بینی شده و غیرمنتظره - با روشهای مناسب و در زمان مناسب. -2بهرهبرداری از تغییرات و کسب مزایای تغییر بهعنوان فرصتها

هدف اصلی و رسالت هر مدیر استفاده مؤثر و بهنیه از منابع گوناگون مانند نیروی کار، سرمایه، انرژی و اطلاعات است. در این رسالت استفاده بهینه از نیروی انسانی و بالا رفتن بهروری نیروی انسانی از اهمیت خاصی برخوردار است. چرا که نیروی انسانی نه تنها خود یک منبع است بلکه عامل بکار گیری سایر منابع در سازمان نیز هست. در واقع اگر نیروی انسانی بهره ور باشد میتواند از سایر منابع نیز به نحو احسن استفاده کند و در نتیجه کل سازمان بهره ور خواهد شد. اما اینکه چطور بهرهوری نیروی انسانی بالا رود موضوعی است که مدت زیادیست مورد توجه متخصصین علم مدیریت قرار گرفته است.

ازجمله راه کارهایی که امروزه بیش از هر زمان دیگری بهمنظور افزایش بهرهوری نیروی انسانی موردنیاز است مدیریت استعداد سازمانی میباشد. طبق مطالعات انجام گرفته مدیریت استعداد فرآیندی است که از دهه 1990 پدیدار شد و کماکان مسیر تحول خود را میپیماید. در سال 1997 واژه جنگ استعدادها برای اولین بار توسط شرکت مشاورهای مکنزی ارائه شد.

در بررسیهای شرکت مکنزی مشاهده شد که سازمانهایی که در جذب، توسعه و نگهداری مدیران با استعداد موفقتر اند میزان سود دهی بیشتری دارند. همین امر سبب شد تا نگرش افراد به مدیران با استعداد عوض شده و به آنها به دید یک منبع برای کسب مزیت رقابتی نگریسته شود. بطور کلی از مدیریت استعداد بهعنوان آخرین موج در حوزه مدیریت منابع انسانی یاد میشود.

.2 پیشینه ی تحقیق

1B2 چابکی سازمان

با توجه به جدید بودن مبحث چابکی تعریف دقیقی که مورد تأیید همه باشد وجود ندارد، از سال 1991 به بعد دانشمندان بسیاری تعریفهای متفاوتی بیان نمودهاند که در ادامه برخی از آنها تبیین خواهد شد. واژه چابکی در لغت به معنای »حرکت سریع، چالاک، فعال«، »توانایی حرکت بهصورت سریع و آسان« و »قادر بودن تفکر بهصورت سریع و هوشمندانه« است.

چابکی شامل شیوه جدید انجام کارهاست و روند جدیدی برای ساخت، خریدوفروش، ارتباطات متنوع و متعدد و معیارهای جدید ارزشیابی عملکرد افراد و شرکتها قلمداد میشود - داوو - 1999، یک سازمان چابک، سازمانی است که با حرکت سریع، سازگار و قوی قادر به پیکربندی دوباره سریع در پاسخ به فرصتهای بازار است

توانایی سازمان در احساس، درک و پیشبینی تغییرات موجود در محیط کسبوکار. چنین سازمانی باید بتواند تغییرات محیطی را تشخیص داده، به آنها بهعنوان عوامل رشد و شکوفایی بنگرد، آنها درجایی دیگر چابکی را توانایی فائق آمدن بر چالشهای غیرمنتظره برای رویارویی با تهدیدهای بیسابقه محیط کاری و کسب مزیت و سود از تغییرات بهعنوان فرصتهای رشد و پیشرفت تعریف میکنند

الزامات سازمان چابک: هر سازمان برای چابک بودن مستلزم وجود یکسری پارامتر است که شامل مواردی که در ادامه آمده است می باشد. -1 وجود سیستم تولید انعطافپذیر -2 دارا بودن نیروی کاردانش پذیر. -3 ساختار مدیریتی مشوق نوآوریهای تیمی - چه در داخل و چه در بین سازمانها 

مدل عمومی چابکی: - ژانگ - 1999 برای چابکی مدلی تعریف کرد که با نام مدل عمومی چابکی شناخته میشود و در شکل 2آمده است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید