بخشی از مقاله

چکیده:

نتیجه مطالعات انجام شده بیانگر آن است که، فناوریهای اطلاعات و ارتباطات تأثیر بسیار عمیقی بر رشته مدیریت منابع انسانی گذاشته و در برخی از ابعاد جدید باعث تحول آن شده است . سازمانها برای افزایش کارایی کارکنان تلاش میکنند تا آنها را به صورت الکترونیکی تحت نظارت خود داشته باشند. مدیران میتوانند با نظارت الکترونیکی عملکرد یک کارمند را در همان زمان ردیابی و تجزیه وتحلیل کنند. از سیستمهای نظارت الکترونیکی برای جمع آوری مستمر اطلاعات مربوط به معیارهای عملکرد استفاده میشود.

در پژوهش حاضر ابتدا برای بیان تئوری و استخراج شاخص ها، معیارها و عوامل موثر برنظارت الکترونیکی از شیوه ی کتابخانه ای و جمع آوری اطلاعات و نظرات نخبگان و کارشناسان استفاده گردید. بعد از تعیین شاخص ها با استفاده از پرسشنامه مقایسات زوجی به رتبه بندی شاخص ها اقدام شد.

با توجه به نتایج بدست آمده ، بر اساس عوامل موثر در نظارت الکترونیکی، اولویت معیارها و زیرمعیارهای دخیل در امر نظارت با توجه به پرسشنامه های پاسخ داده شده توسط کارشناسان سازمان تامین اجتماعی مشخص شد که معیاردقت وصحت با وزن - - 0/352 نسبت به معیارهای دیگر بالاترین امتیاز را کسب کرده است و زیر معیارهای تولید اطلاعات توسط مناسب ترین مرجع آن با وزن - 0/086 - ، قابلیت اطمینان و اتکاء با وزن - 0/08 - و استاندارد شدن مراحل انجام کار با وزن - 0/077 - بالاترین وزن را بدست آوردند.

1-1 مقدمه:

با ورود فناوری اطلاعات به سازمان، عملکردهای مدیریت منابع انسانی دستخوش تغییر میشود. این تغییر در صورتی میتواند مؤثر باشد که ابتدا فعالیتهایی را که فناوری اطلاعات میتواند انجام دهد، شناخته و زمینه بروز این فعالیتها را فراهم نماییم .متعاقب آن مدیریت منابع انسانی با شرایط جدید آشنایی لازم را پیدا نموده تا بتواند با بهرهگیری از ظرفیتهایی که فناوری اطلاعات میتواند ایجاد کند، سبب ارتقاء عملکرد منابع انسانی سازمان شود

نظارت یکی از مهمترین وظایف اساسی مدیریت است که موجب افزایش حداکثر کارایی و اثربخشی منابع و فعالیتهای اعضاء برای رسیدن به اهداف سازمان و آمال جامعه میشود. بیشک، بدون توجه به نظارت سایر وظایف مدیریت، مانند برنامهریزی، ساماندهی و هدایت ناقص خواهد بود و تضمینی برای انجام دادن درست آنها وجود ندارد. ازاینرو هرچه نظارت یک دستگاه کارآمدتر باشد، مدیریت آن دستگاه موفقتر است . نظارت الکترونیکی باهدف کاهش نظارت و مراجعات حضوری و افزایش استفاده از ارتباطات الکترونیکی به دنبال سازوکارهای مناسب و کارآمد است.

امروزه مدیران عملیاتی، بر روی صفحه رایانههای خود، گزارشهای منابع انسانی - جا بهجایی، غیبت - را صادر کرده، هزینههای کارکنان را تخمین میزنند، درخواستهای آموزش را پردازش میکنند و بر صلاحیت کارکنان نظارت کرده و آنها را ارزیابی میکنند. کارکنان به آنچه برای تغییر و مدیریت پروندههای شخصی خود نیاز باشد، دسترسی دارند، مسیر توسعه خود را طرحریزی میکنند و نیز شغلهای جدید را درخواست میکنند

در جهان امروز فناوری اطلاعات امکان سودمندی و کارآمدی اطلاعات را ممکن ساخته وبکارگیری آن تحول گسترده ای را در امور اداری و سیستم های اطلاعاتی باعث شده است، بطوری که امکان انتقال الکترونیکی داده ها، مدارک ، اسناد و مکاتبات مختلف از طریق کامپیوتر و خطوط ارتباطات مخابراتی فراهم شده است.[4] مهمترین ویژگی فناوری اطلاعات، سرعت زیاد در پردازش دادهها، دقت فوقالعاده زیاد، سرعتبالای دسترسی به اطلاعات، بهروز بودن، امکان مبادله الکترونیکی اطلاعات، کیفیت بالا و قیمت تمامشده پایین است.

فناوری اطلاعات در راستای خدمت رسانی و تسریع روند انجام کارها و افزایش سرعت بهره وری و میزان حجم تبادل اطلاعات و ارتباطات، دنیا را متحول ساخته است. جستجوی سریع در بین انبوهی از اطلاعات، سرعت بالای عملیات ارتباطی، از میان برداشتن محدودیتهای جغرافیایی، اشتراک علم و دانش و یافته های علمی در میان ملل، تبادل فرهنگی و سهولت انجام کارهای روزانه، شماری از خدمات و نوآوریهای این علم نوین است.

2-1 اهداف پژوهش:

تعیین شاخصهای نظارت الکترونیکی در سازمان تأمین اجتماعی. تعیین اهمیت شاخصهای نظارت الکترونیکی در سازمان تأمین اجتماعی.

3-1 سؤالات پژوهش:

شاخصهای نظارت الکترونیکی در سازمان تأمین اجتماعی کدام است؟ اهمیت شاخصهای نظارت الکترونیکی در سازمان تأمین اجتماعی چیست؟

1-2 اهمیت پژوهش و بیان مساله:

در دنیای کنونی ، کارشناسان و مدیران ، بدون تسلط و آشنایی با دانش فنآوری اطلاعات، راه سخت تری را نسبت به سایر مدیران همتراز خود در پیش رو دارند. بدیهی است که فرصتهای زیادی را هم ممکن است از دست بدهند و یا ناخودآگاه در اختیار رقبا قرار دهند. جالب اینجاست که در بسیاری از ادارات و سازمان ها ، تصور اینکه یک روز کاری را بدون استفاده از کامپیوتر و سایر تجهیزات کامپیوتری خود سپری کنند غیرممکن به نظر می رسد . دیگر در همه جا بکارگیری فنآوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطی به منظور افزایش دقت و سرعت در تهیه وتوزیع اطلاعات و کیفیت ارتباطات در سازمان با هدف نهایی تعالی سازمان و بهبود کیفیت ارائه خدمات مطابق با نیاز مشتری و حتی ورای انتظار مشتری ضروری به نظر می رسد.

فناوریهای نوین ارتباطی در پایان قرن بیستم، شرایط تازهای برای تسهیل دسترسی به اخبار و اطلاعات فراهم کردهاند. رشد و توسعه این فناوریها در آغاز قرن بیست و یکم شکلگیری جامعه اطلاعاتی را میسر ساخته است. مواردی که فناوری اطلاعات سبب تغییر فرآیندهای سازمان میگردد عبارتاند از اینکه فناوری اطلاعات سبب مکانیزه شدن و سرعتبالای فرآیندها میگردد، مشاغل مجازی و همکاریهای راه دور را ممکن میسازد، تعاملات را افزایش داده و بازخورد فوری را ممکن میسازد، سبب ایجاد، توزیع، مدیریت مؤثر و هوشمندانه دانش میگردد، محاسبات را در سطح وسیع و بدون خستگی انجام میدهد و اطلاعات را در سطوح مختلف سازمان به اشتراک میگذارد.

با مدیریت منابع انسانی الکترونیک، سازمان اطلاعات جامعی در مورد تکتک کارکنان خود خواهد داشت. کارکنان سازمان نیز میتوانند به سوابق و مدارک خود دستیافته و در صورت لزوم از آن بهرهبرداری و حتی آن را بروز رسانی نمایند.[8] تکامل سریع سیستمهای ارائه خدمات الکترونیک منابع انسانی سبب شده است تا اطلاعات، بیشتر و به شکل مناسبتری در اختیار کارکنان و مدیران قرار گیرد و آنها بتوانند از این اطلاعات در راستای منابع سازمان بهره گیرند. فنآوری اطلاعات به سبب توان و ظرفیت بالای آن در تولید، پردازش و انتشار سریع اطلاعات از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است.

سیستمهای یارانهای اکنون امکان مشاهده و نظارت بر عملکردها را فراهم کرده و خطاها و مشکلات کاری را قبل از وقوع به اطلاع کارمندان و مدیران سازمان میرساند. بدیهی است در اختیار داشتن اطلاعات جامع و استفاده از فناوری اطلاعات در زمان مناسب میتواند ضمن امکان افزایش خلاقیت و فناوری مانع از اتلاف منابع و دوبارهکاریهای غیرضروری و ناخواسته و بالاتر از همه تصمیمگیریهای بیثمر گردد. سازمانها برای افزایش کارایی کارکنان تلاش میکنند تا آنها را بهصورت الکترونیکی تحت نظارت خود داشته باشند. مدیران میتوانند با نظارت الکترونیکی عملکرد یک کارمند را در همان زمان ردیابی و تجزیهوتحلیل کنند. از سیستمهای نظارت الکترونیکی برای جمعآوری مستمر اطلاعات مربوط به معیارهای عملکرد استفاده میشود [9] .دلایل نیاز مدیریت منابع انسانی به فناوری اطلاعات در نمودار 2-1 بیان شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید