بخشی از مقاله

چکیده

امروزه سازمانها برای بقا در بازارهای ناپایدار و رقابت جهانی با چالشهای وسیعی مواجهاند. سازمانها جهت فایق آمدن بر این چالشها، از سیستمهای مدیریتی جدیدتری به منظوره شفافسازی استراتژیهایشان و ترجمهی آنها به اصطلاحات عملیاتی استفاده میکنند. کارت ارزیابی متوازن - BSC - 1 یکی از رویکردهایی است که اهمیت و جایگاه بسزایی در سازمانها دارد. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین اهداف راهبردی BSC در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام شد.

روش تحقیق پژوهش از نوع ترکیبی - کمی- کیفی - است و جامعهی آماری آن را 20 نفر از کارکنان معاونت تشکیل دادند. ابتدا در فاز کیفی اهداف راهبردی از طریق مصاحبهی عمیق و سؤالات باز با کارکنان و با کمک روش داده بنیاد تلخیص و طبقهبندی، سپس در فاز کمی این اهداف تأیید شدند. از نتایج مهم پژوهش میتوان به شناسایی و تبیین 18 هدف راهبردی در 4 منظر کارت امتیازی متوازن اشاره نمود.

مقدمه

دانش مدیریت در طلیعهی قرن جدید بیش از هر چیز، برای تغییر و تحول مستمر، اهمیت قائل است. در طوفان تغییر، راهبرد مناسب آن است که بقای سازمان را تضمین کند - معمایی و همکاران، . - 1392 در واقع محیط خارجی همواره نقطهی آغاز راهبرد میباشد - فرهنگی و همکاران ، . - 1391 راهبرد، مشتمل بر جهتگیریهای آینده و در نهایت فعالیتهایی است که یک سازمان یا بخشی از یک سازمان در آینده انجام خواهد داد - خالوئی و همکاران، - 1393 و به عنوان طرح جامع و مادر سازمان باعث ایجاد مزیت منحصر به فرد برای آن میگردد - ابویی اردکان و آذرپور، 1391؛ محمودزاده و همکاران، . - 1390 نتایج بیانگر آن است که 90 درصد راهبردهای سازمان در عمل با شکست مواجه میشوند.

ریشهی این مشکل در عدم تنظیم مدلی جامع جهت ترجمهی چشمانداز و سیاستها به برنامههای عملیاتی نهفته است - الوانی و همکاران، . - 1388 از منظر کارکرد گرایانه تاکنون مدلهایی جهت رفع این مشکل جدی در سازمانهای انسانی ارائه شده است، که میتوان مدل کارت امتیازی متوازن2 را در زمرهی مهمترین آنها قلمداد نمود - تیموری، . - :1392 سیستم مدیریتی کارت امتیازی متوازن، به عنوان چارچوبی جامع جهت تشریح راهبردها، به ایجاد توازن بین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت، سنجههای مالی و غیر مالی، عملکرد داخلی و خارجی، ذینفعان درونی و بیرونی، شاخصهای هادی و تابع و بین محرکها و منابع راهبرد منجر میشود.

این مدل ضمن محسوس نمودن داراییهای نامشهود سازمان عملکرد آن را از چهار منظر مالی، مشتری، فرایندهای داخلی و رشد و یادگیری مورد سنجش قرار میدهد - . - Tohidi & Azimi, 2010 این مدل چهار وجهی برای توصیف راهبردهای سازمان، زبان مشترکی را پدید میآورد که تیمهای اجرایی میتوانند از آن برای بحث در مورد جهتگیری و اولویتهای سازمان خود استفاده کنند - اولیاء و همکاران، . - 1389 کارت ارزیابی متوازن برای هر سازمانی - انتفاعی و غیر انتفاعی - قابل استفاده است.

تا با تهیهی اهداف راهبردی هر یک از مناظر و ایجاد همسویی بین آنها و هم ردیف نمودن عملکرد و راهبرد سازمان زمینهی خلق ارزش را برای سازمان فراهم آورد - . - Papenhausen & Einstein, 2006; Atkinson, 2006 از این رو پژوهش حاضر نیز درصدد است تا با بهرهگیری از این سیستم به تبیین و شناسایی اهداف راهبردی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بپردازد. در راستای هدف پژوهش ابتدا به بررسی ادبیات موضوع در قالب پیشینهی پژوهش پرداخته شده و در ادامه به روش پژوهش، تجزیه و تحلیلداده ها، نتیجهگیری و پیشنهادات اشاره شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید