بخشی از مقاله

چکیده

وجود تنوع در توالی تنظیمی یا ساختاری در جایگاه ژن هورمون رشد، به دلیل نقش اصلی آن در توسعه پستان، بسیار حائز اهمیت است. هدف از تحقیق حاضر، شناسایی چند شکلی در ناحیه پروموتور ژن گیرنده هورمون رشد و بررسی ارتباط آن با صفت چربی شیر در گاو هلشتاین بوده است. نمونه های خون بطور تصادفی از 93 راس گاو هلشتاین از مزرعه آستان قدس رضوی گرفته و بعد از انتقال به آزمایشگاه، در دمای-20 درجه سانتی گراد تا زمان آزمایش نگهداری شد.

استخراج DNA با استفاده از روش نمکی بهینه یافته و تکثیر یک قطعه 836 جفت بازی از ناحیه پروموتور گیرنده ژن هورمون رشد، توسط آغازگر اختصاصی و با استفاده از واکنش زنجیره ای پلیمراز - PCR - انجام گرفت. محصولات PCR به کمک آنزیم محدودکننده AluI هضم و روی ژل آگارز 2 درصد الکتروفورز شد. آنالیز داده ها، با استفاده از نرم افزارهای POPGEN و SAS انجام گرفت.

هضم آنزیمی برای ژن گیرنده هورمون رشد منتج به شناسایی آلل، A با اندازه قطعات 14، 75 و 747 جفت باز و آلل B با اندازه قطعات 14، 75، 145 و 602 جفت باز شده است. فراوانی آلل A و B به ترتیب 0/56 و 0/44 و متوسط هتروزایگوتی جمعیت 0/49 برآورد گردید. آنالیز آماری داده ها نشان داد که کل چربی شیر تولیدی در افراد دارای ژنوتیپ AA و BB نسبت به افراد با ژنوتیپ هتروزایگوس بیشتر، اما افراد دارای ژنوتیپ BB، بیشترین مقدار درصد چربی شیر را نسبت به دیگر ژنوتیپ ها نشان دادند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید