بخشی از مقاله

چکیده

شناخت حقوق شهری شهروندان باعث افزایش مشارکت بین ساکنین یک شهر و محله شده که باعث بهبود کارایی ، تخصیص هزینه ها و بالاتر رفتن کیفیت زندگی شهروندان می گردد.در این مقاله ابتدا سعی به تعریف شهروندان، حقوق شهروندی و مشارکت داریم وسپس رابطه و تاثیر آنها را بر یکدیگربیان می کنیم و بررسی میکنیم که با شناخت حقوق شهروندی مشارکت نیز افزایش می یابد.

با توجه به اینکه شهروندی فعال کسی است که مشارکت را حق خود می داند .حقوق شهروندی رابطه دولت و شهروندان را مشخص می کند. حقوق شهروندی مورد نظر ما همان قواعدی است که مرتبط با شهرداری - دولت - می باشد. پس حقوق شهروندی درظرفیت مشارکت مردم اثر دارد. بنابراین قطعاً آگاهی از آن نیز بر میزان مشارکت اثرگذار است.در نتیجه با افزایش مردم از حقوق شهروندی خود می توانیم سطح مشارکت را افزایش داد.

مقدمه

روند رو به رشد جمعیت و شهرنشینی باعث ایجاد تعریفی شهروند و حقوق شهروندی شده و همچنین باعث گسترش رابطه مردم و مشارکت بین آنها شده است . امروزه مسایل مربوط به شهروندی و مشارکت شهروندان مورد توجه بسیاری از دانشمندان شده است و این خود باعث گردیده تا از شهروندان ، حقوق شهروندی و مشارکت تعاریف متعددی بیان گردد.

آکاهی از حقوق شهروندی از جنبه های مهم روایط انسانی و اجتماعی و عامل بسیار اساسی برای تداوم زندگی جمعی در دنیای پر مخاطره ی امروز است عدم توجه به آگاهی از حقوق شهروندی مخدوش کننده ی پایگاه ها ونقش ها و سبب تاخیر در کارها و هزینه بر شدن آنها ، خلل در روابط و تعاملات و باعث ایجاد مشکلاتی درمشارکت می شود مشارکت یکی از بهترین روش ها برای انتقال خواسته های سطح محلی به برنامه ریزان و مدیران شهری است.

هدف

·    بررسی و تحلیل جداگانه تعریف شهروندان حقوق شهروندی و مشاکت

·    از بررسی حاضر تعیین رابطه شهروندان ، حقوق شهروندی و مشارکت در سطح شهر می باشد

سئوالات پژوهش

·    تعریف شهروندان، حقوق شهروندی و مشارکت چیست؟

·    دیدگاه های مختلف به دیدگاههای شهری چیست؟

·    میزان سنجش بین مشارکت وحقوق شهروندی؟

·    مشارکت، حق یا وظیفه؟

فرضیات پژوهش

با افزایش علم بر حقوق شهروندی مشارکت بین ساکنین نیز افزایش می یابد.

تلاش کم نهادهای دولتی برای ایجاد حس مشارکت در مردم

روش تحقیق

پزوهش حاضر براساس مطالعات توصیفی -تحلیلی است و اطلاعات مورد نظر با استفاده از منابع اسنادی و کابخانه ای و بررسیهای میدانی گردآوری شده است.

-1مبانی نظری

تعریف شهروندی:

سطح برقراری ارتباط با نهادهای جامعه و توانایی تحلیل مسایل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی همراه با مراقبت از محیط زندگی خود می باشد.مانند: دانستن اسامی مدیران شهری، پذیرش مسئولیت های اجتماعی و ... شهروندی یکی از نقش های اجتماعی اصلی افراد در جامعه مدرن است.

نکات مشترک مورد تاکید در گفتمان های شهروندی به شرح ذیل است:

حقوق، وظایف و تکالیف شهروندی

مسئولیت شهروندی

مشارکت شهروندی

برابرسازی شهروندی

حمایت و ضمانت دولت برای تحقق شهروندی

نهادی شدن شهروندی - نجاتی حسینی. - 1380

تعریف شهروندی فعال:

شهروند فعال فردی است مشارکت جو که سرنوشت حیات شهر و محیطی که در آن زندگی می کند برای او در سلسله مراتب ارزشی جایگاه والایی داشته و او تلاش می کند تا با مشارکت فعال و داوطلبانه خود چنین سرنوشتی را بیشتر به سعادت و خوشبختی نزدیک کند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید