بخشی از مقاله

چکیده

هدف این مطالعه پرداختن به موضوع ضرورت برنامه ریزی درفرآیندطراحی معماری فضاهای ورزشی بانوان بارویکردپایدار میباشد. برنامه ریزی وبرنامه دهی طرح مورد نظرمستلزم شناخت ابعاد وعوامل موثردرشکل گیری آن میباشد.که دراین تحقیق جنبه های مختلف شناخت موضوع،مکان یابی،جامعه هدف وبهره برداران،عوامل فرهنگی واجتماعی،ایمنی بارویکرد معماری پایدار مورد بررسی قرار گرفت.طرح حاضردرصددبوده بابررسی موارد وایتم های گوناگون مورد برنامه ریزی قرارگرفته به استخراج راهکارهای مطلوب درچارچوب برنامه ریزی معماری بدان پاسخ داده ودر نهایت چگونگی کاربردواجرابی انرا به بحث گذارد.

با توجه به اهمیت ورزش و اینکه امروزه ورزش یکی از اموری است که به عناوین مختلف در جهان مطرح شده و گروه زیادی به اشکال گوناگون با آن سرو کار دارند برای تشویق زنان و کودکان به ورزش کردن و همچنین تربیت وپرورش استعدادها ، بامدیریت وبرنامه دهی طرح صحیح ازاهداف حاضر می باشد..سالم زیستن و سلامتی روح و روان در زندگی امروز بشر مخصوصاً بانوان از ارکان مهم خوب زندگی کردن محسوب می شود وبدون شک سلامتی وتندرستی برای انسان امروز در محیط خشک و بی تحرک کار و زندگی می تواند نقش بسیار مهمی در شاد زیستن و افزایش کارایی انسان داشته باشد .

از طرفی براورده کردن این خواست و تشویق زنان به ورزش کردن و همچنین تربیت وپرورش استعدادها برای ورزش مستلزم ایجاد فضاهای مناسب می باشد.که درمواجهه با این خواسته ها وجلوگیری از هرگونه انحراف وهدررفت منابع برنامه دهی طرح با تکیه برشناخت عوامل مورد بررسی قرار گرفت. نوع روش تحقیق توصیفی تحلیلی بوده است. جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای صورت گرفته است و تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی محسوب می شود و در نهایت جمع بندی ، نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد شده است.

مقدمه

معماری همیشه و در همه حال با زمان همراه و هم قدم بوده است، و این زمان است که بر اساس ماهیت و جبر خویش فرهنگها،سنن و    الگوهای رفتاری را می سازد. ورزش در تمام دوران زندگی انسان ها حائز اهمیت است ولی چون مبنای تربیت جسمی و روحی در سنین جوانی گذاشته می شود باید اهمیت بیشتری در این دوران برای ورزش قائل بود . ورزش علاوه بر آن که موجب می شود جوانان سرگرمی مناسبی برای گذران اوقات فراغت خود داشته باشند در نأمین سلامت جسمی و روحی آنان تأثیر بسزایی دارد .

بسیاری از آثار نامطلوب محیط اجتماعی ، اقتصادی وضع خانوادگی، وراثت و نظایر آن با استفاده از ورزش می تواند کاهش یابد یا حتی به طور کلی از میان برود .تربیت بدنی و ورزش اگر به طور اصولی و بر اساس یک برنامه منظم و صحیح استفاده شود در تحقق بسیاری از نیاز های مهم دروران جوانی ، شناخت زندگی سالم اجتماعی و اصلاح یا جلو گیری از رفتار های انحرافی نقش موثری می تواند داشته باشد - قنایی ، . - 1387

امروزه در جوامع مختلف، ایجاد زمینه های مناسب برای ورزش بانوان، موضوع مهم و ملی تلقی می شود و میزان حضور یا عدم حضور زنان در فعالیت های ورزشی به عنوان شاخص جهانی از وضعیت اجتماعی زنان در جامعه به شمار می آید، این موضوع در ایران اهمیت بیشتری می یابد، زیرا زنان مسلمان ایرانی نیازمند محیط و امکاناتی مستقل و اختصاصی برای انجام فعالیت های تربیت بدنی و ورزش هستند. از این رو لازم است علاه بر حمایت های برابر با مردان، از حمایت های قانونی بیشتری برخوردار شوند - منظمی مریم. - 1387

توسعه واعتلای تربیت بدنی وورزش درجامعه منوط به تحول سازنده ومثبت دربرنامه های جاری ورزشی است - منظمی،. - 1390 با توسعه و    گسترش شهرنشینی ،اکتشاف منابع نفتی بحث بحران هار زیست محیطی و از سویی تجدیدناپذیری این منابع همچنین بلایای طبیعی مانند زلزله،سیل وتندبادها همگی اورابرآن داشت تا مکانی بسازد کهازگزند آسیب ها درامان باشد.این روند تکاملی راکه درجهت بهبود بخشیدن به فضای زیستی ودرنهایت رسیدن به یک مطلوب است رابرنامه ریزی میگویند.

بیان مسئله

برنامه ریزی فرآیندی برای رسیدن به اهداف است. برنامه ریزی متضمن تعیین هدفها و مقاصد سازمان و تهیه نقشه و برنامه ی کار است. برنامه ها نشان می دهند که هدفها چگونه باید تحقق یابند. انسان برای انجام پیش اندیشه ی کارها، نیاز به تفکر و طرح ریزی دارد و همچنین، برای ساختن همه ی مصنوعات بزرگ و کوچک مورد نیاز خود، نیازمند تفکر، تصور و طراحی کردن است. طراحی، وسیله ی ساختن، آبادانی و تمدن است.درحیطه معماری نیز برنامه ریزی رکن اول روند طراحی محسوب میشود.با تعریف کلی از برنامه ریزی ابتدا بایدشناخت از اجزاموضوع تحقیق که شامل ورزش،تفریح واوقات فراغت ومعماری پایدار داشته باشیم.

ورزش به معنای ورزیدن و مهارت یافتن و معادل واژه Sport در زبان رایج انگلیسی برگرفته از واژه disport انگلیسی میباشد که خود از کلمه desport فرانسه قدیم و مرکب از پیشوند نفی des و فعل port به معنای حمل کردن، بردوش کشیدن، زیربار بودن است. بنابراین در آغاز disport به معنای رها شدن و رستنی از فشارهای معمول زندگی بوده است. - سازمان تربیت بدنی ایران،. - 1381

ورزش عبارت است از انجام دادن حرکات بدنی وتکرار آنها به گونهای که موجب افزایش توان و ورزیدگی بیشتر میشود. - کاشف،. - 1375 تربیت بدنی و ورزش، مجموعهای از حرکات و فعالیتهای پرورش دهنده جسم و تقویت کننده روح و روان است - سازمان تربیت بدنی ایران،. - 1381 فراغت شامل فعالیت هایی جدا از اجبار های شغلی ، خانوادگی و اجتماعی است که در آن فرد فقط به میل خود عمل می کند . در نتیجه فراغت ، کار یا بی کاری نیست ، بلکه یک تجربه با ارزش زندگی است و به قول ارسطو ،فراغت جدیترین مشغله انسان است.

- جمشیدی،. - 1387 درطی سال های اخیرکاهش تبعیض جنسی وتاثیرحرکت آزادی خواهانه زنان ،اکنون اجازه میدهد که زنان بیشتردرفعالیت های خارج ازخانه شرکت کنند.باید اشاره کردکه زنان نیزبه مثابه مردان به همراه کسب درآمدوخودارزشی ،ازمشکلات بدنی وروانی بی نصیب نماندندوآنان نیز تحت تاثیراین مشکلات دچاربیماری های مختلف بدنی وروانی خواهند بود - اتقیا -151-1387 . - 171

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید