بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بیان ضرورت جهاد در شبکه های اجتماعی فضای مجازی تهیه شده است. در این پژوهش از روش کیفی -توصیفی استفاده شده است. از روش کتابخانه ای و ابزار فیش برداری برای گردآوری اطلاعات و تهیه ی منابع مورده نظر استفاده شده است.

برای تجزیه و تحلیل فرضیه ها از روش کیفی - توصیفی استفاده شده است. پژوهش حاضر به این نتیجه دست یافته است که جهاد سیاسی، جهاد علمی ، جهاد فرهنگی و جهاد اقتصادی در شبکه های اجتماعی فضای مجازی ضرورت ویژه ای دارد و تمامی کاربران عضو فضای مجازی بویژه جوان مسلمان باید در این فضا مخصوصا شبکه های اجتماعی آن به صورت فعال و جهادگونه به دور از هرگونه انفعال فعالیت نمایند و ضمن حفظ خود از تهدید هایی که فضای مجازی در بر دارد از فرصت های آن نهایت استفاده را ببرند و ضمن استفاده از آن ها تمامی نقشه های دشمان را نقش بر آب کرده و دشمن را در رسیدن به اهدافش ناکام بگذارند.

مقدمه:

پس از ستایش پروردگار، همانا جهاد در راه خدا، دری از درهای بهشت است که خدا آن را به روی دوستان مخصوص خود گشوده است. جهاد، لباس تقوا و زره محکم و سپر مطمئن خداوند است. کسی که جهاد را ناخوشایند دانسته و ترک کند، خداوند لباس ذلت و خواری بر او می پوشاند و دچار بلا و مصیبت شده و کوچک و ذلیل می گردد. دل او سر سپرده ی گمراهی مانده و حق از او روی می گرداند و به جهت ترک جهاد به خواری محکوم، و از عدالت محروم می شود. - نهج البلاغه،خطبه 27، قسمت اول - . با تامل در کلام گهربار امیر مومنان علی ابن ابیطالب - علیه السلام - به خوبی می توان ضرورت جهاد در راه خدا را درک کرد.

با نگاهی به اوضاع امروز جامعه و تحولات جهان در می یابیم که در مقابل اهداف و آرمان های جامعه اسلامی در دو جبهه جنگ نرم و سخت شبانه روز و بی وقفه طبق نقشه هایی برنامه ریزی شده عمل می کنند. از طرفی مهم ترین رکن جبهه ی جنگ نرم در حال حاضر فضای مجازی می باشد. مقام معظم رهبری سال هاست که دغدغه ی فرهنگی و غفلت از آسیب های فضای مجازی را گوشزد می کند.ایشان فرموده اند: اگر من رهبر انقلاب نبودم حتما رئیس فضای مجازی کشور می شدم،که این اهمیت فضای مجازی را از نگاه ایشان به خوبی نشان می دهد.

رها کردن مواضع و عقب نشینی در مواجهه ی با دشمن، از جمله چیز هایی است که قرآن تاکید می کند که انجام نگیرد، در جنگ نظامی و در جنگ سیاسی و در جنگ اقتصادی، در هر جایی که صحنه ی زورآزمایی است، در مقابل دشمن باید ایستاد، باید عزم ملت ایران بر عزم دشمن پیروز و اراده ی آن ها بر اراده ی دشمن غالب شود. در عرصه ی هرگونه جهاد و کارزای، پشت کردن به دشمن و هزیمت کردن، از نظر اسلام و قرآن ممنوع است.

از طرفی باید دانست که رحمت و کمک الهی بستگی به حرکت، تلاش و عمل صالح انسان مؤمن دارد، باید در میدان باشیم، باید احساس وظیفه را فراموش نکنیم، جهاد در صحنه های مختلف وظیفه ی ماست و ضامن پیشرفت و پیروزی ماست.

اکنون مهم ترین عرصه ی مبارزه با دشمن و جهاد، فضای مجازی می باشد. حضور فعال در این عرصه و استفاده از فرصت های آن برای مقابله با اهداف سوء سازندگان غربی این فناوری ها باید در اولویت ملت های مسلمان از جمله نیروهای فعال و با انگیزه ی جوان قرار گیرد. دشمن از طریق این فضا در همه ی زمینه های سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی مسیر را برای نفوذ خود هموار ساخته است.

مبارزه با ساختار محکم خانواده ها و بی اساس جلوه دادن آرمان ها و ارزش هایی چون جهاد و شهادت، نفوذ سیاسی و کتمان حق و حق جلوه دادن باطل، کوچک نشان دادن نقاط مثبت و بزرگ جلوه دادن ضعف های اساسی ملت ها با استفاده از سیاست دروغ و شایعات و همچنین القا شبهات و خدشه دار کردن اعتقادات مسلمانان خصوصا نسل جوان از جمله اهدافی که دشمنان آن ها را نشانه گرفته اند. به همین دلیل مصون ماندن از تهدید هایی از قبیل موارد بالا و تبیین و روشنگری در فضای مجازی در جهات مقابله با اهداف شوم دشمنان از جمله مواردی است که ضرورت حرکت جهادی در فضای مجازی خصوصا در شبکه های اجتماعی را روشن می سازد.

جهاد به عنوان یکی ازفروع دین و از جمله ارکان عبادی درفرهنگ اسلامی است که به گونه های مختلفی از کوشش در راه خدا به خصوص جنگ در راه دین اطلاق شده است

با نگاه به جهاد به عنوان مسیر و بسیج و امری اجتماعی برای هدف رسیدن به رضای الهی و یکپارچه سازی معنوی و الهی درون و عمل مومنان در می یابیم که جهاد شامل تمام شئونات زندگی انسان می شود.

از سویی دیگر با نگاهی به اوضاع جامعه امروز و تحولات درمیابیم که در مقابل اهداف و آرمان های جامعه ی اسلامی درجبهه ی جنگ نرم و جنگ سخت به طور شبانه روز و بی وقفه طبق برنامه هایی مدون و نقشه هایی برنامه ریزی شده فعالیت می کنند. رهبر معظم انقلاب اسلامی درتبیین جنگ نرم وعملکرد دشمنان در این جبهه می فرمایند :امروز دردنیا پول خرج میکنند وفیلم های گران قیمت می سازند برای این که غیر مستقیم فکری را وارد ذهن ها کنند یا فکری را از ذهن ها بیرون بیاورند. یکی از مهم ترین نقاط آماج این افکار دینی به خصوص افکار اسلامی است 

در قرن جدید میلادی بر کسی رشد روز افزون پدیده ی دهکده ی جهانی پوشیده نیست. رشد شبکه های اطلاعاتی و اینترنتی که بر تمام زندگی بشر تاثیر گذاشته است. رشد اطلاعات آزاد بی شک نقش محوری را در برنامه ریزی ها و پژوهش و تبادل آلاء و اندیشه ها ایفا می کند که در عین مبارک بودن باعث متوجه شدن آسیب هایی علیه جوامع شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید