بخشی از مقاله

چکیده:

موضوع این موزه، جنگ و شهادت انسانهاست، نه ادوات نظامی و یا جابجاییهای جغرافیایی، به همین سبب شاید انتقال مفاهیم به مخاطب و ارتباط با وی در اینگونه از موزه ها بسیار دشوارتر از سایر موزه ها باشد. در دین مبین اسلام روحیه جنگ و ستیزه جویی و کشورگشایی نفی و در مقابل آن مسئله جهاد به عنوان اقدامی دفاعی، انسان دوستانه و در راستای گسترش صلح و امنیت و مبارزه با ظلم و بیعدالتی تجویز شده است. به تصریح قرآن مجید: »بشر از ابتدای خلقت با واژه جنگ و صلح آشنایی داشته است

این پزوهش باهدف تعیین نیازمردم ایلام به احداث باغ موزه اجراگردید . جامعه آماری شهروندان شهر ایلام بودندو نمونهگیری از مردمی که بصورت ملموس درگیر جنگ بوده، رزمندگان و جانبازان و خانواده شهدای ایران صورت گرفت.نتایج نشان دادکهنسل نو برای رسیدن به درکی روشن از مفهوم جنگ و شهید و شهادت که مسلماً فرآیند سادهای نیست، احتیاج به کمک، راهنمایی و جهتدهی ویژه دارد و وجود چنین فضایی در انتقال مفاهیم معنوی جنگ بسیار حائز اهمیت است.همجنین از نظر افراد نمونه آماری، طراحان و معماران با ایجاد موزه دفاع مقدس علاوه بر ایجاد یک الگوی مناسب شهری با نشان دادن روحیه از خودگذشتگی در شکل طراحی خود در ایجاد اعتماد به نفس مردم و روحیه جنگستیزی آنها مؤثر هستند.

-1 مقدمه

هدف از برپایی موزههای جنگ و شهادت، نمایش توان نظامی و یا فتوحات جنگی نیست. بلکه مقصود به معرض دید گذاردن جلوههایی از شخصیت و تلاشهای انسانهای شجاع و خلاقی است، که در راه حفظ میهن و اعتقادات خود، با ارزشترین و خارق العادهترین صحنه های تاریخ این ملت را خلق نمودهاند. موضوع این موزه، جنگ و شهادت انسانهاست، نه ادوات نظامی و یا جابجاییهای جغرافیایی، به همین سبب شاید انتقال مفاهیم ب مخاطب و ارتباط با وی در اینگونه از موزهها بسیار دشوارتر از سایر موزهها باشد.

در یک موزه جنگ، موزهدار میتواند امیدوار باشد، که با انتخاب و ارائه صحیح گروهی از عناصر نمایشی، مستندات تاریخی و نیز کاربرد مناسب مجموعه ای از تمهیدات موزه ای حساب شده و علمی، تا حد زیادی مفاهیم و اطلاعات مورد نظر خود را به مخاطب منتقل نماید، چرا که وی در این حیطه تعاریف علمی، دقیق و مشخصی را برای موضوع مورد نظر خود در اختیار داشته باشد. 

شاید ذکر این نکته خالی از ضرورت نباشد که بین جنگ، جهاد و دفاع تفاوت بسیار است و آنچه پرداخته ایم، تخاصمی است که بدون در نظر گرفتن اهداف عالی و از روی خودبزرگبینی و بیتوجهی به مرز اندیشه ها و اختیارات خدادادی انسان و به قصد تجاوز به حقوق دیگران صورت می گیرد و توجیه آن فقط با روانکاوی در بعد سیری ناپذیر نفس زیاده خواه اماره امکان پذیر خواهد بود

جنگ و صلح، دو مفهوم دیر آشنایی است، که بشریت را از ابتدای خلقت همواره به سوی خود فرا خوانده است و دفاع، ایثار و شهادت در همه ادوار و همه جنگها در برابر ظلم مطرح بوده. قرآن به ستیزه و درگیری های خشونت آمیز به دو شکل نگاه می کند: یکی درگیری هایی است، که از آن به جهاد و جنگ مقدس یاد می شود و هدف آن کسب قدرت و یا غارت اموال و سلب آسایش و دیگر امور دنیوی نیست، بلکه هدف از آن رضایت و خشنودی خداوند و رساندن پیام توحید به دیگران و جلوگیری از تجاوز دشمنان ضد مومنان و تبلیغ دین است و دیگری جنگ به مفهوم درگیری هایی که هدف آن جلب منافع دنیوی و یا دفع آسیب هایی است که به حوزه وارد می شود. در دین مبین اسلام روحیه جنگ و ستیزه جویی و کشورگشایی نفی و در مقابل آن مسئله جهاد به عنوان اقدامی دفاعی، انسان دوستانه و در راستای گسترش صلح و امنیت ومبارزه با ظلم و بی عدالتی تجویز شده است.

کمتر از دو سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در 31 شهریور ماه سال 1359، رژیم عراق جنگ ناخواستهای را علیه ایران به راه انداخت و تجاوز سراسری خود را به خاک ایران شروع کرد. حملات مکرر زمینی، دریائی و هوائی و پیشروی لشکریان صدام در ضمن برانگیختن مقاومت ملی و سراسری، دشواریها و نابسامانیهای عدیدهای را در مناطق جنگزده خاصه در استانها و ایالات غرب و جنوبغربی و تا حدی جنوب ایران بوجود آورد، مناطق روستائی و شهرهای زیادی ویران و بخشی از مردم آن به مهاجرت ناخواسته به سایر نقاط استان یا تهران و سایر نقاط ایران پرداختند. این جنگ تحمیل شده که بهتدریج ابعاد گستردهتری یافت و به بمبارانها و موشکبارانها زیادی به شهرهای دور و نزدیک مرز ایران و عراق منجر شد، پیامدها و عوارض سیاسی، اقتصادی، نظامی و خاصه اجتماعی و فرهنگی فراوانی داشت، که مدت 8 سال هر روز بر ابعاد آن افزوده میشد

در بین نقاط مختلف کشور، استان ایلام دارای جایگاه ویژهای در دفاع مقدس است، چراکه با دارا بودن 420 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق در زمان جنگ خط مقدم جبهههای جنگ بوده است. استان ایلام به عنوان خط مقدم هشت سال دفاع مقدس نگین خاطرات جنگ تحمیلی است، که هنوز بسیاری از رشادتهای این استان در کشور بازگو و ثبت نشده است 

واژه موزه از ریشه یونانی موس1که نام الهههای نه گانه هنر شعر و موسیقی در یونان باستان بوده، مشتق شده است. جایگاه نه الهه مذکور که محفل بحث و تبادل نظر میان دانشمندان و محلی برای نگهداری و نمایش گوهر × نامیده شده است.

Moueseionو اشیاء ارزشمند بود، به زبان یونانی اولین وظیفه هر موزه تعریف اجتماعی و شناخت شرایط اقتصادی، اجتماعی، جغرافیایی، سیاسی و محیط زیست مخاطبانش است، سپس در نظر گرفتن نیازهای اقشار مختلف اجتماعی است، بر این اساس برنامه یک موزه بر مبنای خواست و نیاز اجتماع، وسعت مجموعه، دامنه فعالیتها و مواد و نمونههای موجود در آن پیریزی و سازماندهی گردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید