بخشی از مقاله

چکیده

امروزه دستیابی به رشد و توسعه پایدار از مباحث عمده کشورها، به ویژه کشورهای در حال توسعه میباشد اما برای سیاستگذاری و برنامهریزی به منظور رسیدن به توسعه پایدار، باید شیوه مدون کمی برای اندازه گیری و مقایسه وجود داشته باشد. در این میان روش »جای یکی از شاخصهایی است که پایداری را به صورت کمی و جامع اندازه گیری میکند. جای پای » - Ecological footprint - پای اکولوژیک ، شاخصی برای ارزیابی میزان مصرف بشر و اثراتش بر محیط زیست است

در سال - Mathis Wackernagel - 1996 و ماتیس واکرناگل - William Rees - مفهوم جای پای اکولوژیک اولین بار توسط ویلیامریز مطرح شد. شاخص جای پای اکولوژیک یک شاخص پایداری است که میزان مصرف انسان و اثر این مصرف را روی محیط زیست ارزیابی میکند. این شاخص نشانگر مقدار مصرف - تقاضای مردم برای کالاهای طبیعی و خدمات است - و معادل مقدار زمین، یا آبی است که نیازهای مصرفی جامعه را تامین کرده، یا آنکه پسماندهای تولیدی آنها را جذب میکند. به این معنا، جای پای اکولوژیک، بازگوکننده آثاری است که هر کدام از جوامع در اثر سبک و شیوه زندگی خود، بر طبیعت به جای میگذارند. به طور دقیق، این شاخص، میزان پهنههای زمین و آب  مورد نیاز برای تولید تمام منابعی که یک فرد، جمعیت، یا فعالیت، مصرف میکنند و پسماند تولید شده را جذب میکنند محاسبه مینماید مقایسه شوند تا میزان پایداری مناطق سنجیده شود در این مقاله به biocapacityدر نهایت این نواحی میتوانند با ظرفیت زیستی منطقه ×بررسی مفهوم اکولوژی می پردازیم.

مقدمه

در 100 سال اخیر، افزایش مصرف سوختهای فسیلی منجر به بالاتر رفتن غلظت اتمسفری دی اکسید کربن تا %30 شده است تا آنجا که % 42 از انرژی مورد نیاز، از سوختها ی فسیلی - نفت و گاز و - … تأمین میشود و پیشبینی شده است تا سال 2010 میلادی، آسیا به بزرگترین مصرف کننده انرژی در دنیا تبدیل خواهد شد. در کشور ما نیز%38 سوخت مصرفی به ساختمانها اختصاصداده شده که در کنار هزینه های بالای آن برای مصرف کننده، با خطر رو به اتمام بودن منابع و آلودگی محیط زیست همراه است که این مهم استفاده از سرچشمه های تجدیدپذیر انرژی را واجب میگرداند روند رو به افزایش جمعیت و سرانه مصرف انرژی جهانی موتورهای دوگانه مشکلات اجتماعی و زیست محیطی میباشد.این شاخص توجه جامعه بشری را به شکنندگی و آسیب پذیری فضای زیست انسان بیشتر میکند.در این مقاله سعی در بررسی مشکلات و حل ان را داریم.

روش تحقیق

روش تحقیق نوشتار حاضر توصیفی - تحلیلی میباشد که در آن سعی شده با مراجعه به کتابخانه و اسناد و مدارک معتبر و با مطالعه درباره نمونه های اجرا شده به بررسی تمام وجوه موضوع پرداخته شود.

انرژی باد یک انرژی تجدید شونده

انرژی باد، انرژی حاصل از هوای متحرک است. باد به وسیله گرمای غیریکنواخت سطح کره زمین که حاصل عملکرد خورشید است، بوجود می آید. از آنجایی که سطح زمین از سازنده های خشکی و آبی تشکیل شده است، اشعه خورشید را بطور غیریکنواخت جذب می کند. وقتی خورشید در طول روز می تابد، هوای روی سرزمین های خشکی سریع تر از هوای روی سرزمین های آبی گرم می شود. هوای گرم روی خشکی ضبط شده و بالا میرود و هوای خنک تر و سنگین تر روی آب جای آن را می گیرد، که این فرآیند، بادهای محلی را می سازد. هنگامی که تابش خورشید به طور نامساوی به سطوح ناهموار زمین می رسد، سبب ایجاد تغییرات در دما و فشار م یگردد و در اثر این تغییرات، باد به وجود می آید.

در شب، از آنجا که هوای روی خشکی سریع تر از هوای روی آب خنک می شود، جهت باد برعکس می شود. به همین طریق به علت اینکه هوای سطحی نزدیک استوا در اثر گرمای خورشید بیشتر از هوای قطب شمال و جنوب گرم شده بادهای بزرگ جوی که زمین را دور م یزنند، بوجود می آید. از آنجا که باد تا زمانی که خورشید به زمین می تابد، بطور پیوسته تولید خواهد شد، آن را منبع انرژی تجدید شونده می نامند.

ضرورت استفاده از انرژ یهای تجدیدپذیر

با افزایش روزافزون جمعیت جهان و جامعه صنعتی، مصرف انرژی افزایش مییابد. در حالی که همچنان تولید انرژی به طور عمده از طریق سوزاندن سوخ تهای فسیلی صورت م یگیرد؛ تلا شهای بسیاری در جهت جایگزین کردن منابع فسیلی با انرژ یهای طبیعی و تجدیدپذیر، مانند انرژی باد، انجام می گیرد. جهان سعی میکند انرژی پاک را جایگزین انرژی فسیلی کند و در آینده نزد کی، استفاده از انرژی خورشیدی، بادی و انرژی جزر و مد، کاربرد وسیعی مییابد. بنابراین فناوری استفاده از این انرژی باید توسعه یابد و کشورهای جهان برای دستیابی به این فناوری باید قدرت عملی و صنعتی خود را افزایش دهند

معماری همساز با طبیعت

"امروزه بسیاری از معماران معتقدند، باید با درآمیختن ساختمان و طبیعت، انسان را از وابستگی تمام و کمال به وسایل مکان کیی مولد سرما و گرما رها نید. دلیل این تغ ییر نگرش را م یتوان در آگاهی از واقعی تهای زیر جستجو کرد:

1. محدودیت منابع فسیلی که نیروی محرکه اصلی دستگاه های مولد سرما و گرما هستند.

2. مشکلات جنبی استفاده از منابع فسیلی، از جمله آلودگی هوا.

3. اهمیت زندگی همساز با طبیعت و لذت استفاده از توان سازگاری طبیعی انسان با اقلیم و محیط 

رد پای اکولوژیکی

نخستین بار ماتیس وکرناگل و ویلیام ریز در دانشگاه بریتیش کلمبیا، اصطلاح و تکنیک ردپای اکولوژیکی را در کتاب ردپای اکولوژیکی ما: کاهش تأثیر انسان بر زمین - 1995 - ابداع کرده و آنرا توسعه دادند.

برای اولین بار، از شروع دوره کشاورزی و امکان اسکان ثابت جغرافیایی بشر در دوازده هزار سال قبل، فعالیت اقتصادی بشر در مقیاس جمعی قادر به جایگزینی نظامها و فرآیندهای بیوفیزیکی جهانی به گونه ای شده است که هم پایداری اکولوژیکی جهانی و هم امنیت ژئوپولتیکی را به مخاطره انداخته است. اسناد تجربی نشان می دهند که اقتصاد انسانی در حال تسلط بر اکوسفر است - - .4 223, 1996Rees and Wackernagel, موج فزاینده رشد جمعیت به همراه مصرف رو به تزاید فردی موجب شده تا مطالبات انسانها در عرصه سیاره خاکی بیش از مقتضیات طبیعی آن باشد

صنعتی شدن جوامع و افزایش مهاجرت به شهرها نیز باعث افزایش روند تصرف منابع طبیعی زمین و استفاده روزافزون از آنها شده است. در چند دهه اخیر این رشد که با شیب صعودینسبتاً ثابتی حرکت می کرد، به میزانی رسیده که حتی از ظرفیت اکولوژیکی کره زمین نیز بیشتر شده است. در اواسط دهه 1980 ردپای اکولوژییِک انسان بر روی زمین، که بیانگر میزان استفاده افراد از منابع مصرفی است، از ظرفیت کره زمین بیشتر شده است و سال به سال نیز این ردپا بیشتر می شود.

به زعم براون و همکاران - 1382 - امروزه جمعیت زمین از هر زمان دیگری بیشتر است، با اینکه تعداد ساکنان زمین همچنان رو به زیاد شدن دارد، اندازه سیاره ای که بر آن زیست می کنیم، ثابت است. افزایش جمعیت آینده می تواند موجب تنزل و تهی ساختن آتی منابعی چون خاک سطحی، آب زیرسطحی، و پوشش جنگل شود، و منابع قابل دسترس هر نفر را نیز کاهش دهد. در حال حاضر، تعداد جمعیت و نیزسرانه مصرفِ انسانها در حال افزایش است، در حالی که تمام حوزه های مربوط به زمینهای تولیدی و موجودی سرمایه طبیعی ثابت و یا در حال کاهش است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید