بخشی از مقاله

نقد و بررسي الگوي برنامه درسي دوره پيش از دبستان (مطالعه موردي)
کليد واژه ها: برنامه درسي، پيش دبستاني، آموزش و پرورش پيش دبستاني، الگوي برنامه درسي
مقدمه
کودکي اولين ومهم ترين دوره زندگي آدمي است ، دوره اي شاخص براي توسعه مهارت هاي بنيادي و حرکتي (هاردلي٤، ٢٠١٠). دوره ي پيش از دبستان ، اولين مرحله آموزش وپرورش رسمي است (کول ، ١٣٨٧). و محيط رفتاري بسيار مهمي براي بسياري از کودکان به شمار ميرود (اسميت ٥، ٢٠١٠) هر چه آموزش هاي دوره ي پيش دبستاني با کيفيت بالاتري ارائه گردد، کودکان ميتوانند دوران تحصيلي قويتري داشته باشند (گرو٦ و همکاران ، ٢٠٠٤). تاکنون تحقيقاتي در زمينه الگوي برنامه درسي دوره ي پيش دبستاني انجام نشده است و يا حداقل نويسنده برخورد نکرده است .اما تحقيقات مشابهي در اين زمينه انجام گرفته است از جمله نيازسنجي برنامه درسي دوره پيش دبستاني تحت نظر آموزش و پرورش ازديدگاه مديران و مربيان شهر اصفهان (سعادتمند و همکاران ، ٨٨- ٨٩) و تحقيق مشابه ديگر پيرامون برنامه درسي کودکستان و تأثير آن بر مهارت ها مي باشد (جکسون ٧، ٢٠٠٨). اگر هدف دوره ي پيش دبستاني اين باشد که کودکان به موفقيت دست يابند و مهارت ها و دانش آنها ارتقا يابد، لازم است تا درباره ي برنامه درسي، آنها تصميم گيري شود (اکرمن ٨ و فرد٩، ٢٠٠٧) برنامه درسي اين دوره ، يک بازده محسوب ميشود و نيازمند تغيير بنيادي است و بايد هدف ، محتوا و روش هاي خاص خود را دارا باشد (ازگان ١٠ و بنت ١١، ٢٠٠٧). آموزش پيش دبستاني فرآيندي به هم پيوسته است (کلمن ١٢ و مک کولان ١٣، ٢٠٠٨) و توجه به رويکرد و الگوي مناسب برنامه ي درسي در اين دوره از ارزش و اهميت شاياني برخوردار است . بنابراين براي تعيين ميزان اهميت برنامه درسي و اينکه چه الگويي در مدارس دوره پيش دبستاني حاکم است ، ما بر آن شديم تا با مطالعه موردي عميق تر به اين موضوع بپردازيم .
روش
اين تحقيق يک تحقيق توصيفي از نوع مطالعه موردي ميباشد. جامعه آماري در اين مطالعه شامل يک کلاس پيش دبستاني يکي از روستاهاي شهرستان کلاله استان گلستان ميباشد.
يافته ها
يافته ها را بر اساس عناصر برنامه درسي کلاين طبقه بندي نموده ايم :
١.اهداف
اهداف از پيش تعيين شده است يعني کودک بايد به يک سري قابليت ها و مهارت هايي که نظام آموزشي مرکزي تعيين کرده است ، دست يابند: يادگيري نماز در پايان دوره يادگيري، سوره هاي کوتاه و احاديث پيامبران وائمه از نمونه هاي بارز تناقض با اهداف رشد گرا ميباشد.
٢.روش تدريس
تقليد کردن ، تمرين و تکرار، سخنراني و انضباط بيروني تأکيد دارد. براي نمونه در آموزش نماز به جاي دروني ساختن نماز، کودکان را مجبور ميکنند که نماز را با الگوبرداري از معلم وکتاب مربوط يادگيرند. تجربه و آزمايش که از اصول اساسي رويکرد رشد گرا ميباشد کمتر به آن توجه ميشود.
٣.محتوا
الف )واحدهاي يادگيري: آموزشگاه ، خيابان ، خانه و خانواده ، گياهان ب )انس با قرآن ج )سوره د)حديث ه )نماز
٤.مواد آموزشي
مواد آموزشي اين مرکز به حد کافي نميتواند اهداف پيش دبستاني را پوشش نمايد زيرا کودکان اين مرکز به دلايل کمبود امکانات مجبور مي باشند صرفا از کتاب استفاده نمايند.
٥.زمان
در اين مرکز تمامي فعاليت هاي پيش دبستاني بر خلاف آنچه که مربي پيش دبستاني عنوان مينمود که کودک محور
ميباشد ولي اين گونه نبود و مشاهده شده است که مثل کلاس اول ابتدايي داراي برنامه زمان بندي زنگ اول ، زنگ دوم ،...
مي باشد.
٦.مکان
يادگيري کودکان اين مرکز پيش دبستاني محدود به مکان خاصي ميباشد و آن کلاس درس ميباشد در صورتي که در کلاس درس مبتني بر رشدگرا تأکيد ويژه اي يادگيري در همه جا مي باشد.
٧.فعاليت ها
نقاشي، خمير بازي، بازي.
٨.گروه بندي
هم بصورت فردي و هم بصورت جمعي انجام ميشود.
٩.ارزشيابي

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید