بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

امروزه مشكلات ناشی از ایجاد شهرهای بزرگ و تخریب محیط زیست ، باعث ایجاد دیدگاه‌های متعددی شده است : مانند اكولوژی شهری ، توسعه پایدار شهری ، ایجاد شهر سالم ، شهرهای اکولوژیکی ( اكوسیتی ) ، و نظریه اجتماعی سبز و غیره .
اکولوژی شهری چیست ؟ اکولوژی شهری Urban Ecology یک رویکرد چند رشته ای است که به مطالعه اثرات متقابل پویا بین انسان و سیستم های زیست محیطی می پردازد . هدف آن درک دو موضوع : • فرآیندهای ناشی از شهرنشینی و • اثرات شهرنشینی در اکولوژی زمین است . شهر اكولوژيكي : شهري است پايدار كه مي‌تواند براي ساكنين يك زندگي معني‌دار بدهد ، بدون اينكه پايگاه اكولوژيكي كه بر روي آن اتكا دارد را تخريب كند .

اسلاید 2 :

اصول برنامه‌ريزي و طراحي شهر اكولوژيكي عبارتند از :
1- حداقل دخالت در محيط طبيعي
2- حداكثر تنوع ( از نظر كاربري زمين و فعاليت‌ها )
3- حتي المقدور به‌عنوان يك نظام بسته
4- تعادل بهينه بين جمعيت و منابع
شهر سالم : شهري است تلفيق شده از ديدگاه‌هاي اكولوژيكي با ديدگاه جامع بهداشتي .
اصطلاح اكولوژی شهری اولین بار به طور رسمی در سال 1970 تعریف شد . در حالی كه محتوای آن قرن‌ها وجود داشته است .
در عرصه بین المللی نهادینه شدن اكولوژی شهری با برنامه انسان و بیوسفر (MAB) یونسكو در سال 1971 انجام شد . برنامه 11 انسان و بیوسفر یونسكو (جنبه‌های اكولوژیكی سیستم های شهری ) در سال 1971 به عنوان كوچك ترین بخش از مجموع 14 برنامه آغاز به كار نمود . امروزه این برنامه یكی از چهار برنامه در سطح كلان یونسكو محسوب می شود (Barker, 1997) . Man and the Biosphere (MAB)

اسلاید 3 :

اكولوژی شهری رشته‌ای است وابسته به علوم مختلف . این علم با شناخت و حفظ زیستگاهها و اكوسیستم‌های شهری ، گامی بزرگ برای حفظ و نگهداری آنها و در نهایت حفظ و توسعه طبیعت شهری برداشته است .
شناخت عناصر گیاهی  و نیز جانوری بومی و غیر بومی شهرها
حفاظت از گونه های بیولوژیکی در محیط های شهری ( که وجود آنها نه تنها برای جامعه انسانی مفید و حائز اهمیت است ، بلكه برای جانوران شهری نیز بسیار مهم و حیاتی می باشد) (Sukopp, 2002).

اسلاید 4 :

پارك و بورگس (Park et al., 1925) معتقدند ، مبارزه برای به دست آوردن منابع کمیاب شهری به ویژه زمین ، منجر به رقابت بین گروه‌های مختلف و در نهایت تقسیم بندی فضای شهری به مناطق طبیعی می‌گردد . این تئوری را به نام تئوری نواحی متحدالمرکز ارائه می کنند .

اسلاید 5 :

بر اساس تئوری نواحی متحدالمرکز ، شهرها را به 5 حلقه متحدالمرکز تقسیم کردند . این تئوری جدیدترین مدلی بود که جدایی فضایی را برای مناطق شهری در نظر می گیرد . توسعه و رشد شهر از مرکز به پیرامون است ، ( مانند تنه درخت ) به شکل حلقه های متحدالمرکز شامل :
1 - بخش مرکزی : مرکز اموراداری ، تجارت و بازرگانی شهراست . (کانون اولیه سکونتگاه های شهری )
2 - منطقه تحول ( گذار ) : سکونتگاه مهاجران و اقلیت های قومی که رکود و وخامت اجتماعی ویژگی اصلی آن است . این منطقه در آغاز پیدایش شهر یک حاشیه روستایی بوده و دائما در معرض تهاجم است .
3 - منطقه مسکونی کارگران : کارگران صنایع و کارخانه ها و نسل دوم مهاجران .
4 - منطقه سکونتگاه های بهتر : طبقه متوسط وافراد متخصص و تحصیل کرده ها .
5 - منطقه رفت و آمدکنندگان : حومه ها و طبقات مرفه و خانه های ویلایی

اسلاید 6 :

1 - همان گونه كه می‌دانیم شهرها روز به روز در حال گسترش هستند و بر جمعیت و وسعت آنها افزوده می‌شود ، طبق آماری كه تا سال 1900 میلادی ارائه گردید ، حدود 5 تا 10 درصد مردم جهان در شهرها زندگی می كردند ، اما در سال 2000 حدود 50 درصد و تا سال 2025 حدود  70 درصد مردم در شهرها زندگی خواهند كرد (Pickett et al., 2001) .
2 - تغییرات ایجاد شده توسط انسان ها و سازه‌های شهری تأثیر شدیدی بر فاكتورهای محیطی وابسته به اقلیم ، سفره آب‌های زیرزمینی ، آب ، عمر انسان و به دنبال آن تنوع زیستی شهرها گذاشته‌اند (Goldstein et al., 1982 - Pickett et al., 2001 - ) .

اسلاید 7 :

3 - همچنین توسعه شهری اثراتی بر روی فاكتورهای اكولوژیكی ، چرخه غذایی و بیوماس زمین گذاشته  و باعث افزایش آلودگی‌ها ، فاضلاب ها ، مواد شیمیایی سمی ، گرما و پاتوژن های بیولوژیكی شده است (. ( Pickett, 2001
برای این كه فضای سبز مناسبی در شهرها ایجاد گردد :
1 - شناسایی گونه‌های گیاهی و معرفی آنها به شهروندان و مطالعه كاربردی بر روی آنها به منظور استفاده بهینه و علمی تر در طراحی های فضای سبز شهری
2 - حفظ تنوع گونه‌ای در رابطه با گونه‌های بومی در كنار گونه‌های غیر بومی بسیار مهم می باشند .

اسلاید 8 :

 

یكی از اهداف اصلی حفظ طبیعت شهری باید پرهیز از یكسان سازی و یكنواختی فضای سبز شهری باشد ، مخصوصاً فضای جدیدی كه احداث می شود (Sukopp, 1987) . به عبارت دیگر، امروزه باید بیشتر به تنوع زیستی و بالابردن حضور گونه‌های بیولوژیکی در میحط های شهری توجه فراوانی کرد (Wittig, 1998) .
عوامل اجتماعی و اقتصادی (جمعیت ، سازمان ها ، نهاد های سیاسی ، و تکنولوژی ) و اولویت های انسانی الگوهای شهری را هدایت می کنند . این الگوها بر فرایندهای اکولوژیکی تاثیرگذارده و تغییرات اکولوژیکی را باعث می شوند . این اطلاعات برای تعیین راهبردهای تغییرات شهری به سمت پایداری بیشتر محیط زیست شهری حیاتی می باشند .

اسلاید 9 :

یكی از نكاتی كه در طراحی فضای سبز شهری ، چه از نظر ساخت پارك ها و یا درخت كاری حاشیه خیابان ها و غیره مورد توجه قرار می‌گیرد ، این است كه امكانات رفاهی و اجتماعی به صورت مساوی و یكسان در اختیار همه شهروندان قرار گیرند . در این صورت باید پراكندگی فضاهای سبز در شهرها به صورت یكنواخت صورت گیرد ، تا امكان زندگی بهتر برای همگان فراهم شود و مردم مجبور نباشند برای استفاده از یك پارك خاص به یك قسمت از شهرهجوم آورند و به دنبال آن مشكلات ترافیكی ، اقتصادی ، آلودگی ها ، تخریب ها و غیره افزایش یابند .

اسلاید 10 :

شهر به عنوان یک سیستم ازدید اکولوژی جدید ، متشکل از واحد هایی است که از لحاظ کارکردی متقابلاً به یکدیگر وابسته اند و ثبات یا ناپایداری این سیستم در گرو این واحد هاست :
جمعیت : افزایش یا کاهش جمعیت گروه های انسانی موجب رقابت بیشتر در فضای شهری می شود .
محیط : محیط طبیعی با شرایط آب و هوا ، منابع طبیعی ، حیات گیاهی و جانوری ، توپوگرافی و بلایای طبیعی خود ، جمعیت را به سازگاری و همراهی در مقیاس محدود و محلی با استفاده از فن آوری های جدید و بعضاً تخریب کننده و آلودگی ساز می کشاند .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید