بخشی از مقاله

مشکلات آموزشی دانشگاه پیام نور

در گوشه و کنار دانشگاه پیام‌نور چه می‌گذرد؟ مشکلات و چالش های دانشجویان
دانشگاه پیام‌نور با هدف ارتقای سطح علمی و فرهنگی جامعه در سال 1367 با جمعیت دانشجویی حدود 5000 نفر فعالیت خود را آغاز کرد و امروز با گذشت دو دهه، شمار دانشجویان این دانشگاه به بیش از یک میلیون و 200 هزار دانشجو افزایش یافته است، دانشجویانی که هم‌اکنون در 520 مرکز و واحد مشغول به تحصیل هستند.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دانشجویان پیام نور،به نقل از (ایسنا)، پارامترهایی چون پذیرش بومی، امکان حضور کمتر دانشجویان در کلاس‌های درسی به ویژه برای دانشجویان شاغل باعث شده که دانشگاه پیام‌نور در سال‌های اخیر مورد توجه افراد مختلف جامعه قرار بگیرد، به

گونه‌ای که در حال حاضر یک سوم جمعیت آموزش عالی کشور مربوط به دانشجویان دانشگاه پیام‌نور است.
در این میان اگر چه گسترش کمی دانشگاه پیام‌نور امکان ادامه تحصیل بسیاری از جوانان را در جامعه فراهم کرده است، اما جاماندن توسعه کیفی از قدم‌های سریع گسترش کمی دانشگاه منجر به بروز مشکلات و انتقاداتی در دانشجویان این دانشگاه شده است که طرح این مشکلات و دغدغه‌ها به معنای نادیده گرفتن تلاش و خدمات مسئولان این دانشگاه نیست.
ایسنا در گفت‌وگویی با جمعی از دانشجویان پیام‌نوری، به بررسی اولویت‌ها و مشکلا

ت این دانشگاه از منظر دانشجویان پرداخته است.


یک دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته MBA (مدیریت اجرایی) مرکز تهران با انتقاد نسبت به عدم تسلط کافی برخی از اعضای هیات علمی و مدرسان دانشگاه پیام‌نور بر دروس ، می‌گوید: اگر چه سیاست دانشگاه پیام‌ نور کتاب محوریست، اما با این وجود اساتید دانشگاه باید حداقل در حد رفع اشکال و پاسخگویی به سوالات دانشجویان از تسلط علمی کافی برخوردار باشند که متاسفانه این تسلط در برخی از اعضای هیات علمی دانشگاه وجود ندارد.
وی با بیان اینکه متاسفانه دروس مهم و محوری برخی رشته‌های دانشگاه پیام‌نور به صورت خودخوان ارائه می‌شود، اظهار می‌کند: با وجود اینکه دانشگاه پیام‌نور کتاب محور است، اما دانشجویان در برخی دروس مهم و محوری خود به خصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی جهت انجام کارهای تحقیقاتی و تفهیم بیشتر دروس خود نیازمند کلاس و استاد هستند و

این در حالیست که گاها این درس‌های مهم در بر

خی رشته‌ها به صورت خودخوان ارائه می‌شود.
این دانشجو با اشاره به ایجاد برخی رشته‌های مهندسی در دانشگاه پیام نور و نبود امکانات مناسب برای این رشته‌ها، تصریح می‌کند: این دروس بیشتر جنبه کاربرد عملی دارند و دانشجویان این رشته‌ها بیشتر از دانشجویان سایر رشته‌ها نی

ازمند کلاس و آزمایشگاه هستند، در حالی که به نظر می‌رسد این رشته‌ها با سیاست‌های دانشگاه پیام نور مبنی بر سیستم نیمه‌حضوری و کتاب محوری متناسب نیست و در واقع دانشگاه پیام نور تا زمانی که امکانات مناسب را فراهم نکرده است، نباید در رشته‌هایی که بیشتر جنبه کاربردی دارد دانشجو بپذیرد.


دانشجوی دیگری در رشته زبان انگلیسی با انتقاد نسبت به قدیمی بودن متون برخی کتب دانشگاه پیام نور، بیان می‌کند: این مساله تا حدیست که اساتیدی که برای رفع اشکال در کلاس‌ها حضور می‌یابند به جای آن مباحث کتاب‌ها، مطالب دیگری را تدریس می‌کنند. در این میان اگر چه بحث مطرح شده از سوی استاد مهمتر است، اما به هر حال دانشجویان باید هنگام امتحان به این کتاب‌ها استناد کنند. تقریبا برای هیچ یک از کتب انگلیسی منابع زبانشناسی شامل زبان تخصصی، واج شناسی، نحو، معنی شناسی و ساخت واژه که کتب آنها به زبان انگلیسی است، محتوا تعریف نشده است.

بسیاری از کتب درسی این دانشگاه کمیاب است
دانشجوی دیگری نسبت به کمیاب بودن کتب دانشگاه پیام نور انتقاد کرد و گفت: با توجه به هزینه‌هایی که دانشجویان هر ترم پرداخت می‌کنند، انتظار بی‌جایی نیست که به این درخواست‌ها رسیدگی شود.
وی با اشاره به برگزاری برخی امتحانات دانشگاه به صورت تشریحی، می‌گوید: زمانی که سوالات امتحانات به صورت تشریحی طرح می‌شوند، نباید از دانشجو انتظار داشت که همه مباحث را جزء به جزء و کلمه به کلمه حفظ کند و براساس آن نمره داده شود.
همچنین یکی دیگر از دانشجویان رشته حقوق مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور مرکز تهران نیز با انتقاد نسبت به لحاظ نمره منفی در امتحانات پایان ترم دانشگاه پیام نور، می‌گوید: با وجود اینکه امتحانات پایان ترم دانشگاه حالت رقابتی ندارند، اما دراین امتحانات نمره منفی لحاظ می‌شود، در صورتی که هیچ دلیلی برای قائل شدن نمره منفی در امتحانا

ت پایان نیمسال تحصیلی دانشجویان وجود ندارد.
از سویی دیگر دبیر انجمن علوم‌اجتماعی دانشگاه پیام‌نور مشهد با بیان اینکه حمایت بیشتر مسوولان از دانشجویان این دانشگاه زمینه فعالیت بیشتری را برای این قشر فراهم می‌کند، می‌گوید: این امر موجب آینده خوب و روشن در این دانش

گاه خواهد بود.
سیده بهار سیدی با بیان این‌که عدم حمایت مسوولان دانشگاه دانشجویان را آزرده‌خاطر کرده است، می‌افزاید: عدم حمایت مسوولان از فعالیت‌های دانشجویان و بودجه محدود در برگزاری همایش‌ها موجب شده که فعالیت دانشجویان بسیار کمرنگ شود.
به گفته وی، اگر دانشجویان بخواهند همایشی را در دانشگاه برگزار کنند، بودجه آن بسیار محدود و هزینه برگزاری چنین مراسمی برعهده خود آنان است، همچنین به نشریاتی که در سطح کشور توزیع می‌شوند، کمک هزینه‌ تعلق می گیرد در صورتی که نشریاتی که در سطح استان توزیع می‌شوند، کمک هزینه‌ای تعلق نمی‌گیرد.
سیدی سطح علمی اساتید این دانشگاه را نسبت به سال‌های گذشته بهتر می‌داند و می‌گوید: سطح علمی اساتید این دانشگاه نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است که در این راستا اساتید و مسوولان دانشگاه باید سطح حمایتشان را از دانشجویان بیشتر کنند تا دانشجویان با انگیزه بیشتری به فعالیت بپردازند.

پيام نور از رسالت خود دور مي شود
اين روزها برگه هاي تبليغاتيش همه جا پيدا مي شود، ازمحيط هاي آموزشي گرفته تا اتوبوس هاي شهري، تبليغات اينترنتي اش هم در بيشترسايت ها نمايان است، دانشگاهي که در دهه 60 با شعار« آموزش براي همه،همه وقت و همه جا»رسما فعاليت خود را آغاز کرد تا به امروز فراز و و فرودهاي بسياري را پشت سرگذاشته، اين دانشگاه که به نام « پيام نور» شناخته مي شود در سال هاي گذشته گسترش قابل توجهي در ابعاد مختلف داشته است.
پيام نور که درسال 67 اولين گروه دانشجويان خود را در5 رش

ته تحصيلي جذب مي کند، در حال حاضر با مشکلات مختلفي در بحث آموزش ، جذب اساتيد و مراکز آموزشي مواجه شده ، به صورتي که تغيير دو مدير در مدت کوتاهي هم در رفع مشکلات اين دانشگاه تاثيري نداشت.
مشکلات مربوط به دانشگاه پيام نور تنها به اين موارد خلاصه نمي شود، بلکه پس از پذيرش و ورود به اين دانشگاه، دانشجويان با مشکلات متعددي روبه رومي شوند ؛ مشکلاتي که حتي مديران مراکز پيام نور به آن اذعان مي کنند.
اين در حالي است که با دستورالعمل دولت مبني بر افزاي

ش کمي تعداد دانشجويان در دانشگاه پيام نور، بدون توجه به زيرساخت هاي کيفي، مشکلات پيام نوري ها چند برابر شده است.
از سوي ديگر درگير شدن اين دانشگاه با مسائل حاشيه اي همچون پرونده مراکز غيرمجاز فراگير پيام نور تا حد زيادي روند پيشرفت اين دانشگاه را با مشکل روبرو کرده است.
براي واکاوي مشکلات دانشگاه پيام نوراز زمان تاسيس تا به امروز گفت و گويي با نورالدين حيدري و طيبه صفايي دو تن ازاعضاء کميسيون آموزش مجلس انجام داده ايم:
خانم صفايي! مدتي است که درباره ناکارآمدي دانشگاه پيام نور و مشکلات پيرامون اين دانشگاه صحبت هاي مختلفي نقل محافل و رسانه هاي مختلف مي شود، به نظر شما اين دانشگاه در حال حاضر در چه وضعيت قراردارد؟
من برخلاف نظراتي که درباره اين دانشگاه و مشکلاتش در رسانه هاي مختلف بيان مي شود، دانشگاه پيام نوررا يک مرکز درحال پيشرفت و با افقي روشن مي دانم.
يعني پيام نور را يک دانشگاه ايده آل براي کشور مي دانيد؟
نه! اما بايد توجه داشت که اين دانشگاه با توجه به رسالت خود که همان توسعه آموزش هاي غير حضوري بود، تا به امروز توانسته نقش خود را به خوبي ايفا کند.
پس چرا چندي پيش حسن زياري رئيس اين دانشگاه براي ارائه توضيحات به مجلس فراخوانده شد؟
فراخواندن رئيس دانشگاه پيام نوربه دلايل مختلف صورت گرفت، در وهله اول به دليل اينکه تعدادي از دروس پيام نور از شکل آموزش راه دور خارج شده بود و در برخي از مراکز بيشتر روزهاي هفته به يک درس اختصاص يافته بود، و درحقيقت اين دانشگاه در حال انحراف از رسالت اصلي خود که همان آموزش از راه دور و غير حضوري است ، قرار داشت.
به همين دليل نمايندگان کميسيون آموزش در جلسه اي به آقاي زياري اين موضوع را مورد بررسي قراردادند ، از سوي ديگر شيوه امتحانات متمرکز اين دانشگاه هم داراي ايراداتي بود که در اين جلسه مورد بررسي دقيق قرار گرفت.
يعني در يک جلسه سه ساعته کميسيون آن هم با فراخواندن رئيس يکي از دانشگاه هاي کشور تنها اين دو موضوع مطرح شده است؟
بله! مشکل خاصي درباره دانشگاه پيام نور وجود ندارد.


اما شنيده ها از پايين بودن سطح تحصيلات اساتيد اين دانشگاه حکايت دارد، ظاهرا در جلسه نمايندگان با رئيس پيام نور هم اين موضوع از موارد اختلافي نمايندگان با دکتر زياري بوده است؟
البته نمايندگان کميسيون آموزش معتقد هستند که سطح تحصرتعدادشان از تعداد اساتيد درسطح استاد يار کمتر است.
بايد سطح علمي اساتيد ارتقاء پيدا کند ، در جلسه نمايندگان هم مقرر ضد تا آقاي زياري برنامه ريزي هاي لازم را در اين زمينه انجام دهند.
ما در کميسيون آموزش همه موارد و راهکارها را بررسي کرديم و متوجه شديم که در شرايط کنوني با توجه به استقبال خوبي که از اين دانشگاه و دوره هاي مختلف آن صورت گرفته ارتقاء سطح تحصيلات اساتيد اين دانشگاه با توجه به آموزش ها ضروري و غير قابل اجتناب است، اساتيد اين دانشگاه نبايد درسطح مربي باقي بمانند.
فکر مي کنيد ، دانشگاهي که اساتيد آن به قول شما بيشتر در رده مربي قراردارند، مدرکش مورد قبول مجامع مختلف در داخل و خارج از کشور است ؟
اين يک بحث جداگانه اي است، خواهش مي کنم اين دو را با هم ترکيب نکنيد.
اما خانم صفايي! يک نظام ايده آل آموزشي به شرايطي از قبيل آموزش، سطح تحصيلات اساتيد و اعتبار مدرک اخذ شده بستگي دارد، چطور شما اين موضوع را ناديده مي گيريد؟
در حال حاضر مدرک دانشگاه پيام نوراز نظر اعتبار و پذيرش در کشورهيچ مشکلي ندارد، اين را من نمي گويم بلکه تحقيقات اعضاء کميسيون آموزش اين موضوع را ثابت مي کند که در داخل کشور هيچ تفاوتي ميان مدرک دانشگاه پيام نوربا دانشگاه هاي ديگروجود ندارد

 

.
وقتي يک مدرک دانشگاه آزاد آنقدردر کشورمعتبراست که براي همه جا مي توان استفاده کرد، مدارک پيام نور که جا خود دارد و از اعتبار بالايي برخورداراست، حتي من در دوره فوق ليسانس که دردانشگاه الزهرا درس مي خواندم يادم است که بيشترين قبولي از فارغ التحصيلان دانشگاه پيام نوربود و رتبه هاي اول آنها ازاين دانشگاه بودند و براي خيلي از دانشجويان الزهرا اين موضوع جالب توجه بود.
به نظر شما در حال حاضر مهمترين مشکل دانشگاه پيام نور چي

ست؟
در حال حاضرمهترين مشکل دانشگاه پيام نورفاصله گرفتن ازرسيرحضوري است به اين دليل که يکسري ازمخاطبان با شرايط حضور امکان تحصيلات را ندارند تا بتوانند از طريق غيرحضوري اقدام کنند، لذا در گذشته هم به اين شکل يود که روزهاي حضور دانشجو تنها براي رفع اشکال بود، اما در حال حاضر با توجه به بازديد هايي که از چند واحد پيام نوردرکشور داشتيم، مشاهده کرديم که در برخي ازرشته ها روزهاي حضوردانشجو بيش ازدوروز است، برهمين اساس اين موضوع در جلسه کميسيون آموزش با مديران اين دانشگاه به آنها ابلاغ شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید