بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

عنوان پایان نامه

بررسی سطوح مختلف نعناع برعملکرد جوجه های گوشتی

The effects of different levels of peppermint on broiler performance

اسلاید 2 :

مقدمه

q امروزه بیشتر مردم جهان برای مراقبت های اولیه بهداشتی ترجیح می دهندکه عصاره های گیاهان و یا ماده مؤثره آنها را مصرف نمایند. این نشان می دهدکه گیاه درمانی در جهان رواج یافته و استفاده از داروهای سنتتیک به دلیل اثرات سوء مواد شیمیایی، رو به تعدیل است.

q گیاهان دارویی به لحاظ درمان و پیشگیری از بیماری ها، از ارزش واهمیت خاصی در تأمین بهداشت و سلامت جوامع برخوردار هستند.

q

q درون گیاهان دارویی یک سری مواد موسوم به متابولیت های ثانوی وجود دارد و به میزان بسیار کم معمولاً در حد چند درصد وزن خشک گیاه ساخته می شوند.

q

اسلاید 3 :

اهداف

q بررسی تأثیر نعناع بر عملکرد جوجه های گوشتی

q

q تأثیر نعناع بر طعم ، بو و مزه گوشت

q

q تأثیر نعناع بر صفات لاشه

q

q تأثیر نعناع بر فاکتورهای خون

اسلاید 4 :

بررسی منابع

q گیاه دارویی نعناع

q

q استفاده از گیاه نعناع در تغذیه طیور

اسلاید 5 :

گیاه دارویی نعناع

q از دو هزار سال قبل تاکنون از گونه های مختلف نعناع به عنوان ادویه و دارو استفاده می شود. اما استفاده انسان از نعناع فلفلی به 250 سال قبل برمی گردد.

q

q گیاهان تیره نعناع در کره زمین پراکندگی وسیعی داشته و در اغلب نواحی یافت می شوند، ولی پیشینه انتشار آن ها در منطقه مدیترانه است. گیاه نعناع فلفلی را در اکثر نقاط کشور ایران می توان کشت کرد.  

q

q نعناع فلفلی یک گیاه علفی، چند ساله و هیبرید می باشد که به زیر رده رزیده، راسته لامیالس و تیره نعناع تعلق دارد. ساقه این گیاه، چهارگوش و به رنگ قرمز مایل به بنفش یا مایل به ارغوانی است و در محل هر یک از گره های آن، دو برگ متقابل دیده می شود.  

 

اسلاید 6 :

q ترکیبات تشکیل دهنده اسانس به بیش از 20 نوع می رسدکه مهمترین آن ها منتول (40 تا 60 درصد) می باشد. بیشترین مقدار منتول در اسانس استخراج شده از برگ های جوان می باشد. اسانس گل ها مقدار کمی منتول داردو مهمترین ترکیب منتول را منتوفوران (10 تا 12 درصد) تشکیل می دهد.

ž

q از مواد دیگر اسانس نعناع می توان از منتون (به مقدار 15 تا 25 درصد)، پیپریتون (به مقدار 1/0 تا 5/1 درصد)، پولگون (بیشتر در برگ های جوان وجود دارد)، پینن، سابینن، سینئول و متیل استات نام برد.

q

q منتول یک ترکیب مونوترپینوئیدی الکلی اشباع شده طبیعی است که در اصل، در گیاهان گونه نعناع ظاهرمی شود. فرمول شیمیایی آن O20H10Cو با جرم مولکولی 156، نقطه جوش 212 درجه سانتی گراد و نقطه اشتعال 93 درجه سانتی گراد است.

q

اسلاید 7 :

q در حال حاضر، نعناع فلفلی برای درمان سرما خوردگی، سردرد، سوء هاضمه، دل پیچه، تهوع، اسهال و قولنج مورد استفاده قرار می گیرد.

qدر دامپزشکی، بعنوان یک ماده بی حس کننده سطحی با اثر ملایم، ضد عفونی کننده و در مصارف داخلی، به عنوان ضدنفخ و مسکن  بکار می رود. در ضمن این اسانس ها خواص ضد میکروبی نیز دارند.

 

اسلاید 8 :

استفاده از گیاه نعناع در تغذیه طیور

اخیراً به علت برخی از مشکلات تغذیه ای مصرف آنتی بیوتیک ها به عنوان محرک رشد در تغذیه طیور توصیه نمی شوند.

طبق نتایج به دست آمده، مکمل های جدید با منشاء گیاهی در صنعت دامپروری بیشتر مورد قبول دامپروران قرار گرفته اند، که از میان آنها می توان به گیاهان، چاشنی ها و عصاره های گیاهی که جایگزین مناسب آنتی بیوتیک ها (از لحاظ محرک رشد) هستند، اشاره کرد.

 در این میان گیاه نعناع فلفلی با داشتن مواد موثره ای هم چون منتول ومنتون می تواند تأثیرات محرک رشد داشته باشد.

اسلاید 9 :

qدر تحقیقی که توسط هرناندز و همکارانش در سال 2004 انجام گرفت مشخص شد که در حالت کلی خانواده تیره نعناع هیچ تفاوت معنی داری در عملکرد پرند ایجاد نکرد.

q

qآقای کراس و همکاران در سال 2007 گزارش کرده اند که گنجایش تغذیه ای پنج گیاه ادویه ای، هیچ تأثیری روی میکروفلور روده، انرژی متابولیسمی و یا ضریب جذب ندارد.

q

qدر تحقیقی که توسط فلورا در سال 2004 صورت گرفت مشخص شد که مکمل غذایی (پونه کوهی) باعث افزایش مقاومت در برابر اکسیداسیون گوشت بوقلمون می شود.

q

qتحقیقی که توسط آقای دورانی وهمکاران در سال 2007 انجام گرفت مشخص کرد که نعناع دم کرده تأثیر معنی داری بر روی عملکرد حیوان داشت.

q

اسلاید 10 :

q در تحقیقی که توسط سادی و همکاران در سال 2004 بر عملکرد، قابلیت هچ و پارامترهای کیفی تخم مرغ در بلدرچین های تخم گذار انجام دادند، هیچ تفاوت معنی داری در ضریب تبدیل غذایی، تخم مرغ تولیدی و پارامترهای کیفی تخم مرغ در بین گروه های آزمایشی نیافتند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید