بخشی از مقاله

چکیده

با توجه به پدیده گردشگری و نیز آشنایی با مناطق جغرافیایی روستایی بر آن شدم که تاثیر این پدیده را بر محافظت و احترام به طبیعت را که یکی از استعدادهای هشت گانه هوش گاردنر است تقویت نمایم. این تحقیق به روش نیمه تجربی در جامعه آماری 64 نفری که بطور خوشه ای چند مرحله ایی انتخاب شده است بررسی و مورد آزمایش قرار گرفته است.بدین ترتیب که نمونه پژوهش حاضربطور تصادفی ازبین دانش آموزان کلاس های دبیرستان پروفسورحسابی تهران که هرکدام 34نفرند انتخاب شده است .

یک گروه به صورت گروه کنترل وگروه دوم بصورت گروه آزمایش انتخاب گردیدند.از هر دو گروه پیش آزمون گرفته شد و میزان حساسیت یا بعد هوش طبیعت گرایی شان سنجیده شد.گروه آزمایش را در غالب اردوی یک روزه به روستایی ییلاقی کوهستانی در حومه تهران -سولقان-بردم وآنان توانستند بخوبی با طبیعت ارتباط برقرارکنند ولی گروه کنترل را به عنوان مقایسه تاثیر گذاری گشت و گذار بر گروه آزمایش بصورت گواه وبدون آزمایش نگه داشتیم.

بعداز این اردو از هر دو کلاس تست مولف ساخته بر مبنای هوشهای چند گانه گاردنر گرفته شد که درگروه آزمایش مشاهده کردم که حساسیت و دقت آنان به سوالات طبیعت گرایی بطور معنا داری تغییر یافته است . این در حالی است که گروه گواه تغییر چندانی نسبت به پیش آزمون در تجزیه و تحلیل سوالات طبیعت گرایی نداشتند.

این مطالعه نشان داد که تفاوت معنا داری بین این دو دسته - دانش آموزانی که گردشگردی در طبیعت را تجربه کرده و یا نکرده اند- از نظر هوش طبیعت گرایی وجود دارد . نتایج به نفع گروهی بوده که ارتباط بیشتری با طبیعت و پدیده گردشگری در محیط روستایی داشته اند. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه هوش گاردنر می باشد

مقدمه

دراصل 50 قانون اساسی اشاره دارد به اینکه: »در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسلهای بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقّی میگردد. ازاین رو، فعالیتهای اقتصادی و غیر آنکه با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند ممنوع است.«

پیامبر اسلام - ص - می فرمایند : 

-1 کسی که درخت بیابانی و درخت مورد استفاده انسان را آب دهد ، بسان کسی است که انسان مؤمنی را سیراب کرده است . 

»-2 پرهیز از قطع درختان سرسبز بر طول عمر انسان می افزاید . «

»-3 به لانه ی حیوانات حمله نکنید و استراحت و خواب پرندگان را سلب ننمایید . «

»-4 اگر کسی پرنده ای را بدون جهت بکشد ، روز قیامت آن پرنده شکایت می کند . «

»-5 دور باد از رحمت خدا کسی که آب و خاک دارد ولی توان خود را در جهت بهره برداری صحیح ، از آنها به کار نمی گیرد . «

»- 6 اگر قیامت برسد و یکی از شما نهالی در دست داشته باشد چنانچه به قدر کاشتن آن فرصت باشد باید فرصت را از دست ندهد و آن را بکارد «

»-7 از زمین محافظت کنید به درستی که آن مادر شماست . اسلام برای نظافت و بهداشت اهمیت فوق العاده ای قائل است و آن را از نشانه های ایمان می داند . «

امام علی - ع - می فرماید : » انسانها مورد سؤال واقع می شوند حتی در مورد زمین ها و چهارپایان . «

امام صادق - ع - می فرمایند : » درختان میوه دار را قطع نکنیدکه خدا بر شما به شدت عذاب فرود آورد.«

تعاریف محیط زیست

محیط زیست عبارت است از محیطی که فرایند حیات را فراگرفته و با آن بر هم کنش دارد.

محیط زیست از طبیعت ، جوامع انسانی ، و نیز فضاهایی که با فکر و به دست انسان ساخته شده اند، تشکیل یافته است و کل فضای زیستی کره زمین ، یعنی زیست کره - بیوسفر - را فرا می گیرد. تردیدی نیست که زندگی انسان اولیه در طبیعت و در تماس مستقیم با آن طی شده است ، ازاین رو ، برای آن دوران می توان مفهوم محیط زیست و طبیعت را مترادف دانست . تعاریف مختلف دیگری نیز برای محیط زیست ارائه شده است که در زیر به مهمترین آنها اشاره می شود:

- محیط زیست شامل هوا ، آب ، خاک ، منابع طبیعی ، جانوران ، انسان و روابط متقابل بین آنهاست که با هم در کنش و واکنش می باشند.

- محیط زیست - مزوسفر - متشکل از نظام های - اتمسفر - که از هوا و ذرات آب و ذرات متعلق تشکیل شده، زمین - بیوسفر - قشر زیست محیطی - هیدروسفر - ، آب می باشد.

- محیط زیست محیطی است با خصایص بیولوژیکی ، شیمیایی و فیزیکی معین که در آن محیط ، بشر و سایر موجودات ذی حیات در طول زندگی خود می توانند از یک زندگی طبیعی بهره مند شوند.

- محیط زیست یک هدیه الهی است که از مجموع منابع ، موجودات ، علل و شرایط هماهنگی که گرداگرد هر موجود زنده وجود دارد و استمرار زندگی و حیات وابسته به آن است ، تشکیل شده است.

- محیط زیست اصلی انسان را زیست کره تشکیل می دهد و آن لایه بسیار نازکی است که سطح کره زمین و پوشش خاکی آن را شامل می گردد . این لایه حیات آفرین را بیوسفر و یا زیست کره می نامند و بین موجودات زنده و محیط زیست پیوستگی و وابستگی وجود دارد و هیچ موجودی بدون محیط مناسب قادر به ادامه حیات نخواهد بود 

- محیط زیست از طبیعت ، جوامع انسانی ونیز فضاهایی که با فکر ودست انسان ساخته شدهاند، تشکیل یافته است وکل فضای زیستی کره زمین را فرا میگیرد.

ویژگی های جغرافیایی طبیعی

استان تهران وسعتی معادل 18909 کیلومتر مربع دارد که از شمال به استان مازندران ، از جنوب به استان قم ، از مشرق به استان سمنان ، از مغرب به استان البرز و از جنوب غربی به استان مرکزی محدود می شود . استان تهران در دامنه جنوبی سلسله جبال البرز واقع است که دارای ارتفاعات بلند وزمینهای نسبتا پستی است.

دهستان سولقان در شمال غربی شهر تهران باجهت شمال شرق به جنوب شرق در موقعیت ریاضی 51 درجه و 9 دقیقه تا 51 درجه و 19 دقیقه طول شرقی و 35 درجه و49 دقیقه تا 35 درجه و25 دقیقه عرض شمالی واقع شده است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید