بخشی از مقاله

چکیده

هدف از انجام این تحقیق، بررسی تاثیر تمرینات موضعی شکم بر روی لیپید سرم زنان 20-30 - ساله - شهر کرج میباشد. که جامعه آماری پژوهش شامل زنان با دامنه سنی 20تا30 ساله و شاخص توده بدنی بالاتر از 30 واندازه دور کمر 80 سانتی متر و نمو نه ها از بین زنان چاق ثبت نام کرده درباشگاههای سطح شهرکرج که هیچ گونه فعالیت ورزشی نداشته بودند انتخاب شدند. گروه آزمودنی به مدت 18 هفته تمرینات موضعی شکم را انجام دادند. برنامه تمرینی ویژه عضلات شکم شامل 6هفته تمرین،هرهفته سه جلسه برروی آزمودنیها اعمال گردید..

قبل و بعد از برنامه تمرینی از تمامی شرکت کنندگان یک نمونه خون بین ساعت 7 تا 9 صبح گرفته شد.که از آزمونهای کلسترول تام - TC - و تری گلیسرید - TG - هر دو به روش کالری متری آنزیماتیک و با استفاده از کیت های آنزیمیکی انجام گردید. داده های آماری با استفاده از برنامه کامپیوتری SPSS و روشهای آمارتوصیفی و آماراستنباطی تجزیه و تحلیل شد بررسی یافتههای تحقیق نشان میدهد که هشت هفته تمرین موضعی موجب کاهش معنی داری در کلسترول و تری گلیسرید در آزمودنی ها شد.

-1 مقدمه

گسترش فناوری و ماشینی شدن زندگی، کم شدن تحرک جسمانی را برای انسانها به ارمغان آورده و این در حالی است که 70 درصد از بیماریها در اثر بیتحرکی بوجود میآیند.آخرین آمارهای جهانی حاکی از آن است که سال1387، حدود 2میلیون نفر در جهان به علت انجام ندادن فعالیتهای فیزیکی جان خود را از دست دادهاند و بیش از 60 درصد جمعیت جهان که اغلب آنان را زنان و دختران تشکیل میدهند، به میزان لازم از تحرک فیزیکی برای ارتقای سلامتی برخوردار نیستند. بررسیهای انجام شده در کشور هم نشان میدهد که 45 درصد ایرانیان دچار فقر حرکتی هستند

افزایش توده بدنی عامل بیش از 0/016کل باربیماری ها در دنیا است که به صورت درصد ناتوانی فرد درزندگی نشان داده می شود. در جوامع توسعه یافته 2تا 7 درصد کل هزینه های مراقبت های بهداشتی مرتبط به چاقی است، فقط در ایالات متحده مجموع هزینه های مستقیم وغیرمستقیم ناشی ازچاقی در سال2001حدود 123میلیارد دلارتخمین زده شده است. مطالعات نشان داده اند که وجود چاقی و اضافه وزن در اوایل میانسالی می تواند بیان کننده ی افزایش خطر بروز بیماریهای قلبی- عروقی طی دو یا سه دهه ی بعد زندگی افراد باشد

می توان امیدوار بود فعالیت بدنی مناسب در کاهش بیماریهای قلبی و عروقی نقش داشته باشد و همچنین تحقیقات مختلف نشان داده است که قطع تمرین - بی تمرینی - سبب تغییر در ترکیب بدنی می شود، بدین صورت که سبب انباشتگی چربی در بافت چربی و ترکیب بدنی می شود در چنین موقعی که افراد قادر به انجام تمرینات هوازی نیستند این پرسش مطرح می شود. که آیا با تمرینات موضعی می توان از تغییرات ناشی از قطع تمرین جلوگیری کرد

روبی وهمکارانش - - 1992 تمرینات باز کردن بازو را موردتحقیق قراردادند وبازوی دیگررا به عنوان کنترل درنظر گرفتند. عدم تمرین، کاهش چربی زیرپوست در دو بازوی تمرین کرده و تمرین نکرده به یک اندازه بود. همچنین ریمبرت وهمکاران - 2005 - مشاهده کردند که تمرینات شدید جهت کاهش چربی و تحریک اکسیداسیون چربی موثر است. با توجه به ابهامات موجود در مورد تاثیر برنامه تمرین موضعی شکم بر چربی زیر پوست و کل چربی بدن در تحقیق حاضرتلاش شده به این پرسش پاسخ داده شود که18 جلسه تمرین موضعی شکم چه تأثیری بر ترکیب بدن و لیپیدهای سرم زنان 25تا35 ساله دارد؟

-2 بیشینه تحقیق

اخوان طبیب وهمکاران - - 1387 در این مطالعه مقطعی توصیفی 6279 نفر از زنان انتخاب شدند . افراد برحسب مقادیر تری گلیسرید و دور کمر در چهار گروه به شرح زیر قرار گرفتند: گروه TgHWL - تری گلیسرید 165 mg/dl، دورکمر - 88 cm گروه TgHWHتری گلیسرید165 mg/dl > ، دور کمر  - 88cm،  گروه >165 mg/dl - TgLWLتری گلیسرید ،  >88 cm دورکمر - و گروهTgLWH - تری گلیسرید165 mg/d <،    دور کمر  . - 88cm برای مقایسه متغیرهای چهار گروه از آنالیز واریانس یک طرفه با حذف اثر سن و برای بررسی شیوع عوامل خطر در گروهها از آزمون رگرسیون لجستیک و همچنین آزمون کای دو استفاده شد. جهت مقایسه تغییرات بین گروهها از آزمون توکی - Tukey - استفاده شده است.

نتایج بدست آمده نشان دادند که در گروه TgHWH میزان کلسترول، LDL، تری گلیسرید، فشارخون، شاخص توده بدنی و قند خون بالاتر و میزان HDL پائین تر از سایر گروهها بود. همچنین شیوع عوامل خطر در این گروه نسبت به سایر گروهها بطور معنی داری بالاتر بوده حال آنکه در گروه TgLWH شیوع عوامل خطر کمتر از سایر گروهها بود.

ترتیبیان 32 - 1387 - زن یائسه کم تحرک به طور تصادفی به دو گروه تجربی 17 - نفر - و گروه کنترل 15 - نفر - تقسیم کرد. گروه تجربی تمرینات منتخب هوازی با 60-70درصدحداکثر ضربان قلب به مدت 10 هفته وهفته ای سه جلسه انجام دادند و از هردوگروه 17 بتا - استرادیول سرم - شاخصی از سرطان سینه - با استفاده از روش الکتروکمی لومینسانس، شاخص توده بدن، درصد چربی، و نسبت دور کمر به لگن قبل و بعد از 10 هفته برنامه تمرینی اندازه گیری شد. در پایان نشان داده شد غلظت 17 بتا - استرادیول و شاخص توده بدنی کاهش معناداری را بر اثر این تمرینات نشان دادند. در صورتی که تغییرات شاخص توده بدنی ، درصد چربی ، و نسبت دور کمر به اثر معناداری در تغییرات غلظت 17 بتا - استرادیول نداشتند.

جعفری وهمکاران - - 1387در این مطالعه تعداد130نفر بیمارایسکمیک مورد مطالعه قرار گرفتند که تعداد 65 نفر به عنوان گروه مورد و تعداد 65 نفر هم به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. با استفاده از نوار متحرک 1و طبق پروتکل بروس 2نتایج و مدت زمان تحمل تست ثبت گردید. یافته ها نشان داد BMI در گروه مورد و شاهد به ترتیب - 26/95 3/94 - و - 25/95 3/49 - بوده است و رابطه معنی داری بین BMI بالا و دردهای ایسکمیک قلبی و همچنین نتیجه تست تحمل ورزش وجود داشته است.و در نتیجه دردهای ایسکمیک قلبی در میان افراد با میانگین بالای - BMI - شایع است.

سردار وهمکاران 20 - 1378 - نفر از فرد بیمار دیابتی نوع اول دریک برنامه ورزشی شرکت دادند , برنامه تمرینی شامل 8هفته هر هفته 3 جلسه 45-60دقیقه فعالیت هوازی با شدت 60-80 درصد ضربان بیشینه بود که پیش وپس از 8 هفته فعالیت از آزمودنی ها نمونه ی خونی گرفته شد. یافت ها نشان دادند تغییر معناداری در قند خون ناشتا ،کلسترول تام ،HDL،LDL وBMIمشاهده نشد. اما تغیر معناداری در تری گلیسرید،درصد چربی بدن ،فشار خون سیستولی و دیاستولی ، ضربان قلب استراحتی و حداکثراکسیژن مصرفی به وجود آمد.

مک براید وهمکاران - 1984 - اثر تمرینات موضعی دراز نشست را بر اندازه سلول های ذخیره شده چربی نواحی مختلف بدن مورد بررسی قراردادند. بافت برداری چربی از سه ناحیه شکم ، تحت کتفی وسرینی بر روی 15 نفر گروه تجربی و 6نفر گروه کنترل ،قبل و بعد از یک دوره تمرینی 27 روزه دراز نشست انجام شد،تمرینات به صورت 5 روز در هفته و از یک روش اضافه بار تدریجی استفاده شد ، روز اول شامل 10بار درازنشست 7 تایی در مدت10ثانیه وبه مدت 10 ثانیه استراحت اینتروال و روز آخر نیز شامل 14 بار 24 تایی در مدت 30 ثانیه و30 ثانیه استراحت اینتروال می شد. کل درازنشت های انجام شده در حدود 5000تا بوده و حدود 200سلول چربی از محل برداشته شده بودو بعد از فتوگرافی و تعیین قطر سلول مشخص گردید که، کاهش معنی داری در قطرسلولهای ناحیه شکم ، تحت کتفی و ناحیه سرینی مشاهده گردید .

پولیت وهمکارانش - 1991 - در مطالعه ای تحت عنوان کاهش چربی شکم وپاسخ متابولیکی تمرینات ورزشی در زنان چاق نتیجه گرفتند که تجمع الای ذخیره چربی شکمی همراه با عوارض متابولیکی و افزایش خطربیماری ها ی کرونر قلبی است. برنامه تمرینی به مدت 90 دقیقه با 55 درصد حداکثر اکسیژن بیشینه ،3-4 بار در هفته برای یک دوره 14 ماهه بود. محققین افزایش معناداری در اکسیژن بیشینه و کاهش در توده چربی مشاهده کردند ، و توده بدون چربی تغییری نکرد. همچنین نتیجه گرفتندکه پاسخ های متابولیکی با کاهش توده موضع شکم ارتباط معنی داری دارد، که در نتیجه تمرین کاهش معنی داری در چربی شکم مشاهده شد.

دس پرس و همکارانش - - 1998 رابطه چاقی، چربی موضعی و میزان تری گلیسرید و HDL-Cرا در یک نمونه 76نفری از زنان قبل از یائسگی مورد بررسی قرار دادندو چنین نتیجه گرفتندکه در زنان چاق شاخص کمربه لگن بطور معنی داری با میزان تری گلیسرید و همچنین با چربی ناحیه شکمی همبستگی دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید