بخشی از مقاله

چکیده

در این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی به بررسی تاثیر هوشمندسازی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پرداخته شده است.جامعه آماری در این پژوهش عبارت است از کلیه ی دانش آموزان پایه پنجم مدارس هوشمند و عادی که در سال تحصیلی93- 94 در دبستان های شهرستان بیرجند در حال تحصیل بودند که این تعداد شامل 1200 دانش آموز پسر مدارس عادی و هوشمند را در بر می گیرد. نتایج تی نشان می دهد که بین نگرش نسبت به مدرسه در گروه دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی تفاوت معناداری وجود دارد و نگرش نسبت به مدرسه در دانش آموزان مدارس هوشمند نسبت به دانش آموزان مدارس عادی بیشتر می باشد. این نگرش در دروس مختلف هم با توجه به نوع کارایی و اهمیت هوشمند بودن مدرسه نیز قابل بررسی است.

کلمات کلیدی: هوشمندسازی ،دانش آموزان پایه پنجم،پیشرفت تحصیلی.

.1 مقدمه

تحولات سریع ناشی از کاربرد فن آوری اعم از فن آوری مولد و فن آوری اطلاعاتی در زندگی بشر تغییرات شگرفی را در ساختارهای صنعتی، اقتصادی، سیاسی و مدنی جوامع به وجود آورده است و این تغییرات، تأثیرات به سزایی در روند زندگی و کار مردم در سراسر جهان گذاشته و با روش های سنتی آموزش، یادگیری و مدیریت آموزش به طور جدی به مقابله پردا خته است . و استفاده از آن در آموزش و پرورش در سال های اخیر به طور چشم گیری افزایش یافته است و در حال حاضر از رایانه ها و فن آوری های مرتبط در بسیاری از مدارس در سراسر جهان استفاده می گردد.

به کارگیری گستردهی فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند آموزش و پرورش، همزمان با تحوّل در رویکردهای آموزشی درجهان، زمینهی شکلگیری مدارس هوشمند را فراهم آورده است. این مدارس از جمله نیازمندیهای کلیدی جوامع دانشبنیان میباشند و رویکردهای توسعهی مهارت های دانشی و کارآفرینی دانشآموزان را دنبال می نمایند. در این مدارس، فرایندهای یاددهی - یادگیری تقویت شده و محیط تعاملی یکپارچه برای ارتقای مهارتهای کلیدی دانشآموزان با تکیه بر فعالیتهای گروهی، در عصر دانایی محور فراهم می شود.

امروزه مهمترین دغدغه نظام آموزشی و پرورشی یک کشور، ایجاد بستری مناسب جهت رشد و تعالی سرمایههای فکری در جامعهی اطلاعاتی و دانایی محور می باشد. برای آنکه همه گروههای اجتماعیقادر باشند به طور مؤثّر در چنین جامعهای مشارکت داشته باشند، باید یادگیری پیوسته، خلاقیت، نوآوری و نیز مشارکت فعال و سازنده اجتماعیرا بیاموزند. تحقّق این امر مستلزم تعریف مجدد و نوینی از نقش و کارکرد مدارس به عنوان اصلی ترین نهادهای آموزشی در جامعه می باشد. امروزه نظام آموزشی کشور به مدرسهای نیاز دارد که با بهرهگیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات، امکان یادگیری پیوسته را فراهم نموده و فرصتهای نوینی را در اختیار افراد برای تجربهی زندگی در جامعه اطلاعاتی قرار دهد، به گونهای که این فناوریی نه به عنوان ابزار، بلکه در قالب زیرساخت توانمندساز برای تعلیم و آموزش حرفهای محسوب شود.

با توجه به اهمیت این موضوع در پژوهش حاضر به مطالعه و بررسی تاثیر هوشمندسازی کلاس درس در تعمیق و سرعت یادگیری دانش آموزان پرداخته شده است.محققان انگیزشی عقیده دارند که انگیزه پیشرفت، یک تعامل بین متغیرهای موقعیتی و انگیزه مربوط به فرد برای رسیدن به موفقیت است. این دو به طور مستقیم در پیش بینی رفتار، درگیر دو نوع انگیزه ضمنی و صریح هستند. انگیزه های ضمنی، خود به خود عمل می کنند و از آن به انجام وظیفه نیز نام برده می شود و از طریق مشوقهای ذاتی برای انجام کار تحریک می شوند. اما انگیزه های صریح از طریق انتخاب عمدی و اغلب برای دلایل بیرونی تحریک می شوند. نگرش نسبت به مدرسه شامل علاقه و عاطفه دانش آموزان نسبت به مدرسه است. میزان انطباق فراگیران با تکالیف آموزشگاهی ارتباط زیادی با نحوه نگرش آنها به مدرسه دارد. هرچه دانش اموزان نگرش مثبت تری به مدرسه داشته باشند از ادراک تحصیلی بالاتری نیز برخوردار خواهند بود . در مولفه نگرش نسبت به معلمان و کلاس ، نگرش نسبت به مدرسه و ارزش قائل شدن بین دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی تفاوت معناداری وجود دارد به طوری که در دانش آموزان مدارس هوشمند نسبت به دانش آموزان عادی بهتر می باشد .

.2بیان مساله

مدارس هوشمند، مدارسی هستند که همه فعالیت های جاری آن، به ویژه یادگیری، با تاکید بر جدیدترین دستاوردهای الکترونیکی و در ارتباط با شبکه جهان صورت می گیرد. این مدرسه به مثابه جایگزینی برای مدارس سنتی در نظر گرفته شده است . سه تفاوت عمده میان مدارس هوشمند و عادی قائل شده اند که هر سه بر محور یادگیری استوارند که عبارتند از: یادگیری خودیاب، یادگیری خودآهنگ، یادگیری خود راهبرد. برتری مدارس هوشمند بر اساس این سه گونه یادگیری ناشی از آن است که در این نوع مدرسه یادگیری نه تنها در کانون توجه قرار گرفته، بلکه در اختیار و تحت تدبیر و هدایت خود دانش آموز قرار گرفته است .

از این حیث است که مدارس هوشمند در برابر مدارس سنتی و عادی می ایستد که در آن آموزش، محور است و دانش آموز در موضعی انفعالی قرار می گرفته و بنابراین اختیار و تدبیر امور در کف معلم نهاده شده است. از این رو، گفته اند که در یک مدرسه به واقع هوشمند نقش معلم از دانشوری در صحنه به مددرسانی در حاشیه تغییر می کند. روان شناسان معتقدند ، نگرش مفهومی ذهنی است که احساسات مطبوع یا نامطبوع را نسبت به یک موضوع توصیف می کند.نگرش نسبت به مدرسه شامل علاقه و عاطفه دانش آموز نسبت به مدرسه است. پژوهش ها نشان می دهد که میزان انطباق فراگیران با تکالیف آموزشگاهی ارتباط زیادی با نحوه نگرش آنها به مدرسه دارد .

با توجه به اهمیت این موضوع در پژوهش حاضر به مطالعه و بررسی تاثیر هوشمندسازی کلاس درس در تعمیق و سرعت یادگیری دانش آموزان پرداخته شده است.محققان انگیزشی عقیده دارند که انگیزه پیشرفت، یک تعامل بین متغیرهای موقعیتی و انگیزه مربوط به فرد برای رسیدن به موفقیت است. این دو به طور مستقیم در پیش بینی رفتار، درگیر دو نوع انگیزه ضمنی و صریح هستند. انگیزه های ضمنی، خود به خود عمل می کنند و از آن به انجام وظیفه نیز نام برده می شود و از طریق مشوقهای ذاتی برای انجام کار تحریک می شوند. اما انگیزه های صریح از طریق انتخاب عمدی و اغلب برای دلایل بیرونی تحریک می شوند.

نگرش نسبت به مدرسه شامل علاقه و عاطفه دانش آموزان نسبت به مدرسه است. میزان انطباق فراگیران با تکالیف آموزشگاهی ارتباط زیادی با نحوه نگرش آنها به مدرسه دارد. هرچه دانش اموزان نگرش مثبت تری به مدرسه داشته باشند از ادراک تحصیلی بالاتری نیز برخوردار خواهند بود . در مولفه نگرش نسبت به معلمان و کلاس ، نگرش نسبت به مدرسه و ارزش قائل شدن بین دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی تفاوت معناداری وجود دارد به طوری که در دانش آموزان مدارس هوشمند نسبت به دانش آموزان عادی بهتر می باشد .

.3اهمیت و ضرورت پژوهش

بررسی مقایسه انگیزه پیشرفت، نگرش نسبت به مدرسه و پیشرفت تحصیلی مدارس هوشمند و عادی دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان بیرجند می تواند دست اندرکاران در سطح وزارتی کمک کند تا دریابند که مقایسه مدارس هوشمند و عادی تا چه اندازه می تواند در انگیزه پیشرفت، نگرش نسبت به مدرسه و پیشرفت تحصیلی نقش دارد. زیرا فناوری اطلاعات و ارتباطات از لحاظ دسترسی به منابع و توزیع هم دارای کارکردهای قابل ملاحظه ای هستند و به سبک یادگیری فراگیران توجه دارد. آن ها می توانند با توجه به سرعت یادگیری و سبک های فیزیولوژیک خود و در زمان ها و مکان های مختلف مطالعه کنند .

.4هدف کلی

بررسی تاثیر هوشمندسازی مدارس در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر پایه پنجم شهرستان بیرجند

.5اهداف جزئی

1 -بررسی تفاوت نگرش نسبت به مدرسه  در دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی.

2 -بررسی تفاوت پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی.

.6روش پژوهش

این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری در این پژوهش عبارت است از کلیه ی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی مدارس هوشمند و عادی که در سال تحصیلی 93- 94 در دبستان های شهرستان بیرجند مشغول به تحصیل می باشند. که این تعداد شامل 1200 دانش آموز را در بر می گیرد.از این تعداد نفر 600 دانش آموز پسر در مدارس عادی و 600 نفر دانش آموز پایه پسر در مدارس هوشمند مورد بررسی قرار گرفتند.

.7نمونه آماری و شیوه نمونه گیری :

برای تعیین حجم نمونه از فرمول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان استفاده شد ، 300 دانش آموز مدارس عادی و 300 دانش آموز مدارس هوشمند بعنوان نمونه ،از طریق روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. نمونه مورد از بین دانش آموزان مشغول به تحصیل در پایه پنجم ابتدایی مدارس شهرستان بیرجند انتخاب شدند . به این ترتیب حجم نمونه مورد نظر در این پژوهش 600 دانش آموز پسر پایه پنجم ابتدایی مدارس عادی و هوشمند می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید