بخشی از مقاله

چکیده:

فعالیت گردشگری امروزه به عنوان یکی از مهمترین و پویاترین فعالیت ها در جهان مطرح است، به طوری که شمار گردشگران خارجی و داخلی و میزان درآمدزایی آن در سطح جهانی پیوسته رو به افزایش است. بسیاری از کشورها به صورت فزاینده ای به این حقیقت واقفند که برای بهبود وضعیت اقتصادی خود باید ابتکار عمل به خرج دهند و درصدد یافتن راه های تازه ای برآیند.

یکی از این روش ها که e- Tourism - طی سه دهه اخیر اهمیت فراوانی پیدا کرده و توجه اکثر کشورهای جهان را به خود جلب کرده است، گردشگری الکترونیک - است. از این رو با توجه به اهمیت این موضوع و تأثیر به سزای آن در رشد اقتصادی کشورها، مقاله حاضر به بررسی تأثیر توسعه گردشگری الکترونیک بر رشد اقتصادی سواحل مکران می پردازد.

روش تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی می باشد و در این مقاله پس از نگارش مقدمه، مفهوم گردشگری و گردشگری مجازی ، به تاریخچه کاربرد فن آوری اطلاعات در صنعت گردشگری اشاره شده است، سپس مزایا و چالش های گردشگری مجازی بیان شده و راه های توسعه گردشگری الکترونیک به تفصیل شرح داده شده است. رشد اقتصادی و اثر گردشگری الکترونیک بر آن و رابطه این دو متغیر به صورت شماتیک و مدل مفهومی به همراه راهکارهای مناسب برای تحقق این امر در انتهای مقاله ارائه شده است.

مقدمه

امروزه، با شروع قرن بیست و یکم صنعت گردشگری به یکی از پر درآمدترین صنایع دنیا تبدیل شده، رقابت فشرده ای در میان بسیاری از کشورهای جهان برای جذب جهانگردان به چشم می خورد و صنعت توریسم به عنوان صنعتی پویا و با ویژگی های منحصر به فرد، بخش مهمی از فعالیت های اقتصادی و تولیدی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را به خود اختصاص داده است، به طوری که براساس پیش بینی انجام شده ای توسط سازمان جهانگردی در سال 2020، حدود یک میلیارد و پانصد و شصت میلیون نفر به گردشگری خواهند پرداخت و درآمدهای ناشی از گردشگری بین المللی در این سال به یک و نیم تریلیون - . همچنین، بیش از 150 کشور، گردشگری یکی از پنج منبع مهم کسب ارز خارجی است؛ Unwto, 2007دلار خواهد رسید و در 60 کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است 

چند فرهنگی و تاریخی تمدنی پشتوانه از گیری بهره و محیطی منابع سرشار از برخورداری با ایران است که در حالی   این جایگاه نتوانسته کارکردها، این شکوفایی، به لحاظ اما است، برخوردار گردشگری صنعت توسعه ای برای ویژه قابلیت از ساله هزار کشور در اقتصاد بخش از این به توجه از مانع نفتی، درآمدهای بر محصولی متکی تک کند، زیرا اقتصاد کسب را درخور توجهی نفتی درآمدهای به که ایران با کنند کسب می گردشگری از را خود اقتصادی منابع که مهمترین کشورهایی مقایسه شده است،نشان می دهد

ایران در را گردشگری توسعه اقتصادی است اهمیت متکی امروزه، برخلاف گذشته که افراد معدودی می توانستند در فرآیند گردشگری مشارکت داشته باشند، افزایش روز افزون تعداد گردشگران، گویای تبلور یافتن گردشگری به عنوان یک نیاز است، همین امر ضریب تاثیرگذاری گردشگری را افزایش داده است

از این رو بسیاری از کشورها در رقابتی نزدیک و فشرده در پی افزایش بیش از پیش منافع و عواید خود از این فعالیت بین المللی اند، لذا امروزه به منظور تنوع بخشیدن به منابع رشد اقتصادی و درآمد های ارزی و هم چنین ایجاد فرصت های کارآفرینی در کشور، توسعه صنعت گردشگری از اهمیت فراوانی برخوردار است. به طوری که امروزه توسعه و ارتقای گردشگری به طور وسیعی به خصوص در کشورهای در حال توسعه پذیرفته شده و در دستور کار دولت ها قرار گرفته است

از سوی دیگر، در سالهای اخیر انگیزه های جهانگردی نیز دستخوش تحول اساسی شده و اغلب توریست را افرادی تشکیل می دهند که گریزان از آلودگی شهرهای بزرگ، به دنبال طبیعت بکر و هوای پاک، سر به کوه و جنگل و دریا می نهند - لولویی، . - 292 : 1382 با این وجود که سالهاست دامنه گردشگری، از میدان محصور مکانهای باستانی به محیط طبیعی رخت کشانده، و در این میان نقش شهرهای ساحلی به عنوان یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری، اهمیتی روز افزون یافته است.

بنابراین، سرمایه گذاری در زیرساخت های گردشگری و استفاده از توان های بالقوه منطقه ای به منظور جذب گردشگری، یکی از راههای مناسب، بدین منظور است. توسعه گردشگری به عنوان مجموعه فعالیت های اقتصادی، تأثیر بسزایی در تقویت بنیان های اقتصادی جوامع دارد و نقش گردشگری به عنوان منبع جدیدی برای ایجاد اشتغال، کسب درآمد، دریافت های مالیاتی بیشتر، جذب ارز و تقویت زیر ساخت های اجتماعی که موجب رشد و توسعه سایر صنایع می شود در قالعاده فو زیست محیطی و فرهنگی اجتماعی، تاثیرات مطالعات متعدد مورد تایید قرار گرفته است شود

گردشگری

بنظر می رسد در تعریف واژه گردشگری، نوعی گستردگی و ناساختاری وجود دارد. از نظر انجمن آماری سازمان ملل - 1993 - گردشگری شامل فعالیت های افراد از جمله مسافرت به مکان هائی خارج از محیط معمول زندگی و ماندن در آن جا برای کمتر از یک سال به منظور تفریح، تجارت و هدف های دیگر می شود. گردشگری از سه ویژگی اصلی برخوردار است که عبارتند از:

-1 ناملموس بودن خدمات؛ بدین معنی که در بیشتر اوقات، قبل از خرید، مشتری قادر به دیدن، لمس کردن و یا آزمودن محصول گردشگری - اقامت، تور و... - نیست.

-2 خدمت در محل خرید مصرف می شود و قابل انتقال و جابه جایی نیست

-3. مردم و محل خدمت بخشی از آن خدمتند.

از این رو گردشگری بسیاری از بخش های جامعه را دربرمی گیرد. این سه ویژگی نشان می دهند مردمی که در محلی خاص زندگی و کار می کنند، فقط کالا و خدمات تولید نمی کنند، بلکه بسیاری از آنها بخشی از کالا و خدمات تولیدی هستند. -

گردشگری فعالیتی چن منظوره است که در مکانی خارج از محیط عادی گردشگر انجام می  شود و هدف آن تفریح، تجارت و یا فعالیت های دیگر است.

گردشگری ساحلی

توریسم ساحلی از قدیمی ترین انواع گردشگری است. به طوری که سابقه برخی از تفرجگاه های ساحلی به قرن 19 باز می-گردد. در ابتدای امر این فضاها، مختص افرادی بود که تنها برای دیدار از سواحل دریا مراجعه می کردند، اما در دهه های اخیر بازار گردشگری ساحلی اغلب ترکیبات متنوعی از انواع اقامت و استفاده گردشگران - به ویژه در طول تابستان- تجربه کرده و با رقابتی فزاینده نیازمند سرمایه گذاری های عمده در زمینه زیرساخت ها و ایجاد تسهیلات و حفاظت منابع طبیعی اعم از دریا، سواحل، تالاب ها و سایر میراث طبیعی است.

در حقیقت زمان ارضای گردشگر ساحلی، تنها با عواملی چون خورشید، دریا و ماسه سپری شده و گردشگر مدرن امروزی در جستجوی فعالیت ها و تجربیات متفاوتی است. - ترکیبی از فعالیت های ورزشی، تفریحی، فرهنگی و میراث طبیعی و... - از میان تمامی فعالیت هایی که در مناطق ساحلی انجام می گیرند، هیچکدام به گستردگی و تنوع توریسم و تفریحات ساحلی نیستند. به طوری که طبیعت پویای این بخش و وسعت تقاضا، اغلب طرح های مربوطه را در زمره طرح های ملی و منطقه ای قرار می دهد و کل سواحل به صورت مستقیم و غیرمستقیم تحت تأثیر آن قرار می گیرند. آب پاک، سکونتگاه های ساحلی سالم و محیطی ایمن و لذت بخش، نیازهای گردشگری ساحلی موفق است. به همین صورت آبزیان و منابع دریایی - ماهی ها، نرم-تنان، تپه های مرجانی و تالاب ها - نیز از اهمیت برخوردارند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید