بخشی از مقاله

چکیده

این تحقیق تحت عنوان رابطه بین مهارت مدیریت زمان با استرس شغلی دانشگاه دماوند انجام شده است.روش تحقیق در این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از نظرنحوه گردآوری داده ها توصیفی -همبستگی است.جامعه آماری دراین پژوهش کلیه کارکنان اداری دان شگاه دماوند می با شد که تعداد آنها 155نفر می با شد. حجم نمونه 108 نفرکه با ا ستفاده از جدول مورگان وروش نمونه گیری تصادفی ساده محاسبه شده است. ابزار گردآوری داده هادر این پژوهش پر س شنامها ستاندارد - بومی شده - 38 سوالی lمدیریت زمان وپر س شنامه ا ستاندارد57 سوالی رایس - 1992 - می با شد.

روایی پرسشنامه ها محتوایی است و پایایی پرسشنامه ها بااستفادهازآلفای کرونباخ وضریب پایایی - - 0/714 برای پرسشنامه مدیریت زمان و ضریب پایایی - - 0/759 برای پر س شنامه ا سترس شغلی موردتاییدقرارگرفت.داده ها تو سط نرم افزارspss مورد تجزیه وتحل یل قرار گرفتودربخش آ مارتوصیفی - م یانگین،م یا نه،انحراف اس تا ندارد - ودر بخش آ مار استن باطی اب تدا ازآزمون کلموگروف،ا سمیرونف جهت ت شخیص نرمال بودن داده ها ا ستفاده شد.چون داده ها نرمال ت شخیص داده شدند سپس از آزمون همب ستگی پیر سون ورگر سیون ا ستفاده شدونتایج بد ست آمده بدین شرح ا ست: بین کلیه مولفه های مدیریت زمان واسترس شغلی رابطه معنادار مشاهده گردید و بیشترین رابطه مربوط به مولفه برنامه ریزی با ضریب - 0/619 - وکمترین رابطه مربوط به مولفه مدیریت ارتباطات باضریب - -0/363 - بوده است.

مقدمه

در دنیای امروز متخ ص صان معتقدند که صرف دا شتن سرمایه و دانش برای ک سب موفقیت در کار کافی نمی با شد یکی از عوامل مؤثر در راه ک سب و کار ا ستفاده صحیح از زمان ا ست که در فرهنگ مدیریت آن را مدیریت زمان می نامند. یکی از بیماری های مدیریت در سازمان های دولتی عدم استفاده صحیح و مؤثر از وقت است، به لحاظ عدم انجام کارهای سازمانی در موعد مقرر زمینه های بروز بحران به وجود می آید. یکی از شاخص هایی که با آن می توان در مورد ماهیت فرهنگ اجتماع یا سازمان ق ضاوت کرد زمان ا ست، زیرا ا ستفاده از زمان به عنوان یک منبع، شاخ صی برای کارآمدی مدیریت یک سازمان است.

به منظور مدیریت زمان و کنترل وقت، صاحب نظران به مهارت های مختلفی از مدیریت زمان اشاره کرده اند.مهارت های سازمانی مدیریت زمان تفویض اختیار، اولویت بندی اهداف، برنامه ریزی دقیق، ایجاد هدف مشخص، مدیریت جلسات.مهارت های فردیمدیریت زمان توانایی در گفتن نه، انضباط فردی انچه در هزاره جدید سلامتی و بهدا شت افراد را تهدید میکند سرطان یا بیماری قلبی نی ست بلکه ا سترس عامل ا صلی ان ا ست به این دلیل که میزان ا سترس در همه جوامع درحال افزایش ا ست می دانیم که ا سترس و عکس العمل های هیجانی مطابق با اضطراب و افسردگی باعث می شودسریعتر بیمار شویم شاید در صورت ابتلا به انواع سرطان اگر تحت استرس یا اف سردگی با شیم دچار مرگ زودرس می شویم تحقیقات اخیر ن شان میدهدکه ا سترس مزمن ق سمت های مختلف مغز مانند حافظه که درامرهیجانات و عملکردهای شناخت دخالت دارنددر معرض ا سیب های زیادی قرار می گیردبه دلیل این م سایل ضروری ا ست ا سترس را در زندگی پر دغدغه خود تحت کنترل دراوریم.

این امر مهمتر از رفاه مادی و اقت صادی و خانوادگی است زیرا اگر سلامتی و کارکردهای ذهنی ما تحت استرس شدیدو مزمن کاهش یابدقادر نخواهیم بوداز نتیجه زحمات ثروتها و اموال شخ صی و ارتباط با نزدیکان لذت ببریم. امام سئله مورد نظر ما دراین تحقیق ا سترس شغلی است استرس ناشی از شغل استرسی است که فرد معینی بر سرشغل معینی دستخوش ان می شود دراین تعریف هم ویژگیهای فردوهم عوامل شغلی در فرایند ا سترس شغلی دخیل دان سته می شود.پس میتوان گفت که واکنش متقابل میان شرایط کار و ویژگیهای فردی شاغل چنان ا ست که خوا سته های محیط کار بیش از ان ا ست تافرد بتواند از پس ان براید - آلتیمایر، ترجمه خواجه پور،. - 36 :1377 درکشور انگلستان خدود 30 درصد از کل مرخصی های استعلاجی به علت استرس و اضطراب می باشد که هزینه زیادی بر سازمان های مربوطه تحمیل می نماید.

جالب ا ست که بدانیم در ک شور آمریکا هزینه های نا شی از ا سترس حدوداً برابر با هزینه های ناشی از بیماری های قلب و عروق، یاهزینه های ناشی از سرطانبوده است - همتی، . - 59 :1381 در ک شور ژاپن سالانه فقط 3/5 دقیقه تأخیر در شبکه سرا سری مترو رخ می دهد اما در همین زمان شهروندان تهرانی 1/7 میلیارد ساعت از عمر خود را در راه بندان ها به هدر می دهند. همچنین طبق ارزیابی های به عمل آمده در صنایع کشورهای مختلف کار مفید هر فرد در هفته در کره 72 54، در ژاپن 60 49، و در آمریکا 40 36 ساعت است.

در حالی که این رقم در ایران فقط 9 6 ساعت در هفته می باشد. این اخطار ما را متوجه این نکته می سازد که به هوش باشیم و در مورد نحوه ی صرف وقت هو شیارانه تر برخورد کنیم - حافظی و همکاران، . - 23 :1387 از این رو اقدام ا سا سی جهت کنترل ا سترس آن است که محیط بر استرس را پیش از آن که منجر به نشانه ها و عوارض - روانی، رفتاری، فیزیولوژیکی - شود شناسایی کرده و از ایجاد این عوارض جلوگیری کرد. یکی از راه هایی که می توان از طریق آن اقدام به پی شگیری از ا ستر سی شغلی کرد به کارگیری مهارت های مدیریت زمان است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

یادگیری مهارت های مدیریت زمان باعث می شود که فرد از انرژی بیشتر و استرس کمتری برخوردار شود و فرد احساس کند به محیط و سرنوشت خود مسلط است ولی در صورتی که مهارت های مدیریت زمان را نداند فکر می کند تابع محیط بیرون است. با توجه به این مسئله به کارگیری مهارت های مدیریت زمان یکی از راهبردهای مؤثر در جهت کاهش ا سترس ا ست. لذا در این تحقیق سعی می شود به این سئوال پاسخ داده شود که آیا بین استفاده از مهارت های مدیریت زمان در میان کارکنان با کاهش استرس شغلی آنان رابطه وجود دارد؟

روش شناسی تحقیق

نوع تحقیق: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظرنحوه گردآوری داده ها توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری، حجم نمونه وروش نمونه گیری: جامعه آماری در این پژوهش کارکنان دانشگاه آزاد دماوند می باشد که تعداد آنها در سال - 155 - 95نفر می باشد.حجم نمونه 108 نفر که با استفاده ازجدول مورگان و روش نمونه گیری تصادفی ساده محاسبه شده است.

ابزارگردآوری داده ها: جهت جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه به شرح زیر استفاده شده است:

-1 پرسشنامه مهارت مدیریت زمان: این پر س شنامه 38 سوالی مربوط به لاکین می با شد که بومی سازی شده و تو سط هفت محقق دیگر مورد استفاده قرارگرفته است، مولفه های آن - هدفگذاری، برنامهریزی، اولویت بندی، تفویض اختیار، مدیریت ارتباطات، مدیریت جلسات - است. روایی پرسشنامه محتوایی است و پایایی پرسشنامه، ابتدا پرسشنامه بین گروه 30 نفره اجراگردید و پایایی آن بااستفاده از آلفای کرونباخ وضریب پایایی0/714مورد تایید قرار گرفت.

-2 پرسشنامه استرس شغلی: این پرسشنامه استاندارد است دارای 57سوال است مربوط به فیلیپ رایس - 1992 - میباشد مولفه های آن - وضعیت جسمانی، علاقه شغلی، روابط بین فردی - است.  روایی پرسشنامه محتوایی است که بااستفاده ازنظرمتخصصان واستادراهنماتاییدشدوپایایی پرسشنامه بااستفاده ازآلفای کرونباخ وضریب 0/759 موردتاییدقرار گرفت. روش تجزیه و تحلیل دادهها: برای تحلیل ا ستنباطی ابتدابه منظورم شخص شدن و ضعیت نرمال بودن داده هاازآزمون کلموگروف-اسمیرنف استفاده شد.باتوجه به نرمال بودن داده هاازضریب همبستگی رگرسیون و پیرسون استفاده شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید