بخشی از مقاله

آب و هوا مهمترین عامل در توسعه صنعت توریسم محسوب می شود که همراه با موقعیت جغرافیایی، توپوگرافی، چشمانداز، پوشش گیاهی و جانوران، به عنوان یکی از مهمترین منابع پایه محلی در توسعه صنعت گردشگری نقش ایفا میکند. در این پژوهش که با هدف تحلیل زمانی آسایش اقلیمی در شهر برزک صورت گرفته است از داده های هواشناسی ایستگاه کلیماتولوژی برزک، در یک دوره آماری 12 ساله - - 1392-1380 و همچنین آمار ایستگاه تبخیرسنجی در یک دوره آماری 30 ساله - 1392 - - 1360 استفاده شده است.

روش ارزیابی شرایط اقلیمی برای گردشگری شاخص اقلیم گردشگری - TCI - می باشد.نتیجه بررسی ها بر اساس شاخص مورد نظر نشان می دهد که 10 ماه از سال شرایط خوب تا عالی از نظرآسایش قلیمی برای گردشگری در منطقه فراهم است و ماههای اردیبهشت ، خرداد، شهریور و مهر به دلیل تعدیل شرایط دمایی و عدم بارش باران بالاترین کیفیت را برای آسایش اقلیمی گردشگران فراهم می کند. ماه های فصل سرد سال - آذر،دی ، بهمن - ، به دلیل بارش باران و همچنین افت دما از شرایط مناسبی برای گردشگری برخوردار نمی باشند.در نهایت می توان گفت که شرایط آسایش حرارتی از اوایل اردیبهشت تااوایل مهر در شهربرزک حاکم می شود.

-1 مقدمه

آب و هوا مهمترین عامل در توسعه صنعت توریسم محسوب می شود که همراه با موقعیت جغرافیایی، توپوگرافی، چشمانداز، پوشش گیاهی و جانوران، به عنوان یکی از مهم ترین منابع پایه محلی در توسعه صنعت گردشگری نقش ایفا میکند. بدین ترتیب میتوان گفت که آب و هوا دارای خصیصه یک ثروت عظیم طبیعی است که با تأثیرگذاری بر منابع محیطی، طول مدت و کیفیت توریسم، سلامتی گردشگران و حتی تجارب شخصی گردشگران را نیز کنترل میکند - ذوالفقاری، . - 2 :1385 برای پیشبرد این شاخه علمی از قرن ها پیش تحقیقات بسیاری در زمینه آسایش آب و هوایی محل سکونت انسان انجام شده است.

منظور از آسایش شرایط انسان مجموعه شرایطی است که از نظر حرارتی حداقل برای 80 درصد از افراد مناسب باشد یا به عبارت دیگر انسان تحت آن شرایط نه احساس سرما نه احساس گرما کند. در شکل گیری شرایط آسایش انسان از دیدگاه اقلیمی چهار عنصر نقش عمده دارند. این عناصر عبارتند از دما، رطوبت، باد و تابش. در بین عناصر آب و هوایی دما و رطوبت تأثیر بیشتری در سلامت و راحتی انسان دارند و به این دلیل بیشتر مدل های سنجش آسایش انسان بر این دو عنصر استوار شده است - جهانبخش، . - 1377 از قرن ها پیش تحقیقات بسیاری در زمینه آسایش آب و هوایی محل سکونت انسان انجام شده است.

اولگی1 اولین کسی بود، که در سال 1963 یک نمودار زیستB اقلیمی ارائه نمود، این نمودار بر اساس داده های آب و هوایی جهت برآورد نیازهای آسایش حرارتی انسان و طراحی ساختمان تدوین گردید - ساری صراف و همکاران. - 2 :1389 بهرامی - - 1386 شرایط آسایش اقلیمی شهر سنندج را بر اساس داده های سازمان هواشناسی طی سال های آماری - - 1964 - 2004 بر اساس مدل های برادران اولکی ، ماهانی ؛ و اوانز مورد ارزیابی قرار داده است. محمدی و سعیدی - 1387 - بر اساس مدل ها و شاخص های زیست اقلیمی آسایش انسان را در شهر قم مورد ارزیابی قرار دادند.

در این مطالعه از شاخص اقلیم ترجونگ ، بیکر، فشار عصبی و ترموهیگرومتریک استفاده شده است. رنجبر و همکاران - 1389 - ، ارتباط بین عناصر آب و هوایی، با روند گردشگری سالانه در شهرستان مروردشت را مورد مطالعه قرار داده و برای ارزیابی شرایط اقلیمی از نمایه TCI استفاده نمودند. طبق نتایج این شاخص، ماههای فصل بهار و پاییز - آوریل، مه، سپتامبر، و اکتبر - از نظر اقلیمی بهترین شرایط را برای گردشگری و گذراندن اوقات فراغت دارند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید