بخشی از مقاله

چکیده

از آنجا که اقتصاد غربی مکتبی مجزا از مکتب اقتصاد اسلامی می باشد لذا در این مقاله سعی بر آن است تا تولید ناخالص داخلی ای را نمایان سازد که نشان دهنده ی دارایی های اقتصادی کشور در دیدگاه اسلام است.

باتوجه به اینکه یکی از مسئله های جامعه ی امروز جهان از دید گاه مکتب غرب انفجار جمعیت و انجام سیاست های ضدجمعیتی می باشد لذا این تحقیق با پذیرش اهمیت جمیعت در الگوی اقتصاد اسلامی پیشرفت با روش نظریه پردازی داده بنیاد بر آن است جمعیت را در یک معادله ی تولیدناخالص داخلی اسلامی معرفی نماید.

نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که با گام نهادن در این راستا پیشرفت های شایانی در الگوی اسلامی ایرانی شکل خواهد گرفت. در این میان لازم است تا با پذیرش ارزشمندی انسان در جامعه ی اسلامی ایرانی به عنوان یک نیروی محرکه و خلاق در راستای جامعه ی عمل پوشاندن به آن تلاش گردد تا از انحطاط های جامعه ی غربی و کنار رفتن روح دینی جلوگیری شود.

.1مقدمه

همان گونه که می دانیم برای آنکه یک نظام شناسایی شود لازم است اهداف و مبانی آن تبیین گردند. از انجایی که اهداف هر نظام مبتنی بر ارزش های آن نظام است در نتیجه میتوان علت اصلی تفاوت در نظام ها را تفاوت در ارزش های آن ها دانست. لذا می توان چنین نتیجه را برداشت کرد که اهداف و مبانی اقتصاد اسلامی بر گرفته از ارزش های ان می باشد. - سدیدی، - 1390 اسلام هدف از خلقت بشر را تکامل معنوی دانسته و سایر اهداف را در راستای رسیدن به این هدف بیان نموده است. لذا اموری همچون مسائل اقتصادی لزوم به توجه در راستای رسیدن بدان هدف والای انسانی دارند.

مبحثی که در این جا مطرح است ارزشی است که انسان به اقتصاد اعطا می کند و ارزشی که اقتاد برای وی در نظر می گیرد. به عبارت دیگر ارزش کار اسنان و ارزش انسان. در این مبحث با وجود نظریه های مخالفی که مالتوسیان ارائه کردند اما نظریات مثبتی نیز در این زمینه مطرح شده است که البته به طور ذاتی مورد توجه و اهمیت است اما نیتی که چنین اقتصاددانانی داشته اند استفاده از نیروی انسان برای افزایش ردش اتقاصادی بوده به دون توجه به ارزش ذاتی انسان چنان چه که مارس در کتاب خود با عنوان مزد، سود و بها به این مبحث پرداخته و بر تنیجه ی گفته شده مهر تأکید زده است.

وی معتقد است که ارزش هر کالا با ارزش کار بیان می شود و ارزش کار مستقیما خود کار نیست بلکه نیروی کاری است که کارگر عرضه نموده است. وی همچنین حقیقت پنهان شده توسط توماس هابس را آشکار می کند و اظهار می دارد که ارزش و قدر انسان همانند کلیه ی کالاها قیمت اوست. و در ادامه قیمت انسان را در حد ارزش وسائل زندگی وی می داند و عتقد به تقسیم مزد عادلانه را دارد درحالی که در اقتصاد سرمایه داری مبحثی تحت عنوان عدالت نمی گنجد و اصولا تقسیم عادلانه از منظر سرمایه داری متفاوت است.

در این نظام به ارزش های آتی که نیروی انسانی ایجاد کننده ی آن است چشم پوشانده و اکنون را می نگرند درحالی که رشد آتی نیازمند توجه به ارزش های آتی است که انسان ایجاد کننده ی آن است. آنچه که مارکس در ادامه ی بیانات خود به آن می پردازد ارزش اضافی است که آن را سود قلمداد می کند. اید به توان نتجه گرفت که مارکس به گونه ای قسمتی از هدف نظام سرمایه داری را آشکار نموده و آن میزان کار اضافی می باشد که کارفرما نیروی کار را مجبور به انجام آن می دارد. تا از این طریق سود حاصل خود را بالا برد.

از آنجا که جامعه ی امروز غرب با توجه به الگوی معرفی بزرگانشان در جهت توسعه و تکامل زندگی افراد برآمده اما از توجه به زندگی معنوی و اخلاقیات جهت حفظ نظام خانواده و تکامل معنوی باز مانده است لذا لازم است تا الگویی برای پیشرفت تدوین گردد تا معایب چنین پیشرفتی را نیز بپوشاند. از آنجا که نظام اسلام و مکتب اقتصاد اسلامی در راستای تدوین چنین الگویی می باشد لذا باید الگویی متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی تدوین گردد تا علاوه بر نیازهای جسمانی، نیاز روح که همان معنویت است را نیز دربرگیرد

با توجه به اینکه طبق بیانات رهبر معظم انقلابمدﱠ-ظِلﱡه العالی- تنها راه استمرار و اقتدار ملی و اقتصادی کشور ایران ترسیم عرصه ای جدید با عنوان اقتصاد مقاومتی می باشد،لذا لازم است تا مجموعه شاخص ها و سیاست های اقتصاد ملی آن را تدوین نموده و مسیر درست آن را مشخص سازیم

می دانیم که مفهوم پیضرفت یک مفهوم خواستنی و نیکویی است، باتوجه به این که امروزه در تمام کشورها تمایل به توسعه و توسعه پافتگی داشته و تابع میل به بهره وری از اشیاء مصرفی میباشند در کشور انقلاب اسلامی نیز لازم است الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تدوین و تهیه شود

.2پیشینه تحقیق

.2-1نظریات جمعیت از دیدگاه اقتصاددانان

بر اساس مطالعات انجام گرفته مالتوس جزوه نفرات اول اقتصادی است که دیدگاه منفی درباره اثرگذاری جمیعت بر اقتصاد و رشد را مطرح کرد با وجود دیدگاه مخالفی که اقتصاددان کثیری همچون مالتوس نسبت به جمعیت داشتند و حتی امروزه مسئله ی انفجار جمعیت را مطرح نموده اند اما اقتصاد دانانی همچون ارو معتقد اند که جمعیت یک متغیر وضعیت است که با کنترل آن میزان رشد محدود می شود لذا باید برای توسعه پایدار کردن اقتصاد در ازدیاد جمعیت کوشید

.2-2روش های ارزشگذاری در اقتصاد

آنچه در اقتصاد ارزشگذاری می شود کالا هستند. در اقتصاد کالاها در یک تقسیم بندی به دو دسته ی کالاهای بازاری و کالاهای غیر بازاری تقسیم می شوند. برای کالاهای غیربازاری در علوم اجتماعی و علوم انسانی پنج روش معمول وجود دارد که ممکن است گاها تداخلم معنایی داشته باشند. از طرفی چون اقتصاد به عنوان یک علم انسانی و اجتماعی شناخته می شود چنین روش هایی در آن استفاده می شود:

الف - شناسایی: شناسایی عبارت است از تحلیل ساختاری ابژه مورد نظر که شمال انواع شناسایی همچون شناسایی فیزیکی، جغرافیایی، اجتماعی، مردم شناسی و ... .

ب - توصیف متکاثف: کلمه متکاثف در لغت نامه دهخدا به معنای نظیر، درهم، متراکم و انبوه آورده شده است. پس می توان گفتکه در این روش با مطرح کردن و درک نظام های اساسی به شناختی تقریبا واقعی از رفتار می توان رسید.

ج - تحلیل نگرشی: در این روش می توان فنون متفاوتی از جمله روش های بررسی اجتماعی، اندازه گیری روان سنجی و ... را قرار داده و انواع فنون استنباط را به کار برد.

دکتر احمد سیف در کتاب اقتصاد سیاسی خود در مبحث »درباره بحران« به مسئله ارزش گذاری در نظام سرمایه داری با استفاده از پول پرداختند و برای پول نقش مرکزی و اساسی در این نظام دانستند. ایشان در کتاب خود به بیان ارزش کار کارگر به بیان پولی پرداخته و آن را معیار انبار کردن ارزش دانستند. در نتیجه می توان اظهار داشت که پول موقعیتی منحصر به فرد دارد هم معیار انبارکردن ارزش می باشد و هم وسیله ای برای تکمیل مبادله که موقعیت اول پول باعث بحران هایی در این نظام اقتصادی می باشد

.2-3مفهوم ارزش از دیدگاه ریاضیات

همانگونه که می دانیم ارزش در ریاضیات با عدد محاسبه می شود. عدد در معنی لغوی از ریشه »عد« به معنی شمردن است. در فرهنگ دهخدا آمده است کلمه ای که شمارش را بیان می کند عدد می نامند. آنچه در اسلام در مورد حساب کردن مطرح است به دو نوع حسابکردن تقسیم ده است. نجفی در مقاله ی خود به تفاوت این دو نوع حسابداری پرداخته می گود:

با توجه به شقوق مال و نفس در اقتصاد قرآنی که هر دو به خدا فروخته می شودند، روی کرد قران به مقوله، محاسبه مال و نفس، روی کردی ممتاز و متمایز است. در ظرایطی که در حساب داری مدرن فقط محاسبه و شمارش مال مطرح است، قرآن برای محاسبه ی مال و نفس از دو مفهوم مجزای »عدد« و »احصاء« استفاده می کند.

همانگونه که مشاهده شد در اقتصاد اسلامی در شمارش برای انسان و مال تفاوت و تمایز قائل می شویم.

احصاء- تحصیل و بدست آوردن با عدد است که از لفظ حصا - سنگریزه - گرفته شده، زیرا عرب در شمردن، از سنگریزه استفاده می کرده و از این رو شمردن را احصاء گفته اند، همان گونه که ما در شمارش، از انگشتان خود استفاده می کنیم.

طبق آیه فوق و تعریف کلمه ی حصاء نجفی در مقاله ی خود بدین نتیجه دست یافت که دو کلمه ی حصاء و عدد که در آیه 94 سوره مریم مشاهده شد به تفاوت معنایی بین عدد و احصاء اشره داشته که احصاء برای شمارش و ارزیابی کیفر و دریافت پاداش بوده و در مقابل عدد برای شمارش و ارزیابی معیار خوبی است. نتیجه آن بود که احصاء برای شمارش و محاسبه ی فراطبیعی همچون نتیجه ی اعمال انسان کاربرد دارد و آنچه که توسط خود انسان شمارش می شود با عدد است که ماهیت مادی دارد. لذا می توان نتیجه گرفت که احصاء یک معیار برای ارزیابی ماهیت روح انسان و هرآنچه که به معنویات وی مربوط می شود است.

.2-4مفهوم ارزش از دیدگاه فلاسفه

در فلسفه ارزش یکی از مفاهیمی است که مبدأ آن به زمان مارس شلر بر می گردد. همچنین در فلسفه ی کانت به ارزش مطلق که مربوط به موجودات صاحب عقل و خرد دانسته پرداخته شده است - اکبری و حسینی، - . بوخنسکی معتقد بود که ارزشگذاری و ارزشها هستند که به زندگی عینیت می بخشند و زندگی بودن ارزش وجودخارجی ندارد  کانت همچنین در ادامه به این مبحث می پردازد که هرچه در دنیای واقعی موجود است یا قیمت دارد و یا بها. سپس به توضیح مفهوم بها پرداخته و می گوید هرچیز که قیمت داشته باشد می توان جانشینی برای ان تعریف کرد و هرچه به داشته باشد هم ارجی برای آن نیست

.3روش تحقیق

مقاله حاضر از نظر نوع نتیجه تحقیقی داده بنیاد است؛ چراکه پژوهشگر به دنبال ارائه ی مدلی جدید برای ارزشگذاری جمعیت در GDP می باشد. همچنین، این پژوهش از نظر هدف اکتشافی است و چون داده ها گفته های بزرگان علم اقتصاد می باشد لذا داده های این تحقیق کیفی می باشد. نمونه گیری در پژوهش های داده بنیادی از روش نمونه گیری نظری - غیراحتمالی - استفاده شده است. در روش نمونه گیری نظری نمونه گیری تا مرحله ی اشباع ادامه می باید

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید