بخشی از مقاله

چکیده

مشارکت در حیات روزانه و شبانه شهریکی ازاساسی ترین حقوق مدنی است. به رسمیت شناخته شدن هرشهروند به گونه ای برابر با سایرین، به دور از تمایزات جنسی، سنی و... با حضور در عرصه شهرتحقق می یابدعدم. وجود امنیت در فضای شهر خصوصاً شب هنگام یکی از عمده ترین دلایلی است که تعادل کنش های متقابل شهروند- فضاو حضورپذیری متناسب آنان را در فضاهای عمومی شهرهای ما برهم زده است.

محدودیت در بهره برداری از فضاها و اماکن عمومی برای زنان آشکارا در بطن شهر تجربه می شود. در حال حاضر نقش کالبد شهر بر افزایش امنیت و حضور پذیری اقشار مختلف، با تاثیر بر الگوهای رفتاری شهروندان پرواضح است. چنانکه به نظر می رسد گره این مشکل را می توان با طراحی و برنامه ریزی محیط های امن شهری گشود.

هدف این مقاله بررسی نقش امنیت در نحوه حضور زنان در عرصه فضاهای عمومی شهر است. در راستای انجام این پژوهش بازار سنتی و تاریخی تبریز به عنوان یکی از پویاترین و فعال ترین فضاهای عمومی شهر تبریز در نظر گرفته شده است .تا با بررسی نحوه حضور زنان ، کاستی ها و عوامل موثر بر عدم امنیت آنان آشکارتر شود.

مهمترین پرسش های پژوهش عبارتند از:

-1 عوامل اصلی کاهش امنیت زنان در فضای شهری بازار تبریز کدامند؟

-2 میزان رضایت زنان از امنیت فضای ورودی بازار تبریز درچه حد است؟

برهمین اساس، سعی این پژوهش بر آن است تا با تکیه بر روش توصیفی – تحلیلی با استفاده از تکنیک پیمایش - پرسشنامه - و مشاهده میدانی در مرحله جمع آوری اطلاعات و تکنیک کشف الگوی رفتاری مردم در محدوده توسط تکنیک ویلیام وایت، سنجش میزان رضایتمندی کاربران با استفاده از تکنیک Place chek با خروجی های آماری بدست آماده از نرم افزار Spss در مرحله تجزیه و تحلیل داده ها ، به الگوهایی در راستای ارتقاء امنیت زنان در فضاهای شهری و حضور فعال آنان در سطح شهر دست یابد.

جامعه آماری در این پژوهش شمار 150 نفر از زنان حاضر در فضای بازار سنتی تبریزاست که با تکنیک نمونه گیری اتفاقی در نظر گرفته شده است.

دستاوردهای پژوهش نشان می دهد با توجه به بررسی زمان های حضورپذیری فضای ورودی بازار تبریز برای زنان، می توان مقوله امنیت را در زمره مهم ترین موانع حضور شبانه روزی آن ها در این فضا برشمرد .تحلیل شاخص های امنیت مدنی از نظر زنان حاضر در آن ها، نشان می دهد که ارتقای نورپردازی محیطی، افزایش نظارت اجتماعی، ارتقای خوانایی و افزایش تمهیداتی جهت ارتقاء ایمنی و کاستن از حضور موتورسواران و افزایش ساعات شلوغ و فعال می توان به ارتقای احس امنیت زنان یاری رساند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید