بخشی از مقاله

خلاصه

هدف از این تحقیق تدوین برنامه راهبردی ورزش دانشگاه فنی و حرفه ای بر اساس مدل SWOT بود. روش تحقیق توصیفی و باتوجه به موضوع در حیطه مطالعات راهبردی و از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی بود. جامعه آماری تحقیق، مدیران و کارشناسان اداره کل تربیت بدنی دانشگاه فنی و حرفه ای، مدیران و کارشناسان منتخب تربیت بدنی دانشکده های مراکز دانشگاهی دانشگاه فنی و حرفه ای و اعضای هیأت علمی رشته تربیت بدنی آگاه به فعالیتهای اداره کل تربیت بدنی دانشگاه فنی و حرفه ای بود. نمونه آماری تحقیق 30 نفر بودند که به علت محدود بودن جامعه آماری به صورت کل شمار انتخاب شدند.

ابزار تحقیق، پرسشنامه های باز و بسته بود. روایی پرسشنامه توسط چند تن از استادان و پایایی پرسشنامه بسته با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ و با ضریب 0/731 تأیید شد. برای اولویت بندی قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدها از آزمون فریدمن استفاده شد. پس از تجزیه وتحلیل و تشکیل ماتریس ارزیابی هریک از عوامل خارجی و داخلی، مشخص شد که جایگاه راهبردی ورزش دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای در منطقه SO قرار داشت لذا ورزش دانشگاه فنی و حرفه ای از لحاظ عوامل درونی دارای قوت است. همچنین فرصت های پیش روی ورزش دانشگاه فنی حرفه ای بر تهدیدهای آن غلبه داشت.

واژه های کلیدی: برنامه راهبردی، ورزش، دانشگاه فنی و حرفه ای

مقدمه

برنامه ریزی، اهداف و استانداردهایی را به وجود می آورد که کنترل را آسان می کند. بدون برنامه ریزی، کنترل مؤثر ممکن نیست - اریکتا1، . - 2014 بنابراین لزوم برنامه ریزی را می توان در دلایلی چون تعیین مسیر، کاهش تأثیر تغییرات، به حداقل رساندن ضایعات و اضافات و ایجاد استانداردهایی برای تسهیل کنترل جستجو کرد - دینر2، . - 2005 سازمان ها و مؤسسات اداری امروز، به حدی پیچیده شده اند که بدون برنامه ریزی های دقیق امکان ادامه حیات ندارند. به نظر بوید - 2005 - 3 برنامه ریزی راهبردی سبب کنترل بیشتر سازمان، بهبود عملکرد مالی و استفاده مؤثر از منابع، ایجاد چارچوبی معتبر برای تصمیم گیری، کسب بازخورد و ارزیابی میزان پیشرفت سازمان، وحدت و یکپارچگی سازمان با ایجاد دیدگاه مشترک و توسعه کار گروهی می شود - بوید، . - 2005

یکی از مهمترین اقدامات برای انجام رسالت و مأموریت اداره کل تربیت بدنی دانشگاه فنی و حرفه ای و اثربخشی فعالیت های آن، استفاده از برنامه ریزی راهبردی است. برنامه ریزی راهبردی به این سازمان کمک خواهد کرد تا بتواند موقعیت درونی سازمان را در محیط متلاطم و متغیر، حفظ کند.برنامه ریزی راهبردی عنصری کلیدی برای برتری سازمانی وابزاری بسیار مهم برای اثربخشی سازمانی است - ماچادو و همکاران1، . - 2004 برای مثال، از برنامه های راهبردی برخی سازمان های ورزشی میتوان نام برد، از جمله برنامه راهبردی انجمن ملی ورزش های دانشگاهی آمریکا - 2008 - 2، سازمان ورزش بین دانشگاهی کانادا - 2009 - 3، سازمان ورزش های دانشگاهی استرالیا - 2007 - 4 و برنامه راهبردی فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی آفریقای جنوبی - 2008 - 5 که همگی مبین استفاده از برنامه ریزی راهبردی و شناخت محیط پیرامون سازمان های ورزشی برای کسب موفقیت و تداوم بقاست.

در این میان، آنچه مسلم است این است که اداره کل تربیت بدنی دانشگاه فنی و حرفه ای با چالش ها و مشکلات بسیاری برای انجام مسئولیت ها و نیل به اهدافش مواجه است. لذا، شناسایی قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدهای اداره کل تربیت بدنی دانشگاه فنی و حرفه ای مهم و ضروری به نظر می رسد تا با استفاده از حداکثر قوت ها و فرصت ها و برطرف ساختن ضعف ها و تهدیدها به انجام اثربخش تر و کارآمدتر مسئولیت ها، توسعه بیشتراصول و آرمان های ورزش دانشجویی، همچنین کسب جایگاه بهتردر عرصه های بین المللی نائل آید. از طرف دیگر، اداره کل دانشگاه فنی و حرفه ای بتواند به درستی وضعیت موجود خود را شناسایی کند، مقصد مناسب را تشخیص دهد و نحوه رسیدن به آنجا را معین نماید، و نیز بتواند برای مقابله با چالش های آینده ورزش در حیطه کاری خود چاره اندیشی و مقابله نماید.

روش شناسی

تحقیق حاضر در دسته پژوهش های کاربردی قرار می گیرد. که اطلاعات آن به شیوه پیمایشی جمع آوری گردیده است اما از نظر تجزیه و تحلیل اطلاعات اکتشافی و زمینه یابی می باشد. جامعه آماری عبارتست از کلیه روسا، مدیران و کارشناسان ورزش دانشگاه فنی و حرفه ای که تعداد آنها حدود 30 نفر می باشد.با توجه به ویژگی های جامعه آماری شیوه نمونه گیری به شیوه غیرتصادفی، هدفمند و در دسترس انجام می گیرد. و روسا، مدیران و کارشناسان ورزش دانشگاه فنی و حرفه ای یک واحد نمونه می باشد.برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، با توجه به ادبیات موضوع و پیشینه پژوهش و با توجه به نظر استاد راهنما و همچنین الگو برداری از نمونه های معتبر و استاندارد، محقق با مشاوره استاد راهنما به طراحی پرسشنامه بر اساس روش مطالعات اسنادی شد. پرسش نامه این تحقیق شامل 2 قسمت است:ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه استراتژی شامل 28 سوال بسته، با 4 شاخص. گویه های مرتبط با هر سوال بر اساس مقیاس 5 گزینه ای به شرح زیر نمرهگذاری شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید