بخشی از مقاله

چکیده

در محیط پویای امروز، سازمانها باید خودشان را در برابر چالشها حفظ کنند. یکی از عواملی که همواره میتواند سازمانها را در مقابله با چالشهای محیطی به وجود آمده حفظ کند، فرایند برنامهریزی استراتژیک میباشد. برنامهریزی استراتژیک نقش بسیار مهمی در موفقیت هر سازمان ایفا میکند. هدف از مطالعه حاضر، تدوین و اولویتبندی استراتژیهای دبیرستان غیردولتی B1 در شهرستان رباطکریم میباشد.

امروزه یکی از کلیدهای موفقیت هر سازمانی قدرت تجزیه و تحلیل آن میباشد. یک رویکرد کارآمد برای برنامهریزی استراتژیک در این دبیرستان، بکارگیری ماتریسهای SWOT و QSPM میباشد. ماتریس SWOT به عنوان ابزاری کارآمد برای تجزیه و تحلیل عوامل داخلی و خارجی است و همچنین QSPM به عنوان یک ابزار مفید برای مقایسه و اولویتبندی عوامل کلیدی داخلی و خارجی و کاهش احتمال نادیده گرفتن شدن استراتژیها از طریق وزندهی مناسب استراتژیها میباشد. در مقاله حاضر، پس از مطالعه عوامل داخلی و خارجی با استفاده از ماتریس QSPM، برنامهریزی استراتژیک دبیرستان غیردولتی B انجام خواهد شد.

مقدمه

امروزه، نگرانی اصلی برای بسیاری از سازمانها، توسعه و پیادهسازی استراتژیهایی است که موفقیت و بقای سازمان را در شرایط پیچیده و در حال تغییر محیط تضمین میکند. برنامهریزی استراتژیک ابزاری مناسب برای تدوین و پیادهسازی استراتژی و مدیریت عملکرد در سازمان میباشد . - Stoner et al, 2000 - در همین راستا، یکی از مهمترین مواردی که مدیران سازمانها باید به آن توجه کنند، موضوع تطابق همزمان با تغییرات محیطی - فرصتها - میباشد.

مدیران میتوانند با همکاری مشاوران و کارکنان خود به شناسایی و ارزیابی نقاط قوت و ضعف سازمان خود پردازد تا با استفاده از فرصتها و تهدیدهایی که در اثر تغییر و تحولات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی که به وجود میآید، بهره گیرند. این مهم - شناسایی نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدها - باید به صورتکاملاً دقیق و با هدف حفظ و ارتقای جایگاه فعلی سازمان در بین مشتریان خود انجام گیرد و همینطور استراتژیها، متناسب و مطابق با فرهنگ سازمانی، نقاط قوت و ضعف و فرصتهای محیطی برگزیده و اجرا میشوند.

خلق و پیادهسازی استراتژیهای جدید و مبتکرانه، برای بهرهگیری از فرصتها، سخت و دشوار به نظر میرسد. به طور قطع، میتوان گفت که هر استراتژیای برای تمامی سازمانها مناسب نیست. اگر استراتژیای برای یک سازمان مطلوب و مؤثر باشد،لزوماً در دیگر سازمانها مفید نخواهد بود - میرزایی چابکی، . - 1389 SWOT یکی از مهمترین ابزارها جهت شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها در برنامهریزی استراتژیک میباشد. این ابزار برای تطبیق نقاط قوت و ضعف داخلی و همچنین فرصتها و تهدیدهای خارجی به کار میرود. این تجزیه و تحلیل روشی سیستماتیک برای شناسایی این عوامل و انتخاب استراتژیهاییاست که بیشترین سازگاری را در سازمان دارند . - Fisher, 1989 -

مدارس دولتی و غیر دولتی و مؤسسات آموزشی که با آموزش و پرورش خود نقش به سزایی را در آینده یک جامعه دارند، سعی کردهاند جهت سازماندهی به امور خود و با فهم این موضوع که برنامهریزی استراتژیک ابزاری قدرتمند جهت کمک به این مهم میباشد، سعی دارند از این ابزار در بخشهای مختلف آموزشی و اجرایی خود استفاده کنند. اما کمبود مطالعات تحقیقاتی از این دست در بخش آموزش و پژوهش، این تحقیق را به این سمت سوق داده که جهت جبران این خلاء ضمن بررسی این دبیرستان، استراتژیهایی برای توسعه و پیشرفت آن ارائه دهد.

چهارچوب نظری طرح تحقیق مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک سلسلهای از تصمیمات و اقدامات مدیریتی است که عملکرد طولانی مدت یک سازمان را مشخص میکند. مدیریت استراتژیک روش منطقی و علمی برای اتخاذ تصمیمات بزرگ سازمانی است که متضمن تجربه و قضاوت شهودی است. مدیریت استراتژیک هنر و علم تدوین، اجرا و ارزیابی تصمیمات وظیفهای چندگانه جهت دستیابی به اهداف بلندمدت سازمانی میباشد. فرایند مدیریت استراتژیک در سطح کلان شامل مراحل 3 گانه طبق شکل 1 میباشد. - امیرکبیری، . - 1377

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید