بخشی از مقاله

خلاصه

مدیریت پدافند غیر عامل در بافت های فرسوده شهری به عنوان قلب تپنده شهر در برنامه ریزی و مدیریت شهرها بسیار حائز اهمیت می باشد و عدم وجود ضوابط و دستورالعمل های اجرایی سبب بروز مشکلات و اثرات غیر قابل جبران در مواقع بحران می شود.لذا این پژوهش برآن است که با آنالیز پارامترهای مهم و اساسی بافت های فرسوده شهری در مواقع بحران و کاربست این عوامل با اصول پدافند غیر عامل به تدوین چارچوب اجرایی برای مدیریت پدافند غیرعامل در بافت های فرسوده شهری خواهد پرداخت.

1.  مقدمه:

سکونتگاه های انسانی از بدو پیدایش تا کنون همواره با مخاطرات طبیعی تهاجم و حمله مواجه بوده اند . از این رو برای بقاء و تکامل خود مجبور به اتخاذ تدابیر نطامی _ امنیتی در این زمینه شده اند . تسلط نیروهای طبیعی بر زندگی انسان ها و توانایی پایین انسان در کنترل آن موجب شده تا سکونتگاه ها با استفاده از فنون و تدابیری در راستای به حداقل رساندن این آسیب ها شکل بگیرند . تهاجم و حمله همانند عوامل طبیعی ، حیات این سکونتگاه ها را تهدید می نموده است به طوری که در طول تاریخ ، کمتر شهری را می توان یافت که با حمله و خرابی ناشی از آن مواجه نشده باشد ؛ لذا ایمن ساختن شهرها در برابر این خطرات همواره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است

در بافت های فرسوده شهری به تناسب نوع و میزان فرسودگی بافت و نوع ارزش های موجود در بستر سایت،می توان گونه هایی از سیستم ها و راهکارهای مدیریتی پدافند غیرعامل را متصور شد،که لازم است تا براساس شناخت،تحلیل و پیمایش بافت های فرسوده شهری و تعیین نوع مداخله احتمالی،توجهات لازم و کافی به بستر سازی پدافند غیرعامل را مورد توجه قرار داد.

- 1-1 طرح مساٌله پژوهش:

دربرنامه ریزی شهرها و تعیین کاربری مورد نیاز شهر و نحوه ارتباط آن ها با یکدیگر ، باید علاوه بر ایجاد فضاهای مناسب برای حفظ جان مردم درمقابل تهدیدها ، امکان تداوم بی وقفه فعالیت های ضروری و کاهش آسیب پذیری شهر فراهم شود. آن چه امروزه در هدایت نظام مدیریت نظام شهری از دیدگاه پدافند غیرعامل اهمیت بسیاردارد ، توانایی این نظام در انعطاف پذیری درونی و برخوداری از قابلیت به کارگیری اصول و مقررات پدافند غیرعامل و بهره گیری از »فرصت های زمانی « برای پیشگیری و کاهش آسیب های ناشی از تهدیدات وامکان اداره شهرها در وضعیت فوق العاده اضطراری جنگ می باشد، به گونه ای که آمادگی لازم در جهت کاهش خسارات جانی و مالی و مقابله سریع و بهبود اوضاع تا سطح وضعیت عادی را داشته باشند.

اگرچه به لحاظ تئوریک اصول و مقررات پدافند غیرعامل در مدیریت بحران شهرها مورد بررسی قرار گرفته است اما هنوز هیچ چارچوب و دستورالعمل اجرایی برای استفاده از آن اصول در بافت های فرسوده شهری ارائه نشده است. لذا این پژوهش به دنبال دستیابی به یک دستورالعمل - - guidline اجرایی برای پدافند غیرعامل در بافت های شهری است.

- 2-1 تعاریف:

بافت فرسوده:

بنا به مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری مقصود بافت فرسوده شهری، به عرصه هایی از محدوده قانونی شهرها اطلاق میشود که به دلیل فرسودگی کالبدی، عدم برخورداری مناسب از دسترسی سواره، تاسیسات و خدمات و زیر ساختهای شهری آسیب پذیر بوده و از ارزش مکانی، محیطی و اقتصادی نازلی برخوردارند. بافتهای فرسوده به سبب فرسودگی در کلیت با یکدیگر ویژگیهای مشترکی دارند.

پدافند غیر عامل:

پدافند غیرعامل به مجموعه اقداماتی اطلاق می گردد که نیازمند به کارگیری جنگ افزار نبوده و با اجرای آن می توان از وارد شدن خسارت های مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده یا میزان این خسارت ها و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.

در مبحث 21 مقررات ملی ساختمان - پدافند غیرعامل - ، هر اقدام غیر مسلحانه ای را که موجب کاهش آسیب پذیری نیروی انسانی، ساختمان ها، تاسیسات، تجهیزات، اسناد و شریان های کشور در مقابل تهدیدات انسانساز گردد، پدافند غیرعامل خوانده می شود. - مبحث 21 مقررات ملی ساختمان - پدافند غیرعامل - -

- 3-1 ادبیات و پیشینه پژوهش:

محققان بسیاری به اصول پدافند غیرعامل پرداخته اند . » نباتی «، اصول شانزده گانه ای را به عنوان اصول پدافند غیر عامل بر می شمرد. 

« این اصول را در 9 اصل مکان یابی، استتار، اختفاء ، پوشش ، فریب ، پراکندگی ، تفرقه و جابه جایی ، مقاوم سازی و استحکامات و اعلام خبر خلاصه می کند و سه اصل عمده و اولیه دفاع غیرعامل را اصول زیر می داند:

.1 موضع یابی شامل: ماموریت، پراکندگی و شکل عوارض و محیط .2 انضباط استتار .3 احداث و ایجاد استتار 

همان گونه که در بررسی مطالب ارائه شده از محققان مختلف در مورد اصول و مبانی پدافند غیرعامل برمی آید ، نگاه به پدافند ، می تواند از منظر سخت افزاری و با کاربرد مهندسی و یا نرم افزاری با کاربرد طراحی و معماری باشد ، بنابر این استفاده از آن در دیگر کاربردها از جمله رویکرد و نگرش راهبردی ، نیازمند نگاه به این اصول از منظر دیگری است .

روش های پدافند غیر عامل:

با بهره گیری از اصول پدافند غیر عامل می توان 4 روش را بر اساس این اصول به کار گرفت و به مورد اجرا گذاشت

.1  ایجاد اختلال در شناسایی ، کسب اطلاعات و دقت هدف گیری دشمن از طریق اختفا ، استتار ، فریب و جابهجایی

2.    کاهش آسیب پذیری نقاط هدف و کاهش تاثیرپذیری سلاح دشمن از طریق مکان یابی صحیح ، ایجاد موانع و استحکامات ، مستحکم کردن ساختمان ها و تاسیسات - مقاوم سازی - با استفاده از عوارض طبیعی سطح زمین و استفاده از عمق زمین

3.    کاهش اهمیت و حساسیت نقاط هدف از طریق پراکندگی و تجزیه - کوچک سازی - پیش بینی امکانات جایگزین و موازی

4.    کنترل خسارت از طریق اعلام خطر ، ساماندهی امکانات امداد و نجات ، تعیین وظایف بخش ها و افراد ، آموزش و تمرین

مدیریت شهری و ملاحظات پدافند غیرعامل:

آن چه امروزه در هدایت نظام مدیریت نظام شهری از دیدگاه پدافند غیرعامل اهمیت بسیاردارد ، توانایی این نظام در انعطاف پذیری درونی و برخوداری از قابلیت به کارگیری اصول و مقررات پدافند غیرعامل و بهره گیری از »فرصت های زمانی « برای پیشگیری و کاهش آسیب های ناشی از تهدیدات و امکان اداره شهرها در وضعیت فوق العاده می باشد ، به گونه ای که آمادگی لازم در جهت کاهش خسارات جانی و مالی و مقابله سریع و بهبود اوضاع تا سطح وضعیت عادی را داشته باشند .

از وظایف مدیریت شهری در ارتباط با ملاحظات پدافند غیرعامل برای تقویت و بهبود اجتماع شهری کارآمد و موثر ، فراهم نمودن امکانات تسهیلات و ساز و کارهای لازم پدافند غیرعامل و آموزش همگانی شهروندان و ایجاد فضای مناسب برای بروز قابلیت ها ، توانایی ها و استعدادهای بالقوه برای انجام تکالیف و تعهدات شهروندی و تبدیل آن ها به عواملی پیشگام ، تاثیرگذار و نقش آفرین و فعال در عرصه پدافند غیرعامل است . به منظور این آمادگی لازم است قبل از وقوع ، کلیه تدابیر و اقدامات و پیش بینی های لازم صورت پذیرفته باشد تا در زمان وقوع ، قابلیت بهره برداری و مدیریت مطلوب شهری میسر گردد که اهم آن شامل موارد زیر می باشند : 

- 1 نقش دریافت کننده اطلاعات ، یعنی مدیران شهری از منابع و مراکز سیستم های موجود ، اطلاعات مرتبط با پدافند غیرعامل را جمع آوری نمایند و برای تصمیم سازی و تصمیم گیری آتی بکار گیرند .

- 2 نقش پخش کننده اطلاعات و آگاه کننده ، این بعد به نحو اطلاع رسانی و آموزش شهروندان در خصوص تهدیدات می باشد یعنی آگاهی های لازم در خصوص نحوه برخورد و چگونگی حرکت جمعیت را به شهروندان اطلاع رسانی نمایند .

- 3 نقش تشخیص تهدیدات در شهرها .

- 4 نقش کارآفرین - ایجاد گروه های اثربخش مواجه با بحرانهای غیر طبیعی - ؛ تشکیل و سازماندهی گروه های اثربخش مواجه با بحران ها با ترکیب از اعضای مدیریت شهری و گروه ها و شهروندان متخصص در امور و عرصه های پدافند غیر عامل .

- 5 فراهم سازی زیر ساختهای شهری جهت تامین خدمات مورد نیاز شهروندان

- 6 آمادگی مدیران شهری جهت مدیریت خدمات رسانی بی وقفه به شهروندان

- 7 تبیین شرح وظایف کلیه بخشها جهت خدمات رسانی در شرایط بحرانی و انجام آموزشهای لازم

- 8 امکان بهره مندی از ذخایر و منابع اضطرارییش بینی شده

- 9 تأمین و تسهیل خدمات ضروری شهری و شهروندان

- 10 انجام مانورهای دوره ای به منظور تمرین و کسب آمادگی لازم بنابراین مدیران شهری در خصوص نحوه برخورد با بحران های غیر طبیعی می بایست برنامه ریزی دقیق داشته و نقاط قوت و ضعف شهرها را شناسایی نموده و از فرصت های موجود جهت فرهنگ سازی پدافند غیر عامل بهره برداری لازم را به عمل آورند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید