بخشی از مقاله

چکیده

امروزه تصویر ذهنی برای عملکرد بهتر سازمانها مورد توجه قرار گرفته است . پژوهش حاضر از میان مراجعهکنندگان به کتابخانههای عمومی شهر یزد تهیه شده است. برای این منظور پرسشنامه تهیه شده و بین مراجعهکنندگان به کتابخانه توزیع شده است . که از این میان تعداد 400 پرسشنامه برای بررسی مهیا شد. تحلیل دادهها با نرمافزار spss انجام گرفته است . یافتهها نشاندهنده تصویر مطلوب مراجعهکنندگان از کتابداران است.مراجعهکنندگان خوشرو، خوشبرخورد و پاسخگو بودن از ویژگی خوب کتابدار و تندخو و بداخلاق بودن از ویژگی ناراحتکننده کتابدار میدانند. سکوت و آرامش را مهمترین ویژگی خوب کتابخانه و سروصدا و ساعت کار کم کتابخانه را از ویژگیهای ناخوشایند کتابخانهها در شهر یزد ذکر میکنند.

مقدمه

نقش کتابدار در ساماندهی منابع و در دسترس قرار دادن به مراجعان قابل توجه است. این امر در کتابخانههای عمومی از اهمیت بیشتری برخوردار است. فردی که می تواند به عنوان یک عامل موثر بین اطلاعات و جامعه اطلاعاتی قرار گیرد. کتابخانههای عمومی دروازه محلی به دانشها است. موقعیتی اساسی برای آموزش در تمام طول عمر، تصمیم گیری شایسته و متکی به خود، توسعه و پیشرفت فرهنگی را در افراد و گردهماییهای جامعه فراهم میآورند. کتابخانههای عمومی از اهمیت علمی و فرهنگی ویژهای برخوردارند، کاربرد و بهرهوری بیشتر این نهادها، دستیابی به اهداف علمی و فرهنگی جوامع را تسهیل میکند. - محمودی، - 1388 با نگاهی به تاریخ حرفه کتابداری میتوان به نقش کتابدار و حرفه کتابداری پیبرد.

در دنیای قدیم کتابداران بیشتر از کاتبان و نساخان بودند و سالها به عنوان دستیار در مجموعهای از کارهای مختلف اعم از صحافی، وراقی، کتابت، و حتی کاغذسازی مهارت کسب کرده بودند. در قرون وسطی طلاب، راهبان و روحانیون مسئول حفظ ذخائر فرهنگی شدند و ضمن استنساخ و کتابت نسخههای تازه، مسئول کتابخانههای مدارس و مساجد و دیرها بودند و کتابداران از میان نخبگان و تحصیلکردگان جامعه که تعدادشان اندک بود انتخاب میشدند و احترام زیادی بین مردم داشتند. حتی با اختراع چاپ و افزایش قابل توجه کتاب و پیدایش کتابخانههای خاص باز نقش کتابداران تغییر نیافت. - عمرانی ، - 1389 این رسالت والا در سرزمین ما، ایران، سنتی دیرینه دارد.

از کتابخانه کهندژ یا سارویهجی دوران شاه تهمورث و دانشگاه جندیشاپور انوشیروان در قبل از اسلام تا کتابخانه عضدالدوله در شیراز بعد از اسلام. عزت و شرف و حرمت کتابداران، مراجعان به کتابخانه و از همه مهمتر مسئولان و کتابداران امروزی را لحظه ای بر جای متوقف میکند تا دوباره نظری برخود بیفکنند و اگر خوب بنگرند افرادی چون ابن مسکویه، یحی بن علی معروف به خطیب تبریزی، خواجه نصیرالدین طوسی و ابنسینا را در کنار خود خواهند دید. چنین پیشینهای نشان میدهد که کتابداری قدر و ارزش بسیار دارد و جز صاحبان فضل و دانش در راس آن ننشستند. - محمدی، - 1384 اما رفته رفته و باگذشت زمان تصویری که از کتابداران بهجا ماند، تصویری بود که میتوانست ناشی از عدم آگاهی مردم نسبت به حرفه کتابداری باشد.بیشتر افراد کتابدار را با انباردار برابر میدانند.
بیشتر زنانی باسواد، آرام و صبور که درجایی نفیس به نام کتابخانه کار میکنند و شیئ نفیس بنام کتاب در درست دارند و در عین سکوت دیگران را به سکوت دعوت میکنند. - عمرانی، - 1389 اولین گام در ارزیابی تصویرذهنی مراجعه کنندگان،تحقیق درباره تصویرذهنی کنونی افراد جامعه نسبت به کتابداران است. افراد مختلف ممکن است از کتابدار تصویر ذهنی متفاوتی داشته باشند. کتابدار در ابتدا باید تصمیم بگیرد که میخواهد در نزد افراد جامعه به چه تصویرذهنی برسد. یک کتابدار ممکن است از تصویرذهنی جامعه درباره خود راضی باشد یا به این نتیجه برسد که در این زمینه کاستیهایی وجود دارد که باید برطرف گردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید