بخشی از مقاله

چکیده

•    زمینه: تعاریف متعدد و بعضاً متفاوت از موفقیت ارائه شده است، اما همگان اتفاق نظر دارند که موفقیت پایه خرسندي و رضایت در زندگی است. پارکر و کازمایر - 1991 - 3 در ارزیابی موفقیت شش بعد شامل - 1 دستیابی به ثروت و مقام، - 2 موفقیت حرفهاي، - 3 موفقیت شخصی، - 4 امنیت، - 5 روابط خانوادگی و - 6 کمک به جامعه تعریف کردهاند.

•    هدف: هدف، پیش بینی توانمنديهاي ارتباطی کتابداران براساس شش بعد موفقیت پارکر و کازمایر است. پژوهش در پی یافتن پاسخ به این سوال است که آیا احساس موفقیت فرد در شش بعد یاد شده میتواند با به کارگیري مهارتهاي ارتباطی توسط کتابداران رابطه
داشته باشد یا خیر.
•    روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماري پژوهش کلیه کتابداران شهرستانهاي لنجان و گلپایگان است. ابزار گردآوري اطلاعات پرسشنامه ابعاد موفقیت پارکر و کازمایر - 1991 - و پرسشنامه مهارتهاي ارتباطی محقق ساخته براساس پرسشنامه مهارتهاي ارتباطی رهنما، فتاحی و دیانی - 1394 - است. فرضیات پژوهش با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون در نرم افزار SPSS آزمون شد.

•    نتایج: نتایج پژوهش نشان داد کتابداران دو شهرستان لنجان و گلپایگان به ترتیب در بعد خانوادگی، شخصی، کمک به جامعه، حرفه، امنیت و دستیابی به مقام و ثروت احساس موفقیت میکنند. همچنین از ابعاد ششگانه  یاد شده، متغیرهاي دستیابی به ثروت و مقام، موفقیت شخصی و کمک به جامعه با مهارتهاي ارتباطی رابطهاي معنادار و مستقیم دارند. این بدان معناست که با افزایش احساس موفقیت در سه بعد یاد شده، میتوان سطح بالاتري از به کارگیري مهارتهاي ارتباطی توسط کتابداران را انتظار داشت.

• ارزش و اصالت: نتایج پژوهش حاضر میتواند ابعادي از موفقیت را که به طور معناداري با مهارت    هاي ارتباطی همبسته هستند شناسایی کند و راه هایی براي تقویت این ابعاد ارائه دهد.

• کلیدواژهها: مهارتهاي ارتباطی، ابعاد موفقیت، موفقیت شخصی، کتابداران

مقدمه و بیان مسئله

• موفقیت را یکی از پایههاي خرسندي در زندگی میدانند. تعاریف متعددي از موفقیت ارائه شده است که هر کدام به موفقیت از یک یا چند زاویه توجه می نماید، به طوري ک ه هر گاه سخن از موفقیت به میان می آید، بر احساس موفقیت و خشنودي در حرفه، کسب ثروت یا مو فقیت روابط بین فردي تأکید میشود. اما از آنجا که انسان داراي ابعاد مختلف و متعددي است، رشد و کمال او در گرو رشد و پیشرفت در همه ابعاد است و به منظور سنجش موفقیت فرد توجه به کلیه این ابعاد ضروري مینماید.

•    دستیابی به موفقیت در گرو تعریف فرد از موفقیت بر مبناي خواستههاي اوست. پارکر و کازمایر به جاي تمرکز بر تعریف موفقیت - 1991 - بر ابعاد آن تمرکز نموده و شش بعد موفقیت را تعریف نموده اند . این ابعاد شامل دست یابی به ثروت و مقام، موفقیت حرفهاي، موفقیت شخصی، امنیت، روابط خانوادگی و نیز کمک به جامعه است.

• عدم احسا س موفقیت فردي به عنوان کاهش عملکرد شخصی مورد بحث قرار میگیرد. مسلش و اسکافلی و لیتر - 2001 - 1 عدم احساس موفقیت فردي را کم شدن احساس شایستگی در انجام وظیفه شخصی دانسته و ارزیابی منفی فرد از خود و انجام کار برآورد می-کنند. کوردس و دوقرتی - 1993 - 2 نیز کاهش عملکرد شخصی را عدم احساس کسب موفقیت کارمند در کار خود می دانند که منجر به کاهش انگیزه و عملکرد ضعیف فرد میشود. از جمله عوامل موثر بر کاهش عملکرد شخص را الف- عدم خوشنودي از روابط بین فردي، ب- عدم خشنودي از امنیت و تداخل کاري ج-    عدم خشنودي و رضایت از پیشرفت کاري مطرح  ساختهاند - احیاء کننده و سودانی، . - 1390    اي براي سوق دهی فرد به سمت موفقیت باشد.    

• از سوي دیگر، ارتباطات میتواند زمینه افراد موفق، به لزوم استفاده از همه فرصتها در تحقق هدف پی بردهاند، و ارتباطات صحیح را در جهت موفقیت به کار بسته اند. از آنجایی که انسان به طور ذاتی موجودي اجتماعی است موفقیت او در گرو برقراري ارتباط موثر با دیگران است. پیشرفت فردي و اجتماعی به نوعی با مهارتهاي ارتباطی همبسته است به طوري که سازمان ها با برنامه ریزي به منظور ارتقاي مهارتهاي ارتباطی کارکنانشان، موفقیت سازمان را تضمین نمایند. به منظور برقراري ارتباط لازم است حداقل دو نفر در سلسله رویدادهایی مستمر و پویا درگیر شوند که طی آن هر یک از آنها بر یکدیگر تأثیر می گذارند و از یکدیگر تأثیر میپذیرند - هارجی و همکاران، . - 1377 اثربخشی بیشتر در ارتباط مستلزم وجود برخی مهارتها است که انتقال پیام را تسهیل نموده و موجب درك صحیح این اطلاعات در گیرنده میشود. این امر تا بدانجا اهمیت یافته است که برخی معتقدند هرچه مهارت    هاي ارتباطی شخص قوي تر باشد، آن فرد انسان موفقتري خواهد بود.    

•    با توجه به آنچه در خصوص ابعاد موفقیت فردي گفته شد، توجه به این امر که احساس موفقیت فردي در کدام ابعاد با مهارتهاي ارتباطی رابطه دارد، حائز اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه توانمنديهاي ارتباطی کتابداران با شش بعد موفقیت پارکر و کازمایر انجام شد. پژوهش در پی یافتن پاسخ به این سوال است که آیا احساس موفقیت فرد در شش بعد یاد شده میتواند با به کارگیري مهارتهاي ارتباطی توسط کتابداران رابطه

داشته باشد یا خیر.

پیشینه پژوهش
• پژوهشهایی به رابطه مهارتهاي ارتباطی با مولفهها و شاخصهاي روانشناسی پرداخته-اند. یون، کیم و کیم - 2011 - 1 به بررسی اثربخشی برنامه ارتباطات بین فردي بر این ارتباطات، عزت نفس و افسردگی در دانشجویان پرستاري پرداختند. این پژوهش که به روش تجربی بر یک گروه 34 نفره از دانشجویان با یک گروه کنترل در سئول انجام شد، نشان داد تفاوت قابل توجهی در روابط بین فردي، عز ت نفس و افسردگی گروه آزمایش و گروه گواه وجود دارد. در واقع، طرح    هاي آموزش ارتباطات بین فردي تأثیر مثبتی بر بهبود سه مولفه یاد شده در     پرستاران داشته است.    به رابطه خود پنداره و مهارتهاي    

• یاهایا و    راملی - 2009 - 2 در پژوهش تجربی خود         ارتباطی بین فردي با پیشرفت تحصیلی پرداختند. نمونه 320 دانش آموز از 8 مدرسه در جوهور باهرو3 بود. سطوح ابعاد مختلف خود پنداره شامل خودپنداره ظاهري، شخصیتی، اخلاقی، رفتاري، رضایت اجتماعی و هویت و مهارتهاي ارتباطی بین فردي شناسایی و تعیین شد. نتایج آزمون PMR دانش آموزان به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که اکثر دانش آموزان داراي سطح متوسطی از خودپنداره و مهارتهاي ارتباطی هستند و این دو متغیر به طور معناداري با هم رابطه دارند، اما هیچ رابطهاي بین خود پنداره و پیشرفت تحصیلی مشاهده نشد.

•    خودکارآمدي اعتقاد یا اطمینان افراد در رابطه با توانایی خود در دستیابی به اهدافشان است. روبین و همکاران - 1993 - 4 در مطالعه خود یک مدل مسیري شامل تجربه ارتباطی گذشته، سختی وضعیت، خودکارآمدي، مهارت هاي ارتباطی بین فردي و نتایج ارتباطات بین فردي بود را بررسی کردند. نتایج نشان داد قابلیت و توانایی در ارتباطات بین فردي به طور مستقیم سبب ایجاد پنداره خودکارآمدي در افراد میشود.

•    نتایج پژوهش رنجبر و همکاران - 1394 - بر دانش آموزان پسر با آسیب شنوایی مقطع راهنمایی شهرستان ساري نشان داد، آموزش مهارتهاي ارتباطی موجب کاهش احساس تنهایی و افزایش خودپنداره دانش آموزان با آسیب شنوایی میشود و لازم است مهارتهاي ارتباطی در دورههاي آموزش تحصیلی دانش آموزان گنجانده شود.

• نتایج این پژوهش ها حاکی از رابطه مثبت بین مهارتهاي ارتباطی و نگرش مثبت فرد نسبت به خود میباشد. لیکن پژوهشی که به بررسی رابطه احساس موفقیت در ابعاد مختلف و

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید